عنوان: اثر برنامه ورزشی منظم بر PELVIC GIRDLE یا دردهای ناحیه لگن و کمر درد در زنان بارداری که قبلا غیر فعال بوده اند: آزمونی کنترل شده و تصادفی

نویسندگان:

Lene A. H. Haakstad, MSc, PhD and Kari Bø, PhD

From the Department of Sports Medicine, Norwegian School of Sports Sciences, Oslo, Norway

 

نشریه: Journal of Rehabilitation Medicine

 

انتشارات: Rehabilitation Information

 

تاریخ انتشار: 2014-11-06

 

تاریخ ترجمه: 2014-12-10

 

لینک منابع:

وبسایت مقاله http://www.medicaljournals.se

وبسایت نشریه http://www.medicaljournals.se/jrm

وبسایت انتشارات http://www.naric.com

 

ترجمه شده توسط تیم تخصصی دُروانا

چکیده:

PELVIC GIRDLE: به طور کلی اشاره به استخوان لگن دارد و مجموعه ای استخوانی را شکل می دهد که تنه و پا ها را به هم متصل کرده و به تعادل تنه کمک میکند و از اندام هایی مانند روده، مثانه و ارگان های تناسلی درونی محافظت می کند.

هدف: هدف از این آزمون بررسی این مطلب است که آیا شرکت کردن در کلاس های فیتنس (تناسب اندام) می تواند برای خانم های باردار مفید بوده و سبب پیشگیری و درمان کمر درد و درد PELVIC GIRDLE شود یا خیر.

طراحی آزمون: این آزمون، آزمونی کنترل شده، تصادفی و observer-blind است.

شرکت کنندگان: درمجموع 105 خانم باردار بی تحرک، که زایمان اول خود را تجربه می کردند، در این آزمون حضور داشتند، متوسط سن زنان 30.7 سال می باشد (انحراف از معیار یا SD برابر با 4.0)، متوسط شاخص توده بدن قبل از باردای 23.8 (4.3SD )، این افراد در گروه شاهد و گروه تحت آزمون تقسیم شدند و متوسط زمان بارداری آنان 17.7 هفته بود( 4.2SD).

روش ها: نوع ورزش ها بر اساس راهنمای کالج زنان و زایمان آمریکا انتخاب شد، فعالیت ها شامل کلاس های تناسب اندام عمومی بودند که 60 دقیقه به طول می انجامید، 40 دقیقه تمرین استقامتی وجود داشت و 20 دقیقه نیز تمرین های قدرتی مانند فعالیت های کششی انجام می گرفت، این تمرین ها در طول 12 هفته، هرهفته حداقل دو بار انجام می شد. بعد از گذراندن این دوره، نتایج عددی حاصل از بررسی بعضی خانم ها که دردهای لگنی و کمر درد داشتند، گزارش شد. متوسط هفته بارداری 36.6 (انحراف از معیار 0.9) و متوسط هفته های بعد از زایمان 7.7 (انحراف از معیار 1.7).

لغات کلیدی: ورزش، کمر درد (LBP)، درد در ناحیه ی لگن (PGP)، بارداری

مقدمه:

باردارشدن با افزایش توده بدن، همچنین تغییر در سیستم اسکلتی-ماهیچه ای همراه است. احتمالا وجود این عوارض بعد از بارداری نیز وجود دارد (1). تا به امروز حدود یک سوم مرخصی های استعلاجی متعلق به خانم های 20 تا 39 ساله است که این بازه مرخصی اغلب به 36 هفته بارداری برمی گردد، 63% زنان در نروژ در دوران مرخصی استعلاجی مربوط به زایمان به سر می برند (2).

روش ها:

طراحی:

طراحی آزمون به صورت آنالیزهای ثانویه در حالت assessor-blinded RCT بود، هدف اولیه نیز ارزیابی اثر ورزش منظم بر افزایش وزن مادر بوده است (15). آزمون کامل در توافق با بیانیه CONSORT انجام گرفت (http://www.consort-statement.org) و در ClinicalTrials.gov سیستم ثبت نام پروتوکل به ثبت رسید.

شرکت کنندگان:

خانم هایی که بارداری اول خود را تجربه می کردند، کسانی که قبل از بارداری در برنامه های استاندارد ورزشی شرکت نداشتند (کمتر از 60دقیقه یک بار در هفته)، برای مثال پیاده روی سریع (کمتر از 120 دقیقه) در طول شش ماه گذشته داشتند، واجد شرایط شرکت درآزمون بودند. سایر معیارهای ورود به آزمون شامل توانایی در خواندن، درک کردن و صحبت کردن به زبان نروژی بود، همچنین این زنان باید در 24 هفته نخست بارداری به سر می بردند. معیارهای خروج از آزمون شامل: سابقه بیش از دوبار سقط جنین، بیماری های قلبی شدید (ازجمله علائم آنژین، انفارکتوس میوکاریال یا آریتمی)، خونریزی مداوم بعد از 12 هفته وضع حمل، افرادی که زایمان اول خود را تجربه نمی کردند، اختلالات تیروئیدی که تحت کنترل ضعیفی قرار داشت یا کنترل شده نبود، هایپرتنشن ناشی از بارداری یا پری اکلامپسیا، دیابت و یا دیابت دوران بارداری و سایر مریضی های دیگری که می توانست با انجام فعالیت ها تداخل داشته باشد (11). علاوه براین، زنانی که نمی توانستند به طور هفتگی در ورزش ها شرکت کنند نیز از آزمون حذف شدند. شرکت کنندگان از طریق مقاله و تبلیغاتی که در روزنامه ها انجام شد، به آزمون جذب شدند، پزشکان مربوط به سلامت خانواده و ماماها نیز در جذب خانم های باردار نقش داشتند. در مجموع 105 خانم از فوریه تا می 2008 مشارکت خود را در آزمون اعلام کردند. بیشتر شرکت کنندگان اهل شهر اسلو در نروژ بودند. همه پیگیری ها تا مارچ 2009 تکمیل شد. فرض اولیه بر اساس افزایش وزن در دوران بارداری شکل گرفت (15) .

تصادفی سازی (Randomization):

با استفاده از برنامه کامپیوتری که برای تصادفی سازی آماری نمونه ها فراهم آمده بود، توسط فردی که نه در کلاس های ورزشی حضور داشت و نه در گروه ارزیابی، با استفاده از پاکت های مهر و موم شده و مات، شرکت کنندگان به دو گروه شاهد و گروه ورزشی تقسیم شدند. این روش برای تصادفی سازی ساده بود و هیچ طبقه بندی انجام نشد. محقق اصلی (LAHH) به هنگام ارزیابی ها،هیچ گونه دخالتی در گروه های آزمون نداشت و نسبت به آنها بی اطلاع بود.

نحوه انجام ورزش ها:

اندازه گیری ها:

اندازه گیری اولیه مربوط به تعدادی از خانم هایی که گزارشPGP و LBP را داشتند در هفته های 36 تا 38 بارداری و هفته ششم تا هشتم بعد از زایمان به دست آمد. آنالیزهای ثانویه شامل شدت فعالیت ها بود که به عنوان محدودیت های موجود در عملکرد روزانه زندگی و فعالیت فیزیکی تعریف شد.

آنالیز داده ها:

نتایج:

بحث و گفتگو:

بر اساس دانش کنونی ما، این آزمون یکی از بررسی های RCT است که به اثرات ورزش (درباره LBP و PGP) با تاکید بر استقامت قلبی عروقی و ورزش های کششی ماهیچه ای در زنان پرداخته است. دریافتیم که هیچ تفاوت آماری قابل توجهی بین گروه ورزشی و گروه شاهد در شیوع این دو حالت (کمردرد و دردهای ناحیه لگنی) وجود نداشته است.

References:

  1. Vleeming A, Albert HB, Ostgaard HC, Sturesson B, Stuge B. European guidelines for the diagnosis and treatment of pelvic girdle pain. Eur Spine J 2008; 17: 794–819.
  2. Dorheim SK, Bjorvatn B, Eberhard-Gran M. Sick leave during pregnancy: a longitudinal study of rates and risk factors in a Norwegian population. BJOG 2013; 120: 521–530.
  3. Brynhildsen J, Hansson A, Persson A, Hammar M. Follow-up of patients with low back pain during pregnancy. Obstet Gynecol 1998; 91: 182–186.
  4. Pennick V, Liddle SD. Interventions for preventing and treatingpelvic and back pain in pregnancy. Cochrane Database Syst Rev 2013; 8: CD001139.
  5. Wu WH, Meijer OG, Uegaki K, Mens JM, van Dieen JH, WuismanPI, et al. Pregnancy-related pelvic girdle pain (PPP), I: Terminology, clinical presentation, and prevalence. Eur Spine J 2004; 13: 575–589.
  6. Robinson HS, Mengshoel AM, Veierod MB, Vollestad N. Pelvic girdle pain: potential risk factors in pregnancy in relation to disability and pain intensity three months postpartum. Man Ther 2010; 15: 522–528.
  7. Rost CC, Jacqueline J, Kaiser A, Verhagen AP, Koes BW. Prognosis of women with pelvic pain during pregnancy: a long-term follow-up study. Acta Obstet Gynecol Scand 2006; 85: 771–777.
  8. Katz JN. Lumbar disc disorders and low-back pain: socioeconomic factors and consequences. J Bone Joint Surg Am 2006; 88 Suppl 2: 21–24.
  9. Gutke A, Ostgaard HC, Oberg B. Pelvic girdle pain and lumbar pain in pregnancy: a cohort study of the consequences in terms of health and functioning. Spine (Phila Pa 1976) 2006; 31: E149–E155.
  10. ACOG. Committee opinion. Number 267, January 2002: Exercise during pregnancy and the postpartum period. Obstet Gynecol 2002; 99: 171–173.
  11. Artal R, O’Toole M. Guidelines of the American College of Obstetricians and Gynecologists for exercise during pregnancy and the postpartum period. Br J Sports Med 2003; 37: 6–12.

برای مشاهده متن کامل مقالات تخصصی شما نیاز به دسترسی ویژه دارید، ابتدا در سایت دروانا ثبت نام کنید و سپس از طریق فرم تماس با ما با واحد فروش ارتباط برقرار کنید و یا با شماره تلفن 021-86017191 در روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر و در روز پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 12 تماس حاصل فرمایید.

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه