سرطان رحم سرطانی شایع در بین زنان می باشد،سرطان رحم می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد. از جمله علائم سرطان رحم خونریزی غیر نرمال، لکه بینی، ترشح از واژن، خونریزی یا لکه بینی بعد از یائسگی می باشد. روش های مختلفی برای درمان سرطان رحم وجود دارد که بنا به پیشرفته بودن سرطان رحم پزشک روش مناسبی را برای درمان انتخاب می کند.
  1. سرطان رحم چیست؟
  2. چه کسانی در خطر سرطان رحم قرار دارند؟
  3. فاکتورهای خطر برای ابتلا به سرطان رحم چیست؟
  4. علائم سرطان رحم چیست؟
  5. سرطان رحم چگونه تشخیص داده می شود؟
  6. درمان سرطان رحم چگونه است؟
  7. بعد از درمان سرطان رحم چه مراقبت هایی لازم است؟
  8. واژه نامه

سرطان رحم چیست؟

به طور طبیعی سلول های بدن بر اساسی منظم، رشد کرده تقسیم شده و جایگزین می شوند. این اتفاق سبب سلامت بدن می شود. برخی اوقات بعضی سلول ها به طور غیر طبیعی تقسیم شده و به طور خارج از کنترلی رشد می کنند. رشد بیش از حد سلول ها منجر به تشکیل تومورها می شود. تومورها می تواند خوش خیم (غیر سرطانی) و یا بدخیم (سرطانی) باشند.

تومورهای بدخیم می توانند به بافت ها و ارگان های سالم حمله کنند و آنها را تخریب کنند. سلول های سرطانی همچنین می توانند به بخش های دیگر نیز منتقل شده و تومورهای جدیدی تشکیل دهند (تومورهای متاستاز).

انواع مختلفی از سرطان رحم وجود دارد. شایع ترین نوع آن سرطان رحم (آدنوکارسینوما) است. سرطان رحم یا آندومتر بر بافت اندومتریوم، که بافت پوشاننده دیواره رحم است تاثیر می گذارد. سارکوما نوع دیگری از سرطان رحم است. این نوع از سرطان به ماهیچه ها و سایر بافت ها برمی گردد. این نوع از سرطان اگر چه نادر است اما نسبت به ادنوکارسینوما تهاجمی تر است و علائم متفاوتی دارد. از آن جایی که سرطان آندومتر شایع تر است و علائم آن متفاوت تر از سایر سارکوماهاست، تمرکز FDA در این قسمت بر روی سرطان آندومتر است.

چه کسانی در خطر سرطان رحم قرار دارند؟

سرطان رحم یکی از شایع ترین سرطان های زنان در ایالات متحده آمریکاست. از هر 100 خانم، 2 یا 3 نفر در طول عمر خود به سرطان رحم مبتلا می شوند.

سرطان رحم به ندرت در خانم های زیر 40 سال اتفاق می افتد. این سرطان بیشتر در دوران 60 سالگی خانم ها اتفاق می افتد.

فاکتورهای خطر برای ابتلا به سرطان رحم چیست؟

برخی فاکتورهایی که ریسک سرطان رحم را بالا می برند از این قرار است:

  • چاقی
  • قاعدگی نامنظم
  • بچه دار نشدن
  • ناباروری
  • شروع شدن دوران قاعدگی در سنین اولیه (قبل از 12 سال)
  • تاخیر در یائسگی
  • سابقه سرطان تخمدان یا کولون
  • استفاده از تاموکسیفن برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان آندومتر
  • سابقه ابتلا به دیابت، هایپرتنشن، بیماری های صفراوی یا تیروئید
  • استفاده طولانی مدت از استروژن بدون پروژسترون در درمان علائم یائسگی
  • استفاده طولانی مدت از دوز بالای داروهای ضد بارداری
  • سیگار کشیدن

برخی از این فاکتورهای خطر به استفاده از استروژن مربوط است. استروژن هورمونی است که توسط تخمدان ها ساخته می شود. این هورمون می تواند بعد از یائسگی، زمانی که تخمدان ها دیگر استروژن تولید نمی کنند استفاده شود (هورمون درمانی). مصرف استروژن تنها زمانی که فرد رحم خود را برنداشته است، ریسک سرطان رحم را بالا می برد. وقتی استروژن همزمان با هورمون دیگری به نام پروژسترون مصرف شود، محافظت خانم علیه این سرطان افزایش می یابد.

علائم سرطان رحم چیست؟

خونریزی غیر نرمال، لکه بینی، ترشح از واژن، خونریزی یا لکه بینی بعد از یائسگی، همه اینها می تواند علائم سرطان رحم باشد. این علائم می تواند پایدار و یا ناپایدار باشد. هر گونه خونریزی و یا ترشح غیر نرمال مخصوصا بعد از دوران یائسگی باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

سرطان رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

در خانم هایی که علامتی ندارند، هیچ گونه تست تشخیصی برای مشخص کردن سرطان رحم وجود ندارد. اما بیشتر خانم های مبتلا به سرطان رحم علائم اولیه را دارند. چندین روش برای تشخیص این که فرد به سرطان رحم مبتلا است وجود دارد:

  • بیوپسی اندومتریال: تستی که طی آن مقداری از بافت پوشاننده رحم برداشته می شود و با استفاده از میکروسکوپ مورد ارزیابی قرار می گیرد. این تست اولین قدم برای تشخیص سلول های غیر طبیعی است.
  • سونوگرافی از واژن: در این تست از امواج صوتی استفاده می شود تا ضخامت سلول های پوشاننده دیواره رحم و سایز آن بررسی شود.
  • هیسترسکوپی: در این روش از اسکوپ باریک و انتقال دهنده نور استفاده می شود تا درون رحم بررسی گردد و یا این که به این منظور جراحی انجام می دهند.
  • اتساع و کورتاژ: در این روش دهانه رحم باز شده و بافت آن به نرمی خراش داده شده و یا از داخل رحم مکش می شود.

در مورد خیلی از خانم ها تست پاپ (Pap test) ممکن است بخشی از چکاپ مستمر آنها باشد اما این روش همیشه سرطان آندومتر را نشان نمی دهد. در حقیقت، نتیجه تست پاپ در بیشتر خانم های مبتلا به سرطان آندومتر نرمال است. سرطان آندومتر تنها از طریق بررسی بافت داخل رحم تشخیص داده می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پاپ اسمیر به مطلب زیر مراجعه نمایید:

درمان سرطان رحم چگونه است؟

برای درمانسرطان رحم و فهمیدن این که آیا به درمان بیشتری نیاز است یا خیر، جراحی انجام می شود. بیشتر بیماران هم هیسترکتومی انجام می دهند و هم salpingo-oophorectomy . در طول جراحی مرحله بیماری تعیین می شود. مرحله بندی به پزشک کمک خواهد کرد تا تصمیم گیری کند چه درمانی بیشترین شانس موفقیت را دارد. مراحل این سرطان از I تا IV است. مرحله IV یا پنج پیشرفته ترین سرطان را نشان می دهد. مرحله سرطان اغلب بر درمان و نتیجه آن تاثیر می گذارد.

بسته به مرحله سرطان رحم ممکن است برای تکمیل درمان سرطان رحم پرتو درمانی بعد از جراحی انجام شود. اگر چه به ندرت پیش می آید اما برخی خانم ها تنها با پرتو درمانی، درمان می شوند. پرتو درمانی با قرار دادن سلول های سرطانی در معرض پرتو ایکس (با انرژی بالا) رشد آنها را متوقف می کنند.

سایر فرم های درمان سرطان رحم عبارت است از شیمی درمانی و هورمون درمانی. برخی خانم ها با پروژستین درمان می شوند، پروژستین فرم سنتتیک هورمون پروژسترون است.

بعد از درمان سرطان رحم چه مراقبت هایی لازم است؟

خانم هایی که پرتو درمانی دریافت نکرده اند باید به مدت دو سال هر سه تا چهار ماه به پزشک خود مراجعه نمایند تا مطمئن گردند که درمان موثر بوده است. بعد از آن، بیماران باید سالی دو بار پزشک خود را ملاقات نمایند. خانم هایی که پرتو درمانی می کنند احتمالا می توانند کمتر به پزشک مراجعه کنند. افرادی که در مرحله یک بیماری قرار دارند، در این مرحله 85 تا 90 درصد خانم ها بعد از درمان به مدت 5 سال یا بیشتر علامتی از سرطان را نشان نمی دهند. با پیشرفته تر شدن بیماری شانس درمان کاهش می یابد.

واژه نامه

  • آدنوکارسینوما: سرطانی که در غدد، مانند رحم ایجاد می شود.
  • هورمون درمانی: درمانی که در آن استروژن اغلب همراه با پروژسترون استفاده می شود تا به از بین بردن علائم ناشی از افت میزان هورمون ها کمک کند.
  • هیسترکتومی: به حذف رحم می گویند.
  • یائسگی: بخشی از زندگی خانم که طی آن تخمدان ها عملکرد خود را متوقف کرده و قاعدگی متوقف می شود.
  • تست پاپ: تستی که از دهانه رحم و واژن انجام می شود و با استفاده از میکروسکوپ بررسی انجام می شود
  • پروژستین: فرم سنتتیک پروژسترون که به طور طبیعی در بدن تولید می شود.
  • salpingo-oophorectomy: به برداشت تخمدان و لوله ی فالوپ می گویند.
  • مرحله: مرحله می تواند اشاره به سایز تومور و میزان گستردگی آن داشته باشد.
  • تومور: توده ناشی از رشد سلول ها
  • رحم: ارگانی ماهیچه ای که در لگن خانم قرار دارد و در طول دوران بارداری جنین در آن قرار دارد و تغذیه می شود.

اگر در این مورد پرسش های بیشتری دارید می توانید با متخصص زنان و زایمان خود تماس حاصل نمائید.

دکتر فریده مظفری کرمانی

دکتر فریده مظفری کرمانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر فريده مظفري كرماني، دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی و همچنین دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی و سونوگرافی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریده مظفری کرمانی
برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه