1. شیردهی چگونه به نوزاد کمک خواهد کرد؟
  2. شیردهی به نوزاد برای مادر چه مزیت هایی را در پی دارد؟
  3. دوره شیردهی چقدر باید طول بکشد؟
  4. چطور می توانم به نوزاد خود کمک کنم تا شروع به شیر خوردن کند؟
  5. چطور می توانم به نوزاد خود کمک کنم تا به سینه بچسبد؟
  6. چطور متوجه شوم که کودک به فرم صحیحی سینه را به دهان گرفته است؟
  7. در طی شیردهی چه زمانی باید سینه را عوض کنم؟
  8. در هر نوبت، شیردهی چقدر باید طول بکشد؟
  9. چطور می توانم متوجه شوم که نوزاد گرسنه است؟
  10. چند بار باید به نوزاد خود شیر دهم؟
  11. چطور متوجه شوم که نوزاد سیر شده است؟
  12. چه وقت می توانم به نوزاد خود اجازه استفاده از پستانک را بدهم؟
  13. در دوره شیردهی با چه مشکلات احتمالی رو به رو می شوم؟
  14. چطور میتوانم مطمئن شوم که به بهترین نحو نوزادم و خودم را تغذیه می کنم؟
  15. روش های کنترل بارداری در دوران شیردهی چیست؟
  16. اگر در دوره شیردهی بخواهم به سرکارم بازگردم چه نکاتی را باید بدانم؟
  17. واژه نامه

شیردهی چگونه به نوزاد کمک خواهد کرد؟

شیردهی از راه های زیر به نوزاد شما کمک خواهد کرد:

  • شیر مادر میکس کاملی از ویتامینها، پروتئین و چربی است که مورد نیاز فرزند شما می باشد.
  • کلستروم (colostrum) تولید شده توسط شیر مادر که در چند روز نخست بعد از تولد تولید می شود به رشد و عملکرد سیستم گوارشی نوزاد کمک می کند.
  • شیر مادر آنتی بادی هایی دارد که سیستم ایمنی نوزاد را تقویت می کند تا علیه ویروس ها و باکتری ها فعال بماند.
  • شیر مادر راحت تر از شیر خشک هضم می شود.
  • شیر مادر ریسک سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش می دهد.
  • اگر نوزاد شما زودرس باشد، شیر مادر به کاهش خطراتی که نوزاد نارس با آن مواجه است کمک می کند.

شیردهی به نوزاد برای مادر چه مزیت هایی را در پی دارد؟

شیردهی مادر به دلایل زیر برای خود مادر مفید است:

  • در طول شیردهی هورمون اکسی توسین آزاد می گردد. اکسی توسین سبب انقباض رحم و بازگشت سریع تر آن به سایز نرمال می شود
  • شیردهی به کاهش وزن بعد از زایمان کمک خواهد کرد.
  • خانم هایی که شیر می دهند در مقایسه با آن هایی که شیر نمی دهند، کمتر در خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان قرار دارند. هم چنین نشان داده شده است که ریسک بیماری های قلبی و آرتریت روماتوئید نیز کاهش می یابد.
  • شیردهی مادر از لحاظ هزینه و زمان نیز مقرون به صرفه است.

دوره شیردهی چقدر باید طول بکشد؟

توصیه می شود که شیردهی حداقل تا 6 ماهه اول زندگی نوزاد ادامه داشته باشد. اما کودک شما و خود شما می توانید مادامی که می خواهید به این روند ادامه دهید.

چطور می توانم به نوزاد خود کمک کنم تا شروع به شیر خوردن کند؟

نوزادان به طور غریزی به تغذیه با شیر مادر نیاز دارند. یک نوزاد سالم بدون این که آموزش خاصی بگیرد می تواند در ساعات نخست تولدش از پستان مادر تغذیه کند. بعد از تولد در صورت امکان بهتر است تماس پوست به پوست بین مادر و نوزاد برقرار شود. پرستار به شما کمک خواهد کرد تا بهترین موقعیت را برای شیردهی به نوزاد خود بیابید.

چطور می توانم به نوزاد خود کمک کنم تا به سینه بچسبد؟

برای آغاز شیردهی لازم است تا نوزاد به سینه شما بچسبد. به این منظور سینه خود را جمع کرده و با نوک سینه لب پایین نوزاد را لمس کنید. با این کار رفلکس اولیه در نوزاد تحریک می شود. این رفلکس به طور طبیعی سبب می شود نوزاد به سمت نوک پستان بچرخد و دهانش را باز کند و سینه را بمکد. این کار سبب می شود کودک دهانش را باز کند (به حالت خمیازه کشیدن). به نوزاد خود کمک نمائید تا دهانش را به سمت شما ببندد، نوک سینه باید به سمت سقف دهان کودک قرار گیرد. به خاطر داشته باشید که فرزندتان را به سمت سینه ها بیاورید نه این که سینه را به سمت نوزاد ببرید.

چطور متوجه شوم که کودک به فرم صحیحی سینه را به دهان گرفته است؟

کودک باید همه نوک سینه (آرئولا) را در دهان داشته باشد. بینی نوزاد باید در تماس با سینه باشد. لب های نوزاد باید به سمت سینه حلقه شود. مکیدن کودک باید آرام و متعادل باشد. شما باید صدای بلعیدن نوزاد را بشنوید. شما باید کمی احساس کشیدگی داشته باشید. اگر کودک به خوبی به سینه نچسبیده باشد، دوباره شروع می کند. برای این که وقفه ای در مکش به وجود آید انگشت تمیزی را بین سینه و لثه کودک قرار دهید. بعد از این که احساس کردید نوزاد سینه را درآورده، نوک سینه را از دهان نوزاد خارج نمائید.

در طی شیردهی چه زمانی باید سینه را عوض کنم؟

وقتی نوزاد یک سینه را خالی می کند، سینه دیگر را به او بدهید. اگر کودک مستمرا شیر نمی خورد نگران نباشید. الزامی ندارد که کودک در هر وعده شیردهی از جفت سینه ها شیر بخورد. می توان در وعده بعدی سینه دیگر را اول در دهان کودک گذاشت.

در هر نوبت، شیردهی چقدر باید طول بکشد؟

به نوزاد اجازه دهید که برنامه خودش را داشته باشد. خیلی از نوزادها بین 10 تا 15 دقیقه روی هر سینه شیر می خورند، اما برخی دیگر زمان بیشتری شیر می خورند. نوزادی که بخواهد به مدت طولانی مثلا 30 دقیقه روی هر سینه شیر بخورد، ممکن است در گرفتن شیر کافی مشکل داشته باشد یا این که ممکن است فقط در خوردن زمان بیشتری می گذارد.

چطور می توانم متوجه شوم که نوزاد گرسنه است؟

وقتی نوزاد گرسنه باشد، به سمت سینه مادر می آید و یا این که حرکت مکیدن را انجام می دهد و یا این که انگشت خود را در دهانش می گذارد. علامت تاخیر در گرسنه شدن گریه کردن است.

چند بار باید به نوزاد خود شیر دهم؟

توصیه می شود که در نخستین هفته های زندگی نوزاد، 8 تا 12 بار در بیست و چهار ساعت به او شیر دهید، یا این که هر دو یا سه ساعت یک بار به او شیر دهید.

چطور متوجه شوم که نوزاد سیر شده است؟

وقتی نوزاد سیر شود به خواب می رود و یا این که دهانش از سینه مادر جدا می شود.

چه وقت می توانم به نوزاد خود اجازه استفاده از پستانک را بدهم؟

متخصصین توصیه می کنند زمانی که کودک شیر خوردن را قطع می کند، می توان در موارد محدودی از پستانک استفاده کرد. شما می توانید برای تخفیف درد از پستانک استفاده کنید (برای مثال هنگامی که نوزاد تزریقی را دریافت می کند). بعد از 4 هفته که نوزاد شما به خوبی شیر خوردن را آغاز کرد، می توانید هر زمان که لازم بود از پستانک استفاده کنید و استفاده از پستانک در زمان خواب می تواند ریسک SIDS را تخفیف دهد.

در دوره شیردهی با چه مشکلات احتمالی رو به رو می شوم؟

اگر هر کدام از علائم زیر به صورت پایدار ادامه داشت با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد در ناحیه نوک سینه: هنگامی که شیردهی آغاز می شود وجود درد و ناراحتی طبیعی است اما اگر این درد ادامه داشت و بهتر نشد معمولا نرمال نیست. درد در ناحیه نوک سینه می تواند به این علت باشد که نوزاد شیر کافی دریافت نمی کند و در عوض بیشتر نوک سینه را می مکد. به هنگام شیردهی مطمئن شوید که دهان نوزاد به لحاظ عرضی باز است همچنین بیشتر بخش نوک سینه تا جایی که ممکن است در دهان نوزاد قرار گرفته باشد. استعمال مقدار کمی از شیر سینه به نوک پستان می تواند پروسه بهبود را تسریع کند. موقعیت متفاوتی را برای شیردهی انتخاب کنید و از برخورد با نواحی زخم شده اجتناب کنید.
  • تورم: وقتی سینه ها پر از شیر باشد، سخت و تحریک پذیر می شود. وقتی کودک شما متوجه شود که چقدر شیر نیاز دارد، این مشکل در طول یک هفته از بین می رود. برای تخفیف تورم، شیر اضافه را می توان از سینه ها تخلیه کرد. قبل از شیردهی می توانید سینه های تان را به آرامی ماساژ دهید و کمی شیر از آن خارج کنید تا نرم تر شوند. بین وعده های شیردهی می تواند از کمپرس گرم استفاده کرد همچنین می توان از دوش گرم نیز برای تخفیف درد استفاده کرد.
  • انسداد مجرای شیر: اگر مجرا با شیر استفاده نشده بسته شود، گره سختی در آن سینه شکل می گیرد. برای رفع انسداد در مورد سینه ای که مسدود شده است، سعی کنید شیردهی به طور طولانی و مداوم انجام شود. از گرما، دوش گرم، پد گرم کننده و یا بطری آب گرم می توانید استفاده کنید.
  • ماستیتیس (تورم پستان): اگر مجرای مسدود شده تخلیه نشود می تواند منجر به عفونت پستان شود که ماستیتیس نامیده می شود. ماستیتیس علائمی شبیه آنفولوآنزا دارد (مانند تب، درد و ضعف). سینه های تان متورم شده و دردناک می شود و ممکن است بسیار داغ شود. اگر چنین علائمی داشتید با پزشک تان تماس بگیرید. برای درمان این عفونت احتمالا آنتی بیوتیک دریافت خواهید کرد. ممکن است در حین استفاده از این دارو بتوانید به شیردهی ادامه دهید.

چطور میتوانم مطمئن شوم که به بهترین نحو نوزادم و خودم را تغذیه می کنم؟

موارد زیر به شما کمک خواهد کرد تا به اهداف تغذیه ای مناسب و مورد نیاز در این دوران دست یابید:

  • شما در دوران شیردهی به 450 تا 500 کالری اضافی نیاز دارید.
  • پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا در حین شیردهی از مکمل های مولتی ویتامین پریناتال استفاده نمائید. ممکن است به شما توصیه شود که به نوزاد خود 400 واحد بین الملل قطره ویتامین دی به طور روزانه بدهید. این ویتامین برای تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است.
  • اگر ادرار شما تیره است آب و مایعات بیشتری بنوشید. ایده خوبی است هر بار که می خواهید شیر دهید یک لیوان آب بنوشید.
  • از خوردن غذاهایی که سبب ناراحتی معده در نوزادتان می شود بپرهیزید. برخی از این غذاها عبارت است از غذاهای گازدار مانند کلم و غذاهای تند.
  • به مقدار متوسط از قهوه استفاده کنید، مصرف مقدار متوسط قهوه به نوزاد شما آسیب نمی زند. مقدار متوسط قهوه در روز 200 میلی گرم است.
  • اگر بعضی اوقات خواستید از الکل استفاده کنید، صبر کنید، حداقل دو ساعت بعد به شیردهی اقدام کنید.
  • قبل از استفاده از داروهای OTC و یا داروهای نسخه شده حتما با پزشک تان مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف این دارو در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر.
  • از سیگار کشیدن و مصرف داروها و مواد مخدر اجتناب کنید. هر دو این ها می تواند به نوزاد شما آسیب بزند. استفاده از برخی داروهای نسخه ای (مانند کدئین، قرص های خواب آور و یا tranquilizers) به دلایل غیر پزشکی می تواند خطرناک باشد.

روش های کنترل بارداری در دوران شیردهی چیست؟

پروژسترون هم به فرم ایمپلنت، هم تزریقی و هم قرص می تواند فورا بعد از زایمان استفاده شود. روش های کنترل بارداری که حاوی استروژن است مانند قرص ها، حلقه های واژینال و پچ های پوستی نباید در ماه اول شیردهی استفاده شود. استروژن می تواند ذخیره شیر را کاهش دهد. وقتی روند شیردهی تثبیت شود استفاده از روش هایی که حاوی استروژن باشد مشکلی ندارد.

اگر در دوره شیردهی بخواهم به سرکارم بازگردم چه نکاتی را باید بدانم؟

به طور قانونی کارفرمای شما باید زمان کافی و مکانی را به مدت یک سال بعد از تولد فرزندتان در اختیار شما قرار دهد. این فضا نباید جایی مانند حمام باشد، این فضا باید محافظت شده و همچنین فاقد سر و صدای عمومی باشد. شما برای ذخیره مناسب شیر به فضای امنی نیاز دارید. در طول 8 ساعت کاری شما باید بتوانید به اندازه کافی شیر دهید.

واژه نامه

  • آنتی بیوتیک: دارویی که برای درمان عفونت نسخه می شود.
  • آنتی بادی ها: پروتئین هایی هستند که در خون تولید می شوند و نسبت به مواد خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها که سب عفونت می شوند، واکنش می دهند.
  • آرئولا: به سیاهی اطراف نوک سینه می گویند.
  • کلستروم: مایع ترشح شده در سینه ها به هنگام آغاز پروسه تولید شیر.
  • استروژن: هورمون زنانه که در تخمدان تولید می شود.
  • سیستم ایمنی: سیستم دفاعی طبیعی بدن که علیه ارگانیسم های مهاجم مانند باکتری هایی که منجر به بیماری می شود مبارزه می کند.
  • اکسی توسین: هورمونی که به انقباضات رحمی کمک می کند.
  • نوزاد نارس: نوزادی که قبل از هفته 37 بارداری متولد می شود.
  • پروژستین: فرم سنتتیک پروژسترون، پروژسترون هرومونی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود.
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد: مرگ غیر منتظره نوزاد که علت آن ناشناخته است.
برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه