1. تشنج چیست؟
  2. صرع چیست؟
  3. آیا تشنج می تواند کنترل شود؟
  4. آیا تشنج می تواند سبب بروز مشکلاتی در دوران بارداری شود؟
  5. خطرات ناشی از تشنج در دوران بارداری چیست؟
  6. آیا داروهای ضد تشنج در طول بارداری می تواند به جنین آسیب برساند؟
  7. آیا باید مصرف داروهای ضد تشنج را در دوران بارداری قطع کرد؟
  8. برای کنترل وضعیت بارداری پزشک شما چه مراحلی را طی خواهد نمود؟
  9. اگر به تشنج دچار باشم، آیا این وضعیت بر نحوه زایمان من تاثیر خواهد گذاشت؟
  10. بعد از این که فرزندم به دنیا آمد، در مورد قرص های پیشگیری از بارداری چه اطلاعاتی باید داشته باشم؟
  11. آیا می توانم به فرزندم شیر دهم؟
  12. واژه نامه

تشنج چیست؟

تشنج وقتی اتفاق می افتد که وضعیت سلول ها عصبی در مغز به طور غیر نرمالی به هم بریزد. تشنج می تواند سبب تغییراتی در خلق، روان، میزان آگاهی(هشیاری) و یا حرکات شود.

صرع چیست؟

صرع نوعی اختلال تشنجی است. وقتی شخص بیش از یک بار بدون دلیل مشخصی به تشنج دچار شود، به این شرایط صرع می گویند.

آیا تشنج می تواند کنترل شود؟

افرادی که به طور مکرر دچار تشنج می شوند، لازم است از داروهای ضد صرع یا AEDs و یا داروها ضد تشنج استفاده نمایند. این داروها منجر به درمان بیماری نمی شود، اما در اغلب مواقع می تواند از بروز تشنج پیشگیری کند. بیش از بیست نوع داروی ضد صرع وجود دارد. انتخاب دارو بر اساس سن بیمار، نوع تشنج و اثرات جانبی دارو انتخاب می شود. اگر یک دارو جواب ندهد ممکن است داروی دیگری امتحان گردد. در برخی موارد برای کنترل تشنج به بیش از یک دارو نیاز است.

آیا تشنج می تواند سبب بروز مشکلاتی در دوران بارداری شود؟

تشنج به چند طریق می تواند بر بارداری تاثیر بگذارد:

  • خانم هایی که به تشنج دچار می شوند، بیشتر از خانم هایی که به این اختلال دچار نیستند، در خطر داشتن نوزادی ناقص قرار دارند. این افزایش ریسک هم به دلیل تشنج است و هم به دلیل استفاده از برخی داروهای ضد تشنج می باشد.
  • داشتن تشنج در دوران بارداری می تواند سبب آسیب به مادر و فرزند شود.
  • بارداری می تواند فراوانی تشنج را تغییر دهد. بیشتر خانم ها دچار تغییری در میزان فراوانی تشنج ها نمی شوند و برخی نیز کمتر از حد معمول دچار تشنج می شوند. یک سوم خانم ها بیش از حد معمول دچار تشنج می شوند.

خیلی از این مشکلات با دریافت مراقبت های درمانی مناسب قبل از بارداری و در حین بارداری کنترل شده و یا حتی از بین می رود.

خطرات ناشی از تشنج در دوران بارداری چیست؟

تشنج می تواند نه فقط به مادر آسیب بزند بلکه فرزند او را نیز به خطر می اندازد. تشنج هایی که  سبب از دست دادن آگاهی و حرکات بسیار سریع و شدید می شود تشنج گراندمال نامیده می شود، این تشنج ها مخصوصا در دوره بارداری خطرناک است. از جمله خطراتی که در پی دارد عبارت است از آسیب هایی که در اثر زمین خوردن می تواند اتفاق بیفتد، کاهش اکسیژن رسانی به فرزند در طول تشنج، زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزاد نارس.

آیا داروهای ضد تشنج در طول بارداری می تواند به جنین آسیب برساند؟

برخی داروهای ضد صرع ریسک کمی را به لحاظ نقص جنین در پی دارد، از جمله نقص هایی که احتمال آن می رود عبارت است از شکاف کام و لب(لب یا سقف دهان به طور کامل بسته نمی شود)، نقص در قلب و لوله عصبی. یکی از دلایلی که این داروها سبب افزایش ریسک بروز نقص در جنین می شود این است که خیلی از این داروها بر راه های جذب فولیک اسید تاثیر می گذارد. فولیک اسید نوعی ویتامین بی است. نداشتن فولیک اسید کافی قبل از بارداری و در طول هفته اول بارداری می تواند ریسک داشتن فرزندی با نقص در لوله عصبی را افزایش دهد. اگر شما از داروهای ضد صرع استفاده می کنید، پزشک تان ممکن است به شما توصیه کند که قبل از بارداری و در طول سه ماهه  اول بارداری مصرف فولیک اسید را افزایش دهید.

آیا باید مصرف داروهای ضد تشنج را در دوران بارداری قطع کرد؟

از آن جایی که تشنج در دوران بارداری خطرات زیادی را در پی دارد و ریسک اثرات جانبی حاصل از داروهایی ضد صرع بر جنین کم است، متخصصین توصیه می کنند که تشنج با استفاده از داروهای ضد صرع کنترل شود و در صورت لزوم، این روند در طول بارداری نیز ادامه یابد. اما نوع، مقدار یا تعداد داروهای ضد صرعی که شما مصرف خواهید کرد در طول بارداری باید تغییر کند. بهتر این است که هر گونه تغییری در روند مصرف داروها قبل از بارداری انجام شود. این به شما و پزشک تان امکان می دهد تا ببینید تغییرات دارویی چگونه بر مادر تاثیر می گذارد بدون این که لازم باشد جنین را به خطر بیاندازید.

برای کنترل وضعیت بارداری پزشک شما چه مراحلی را طی خواهد نمود؟

تست های خونی ممکن است به طور منظم انجام شود تا مطمئن شوید میزان داروها پایدار شده است. میزان دارویی زیاد می تواند اثرات جانبی را در پی داشته باشد. از طرفی اگر میزان دارویی بسیار کم باشد می تواند منجر به تشنج شود. تست های خونی همچنین می تواند برای چکاپ نقص جنین نیز به کار رود. تست های تشخیصی از جمله انجام سونوگرافی، آمینوسنتزیس یا نمونه برداری از پرزهای جفتی می تواند انجام شود تا مشخص شود آیا نقص جنین اتفاق افتاده است یا خیر.

اگر به تشنج دچار باشم، آیا این وضعیت بر نحوه زایمان من تاثیر خواهد گذاشت؟

ابتلا به اختلال تشنج بر نحوه بچه دار شدن شما تاثیر نخواهد گذاشت. مانند خیلی از خانم ها، خانم های مبتلا به تشنج نیز می توانند از طریق واژن یا طبیعی زایمان کنند مگر این که در طول زایمان مشکلی به وجود آید. در این موارد ممکن است لازم باشد تا فرد سزارین انجام دهد.

بعد از این که فرزندم به دنیا آمد، در مورد قرص های پیشگیری از بارداری چه اطلاعاتی باید داشته باشم؟

قرص های ضد صرع می تواند اثربخشی برخی روش های هورمونی برای کنترل بارداری را کاهش دهد. از جمله این روش ها می توان به حلقه های واژینال، پچ های پوستی و ایمپلنت اشاره کرد. روش هایی که توسط داروهای ضد صرع تحت تاثیر قرار نمی گیرد عبارت است از هر دو نوع دستگاه های درون رحمی، فرم تزریقی برای کنترل بارداری همچنین روش هایی مانند دیافراگم، اسپرم کش یا کاندوم. برخی خانم ها ترجیح می دهند در کنار استفاده از روش های هورمونی از روش هایی مانند دیافراگم، اسپرم کش و کاندوم استفاده کنند. همچنین اگر دیگر قصد باردار شدن ندارید می توانید از عقیم سازی استفاده نمائید.  

آیا می توانم به فرزندم شیر دهم؟

بیشتر خانم های مبتلا به اختلال تشنج می توانند به فرزندان خود شیر دهند. داروهای ضد صرع به مقدار کمی در شیر ترشح می شوند، در بیشتر موارد مقدار ترشح شده به اندازه ای نیست که بر نوزاد تاثیر بگذارد.

واژه نامه

  • آمینوسنتزیس: روشی که طی آن از سوزن استفاده می شود تا مقدار کمی از مایع آمینوتیک و سلول های حاصل از کیسه پیرامون جنین برداشته و مورد تست قرار بگیرد.
  • زایمان سزارین: نوعی زایمان که در آن فرزند از طریق ایجاد شکافی بر روی شکم و رحم مادر به دنیا می آید.
  • نمونه برداری از پرزهای جفتی یا chorionic villus sampling: روشی که در آن مقدار کمی از سلول های جفت برداشته و مورد تست قرار می گیرد.
  • صرع: گروهی از اختلالات که در آنها فعالیت الکتریکی در مغز به طور ناگهانی غیر طبیعی می شود. این جریان منجر به بروز تشنج می گردد و تشنج نیز به طور موقت تغییراتی را در حالت، روان، آگاهی و یا حرکات فرد به وجود می آورد. اگر فرد بیش از یک بار با دلیل نامشخص دچار تشنج شود، تشخیص صرع در مورد او داده می شود.
  • جنین: به شکل گیری ارگانیسم ها از هفته نهم بارداری تا پایان دوره بارداری دوره جنینی می گویند.
  • تشنج گراندمال: نوعی تشنج است که می تواند سبب از دست رفتن آگاهی و ایجاد حرکاتی به شدت سریع شود.
  • دستگاه درون رحمی: دستگاه کوچکی که وارد رحم می شود و در آن باقی می ماند تا از بروز بارداری جلوگیری شود.
  • نقص در لوله عصبی: نوعی نقص در جنین که ناشی از شکل گیری ناقص مغز، نخاع و یا پوشش دهی آنها ایجاد می شود.
  • زودرس: به زایمان قبل از هفته 37 بارداری گفته می شود.
  • عقیم سازی: روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری
  • سونوگرافی: روشی که در آن از امواج صوتی استفاده می شود تا ساختارهای درونی بررسی شود. در طول بارداری از این روش استفاده می شود تا جنین مورد معاینه قرار گیرد.

اگر در این مورد پرسش های بیشتری دارید می توانید با متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمائید.


برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه