آزمایشات ضروری دوران بارداری بهمراه لیست کامل آزمایشات دوران بارداری

  1. چرا آزمایش هایی در دوران بارداری انجام می شود؟
  2. چه آزمایشاتی درسه ماهه اول بارداری انجام می شود؟
  3. آزمایش CBC در دوران بارداری چیست و نتایج آین آزمایش چه چیزی را نشان می دهد؟
  4. تعیین گروه خونی در دوران بارداری چیست و تاثیر گروه خونی در بارداری چیست؟
  5. آزمایش ادرار در دوران بارداری چیست و آزمایش ادرار در بارداری چه نتایجی را نشان می دهد؟
  6. آزمایش کشت ادرار دوران بارداری چیست و چه نتایجی را نشان می دهد؟
  7. بیماری سرخجه در دوران بارداری چیست و آبا می توان از واکسن سرخجه در دوران بارداری استفاده کرد؟
  8. هپاتیت B و C چیست و چه آزمایش هایی برای مشخص شدن این بیماری ها انجام می شود؟
  9. آزمایش عفونت های جنسی و آمیزشی یا STD در طول دوران بارداری انجام می شود چیست؟
  10. چرا همه خانم در دوران بارداری باید آزمایش ایدز یا HIV بدهند؟
  11. خانم های باردار برای TB باید چه آزمایشی انجام دهند؟
  12. لیست آزمایشات سه ماه سوم بارداری
  13. چه زمانی باید برای آنتی بادی های Rh آزمایش داد؟
  14. آزمایش چکاپ گلوکز در بارداری چیست و چه نتایجی را نشان می دهد؟
  15. تست تشخیصی استرپتوکوک گروه B در دروان بارداری یا GBS چیست ؟
  16. نتیجه آزمایش تست تشخیصی استرپتوکوک گروه B
  17. تفاوت بین آزمایش هایی برای چکاپ و آزمایش های تشخیصی مربوط به نقص جنین چیست؟
  18. اولین قدم در چکاپ برای تشخیص نقص جنین چیست؟
  19. آزمایش ناقل ژنی چیست؟
  20. سایر آزمایشات در دوران بارداری چیست؟
  21. سایر انواع آزمایشات دوران بارداری که برای تشخیص نقص در جنین انجام شود چیست؟
  22. واژه نامه

چرا آزمایش هایی در دوران بارداری انجام می شود؟

به همه خانم های باردار انجام برخی آزمایشات در دوران بارداری به عنوان بخشی از مراقبت های دوران بارداری توصیه می شود. این آزمایش ها می تواند شما و جنین را از مواجه با بسیاری از مشکلات محفوط نگه دارد.

چه آزمایشاتی درسه ماهه اول بارداری انجام می شود؟

در ادامه آزمایشاتی که در 3 ماهه اول بارداری انجام می شود آمده است که در زیر لیست کامل آزمایشات ماه های اول دوران بارداری را مشاهده می کنید:

  • آزمایش شمارش کامل سلول های خونی یاCBC
  • آزمایش تعیین گروه خونی
  • آزمایش آنالیز ادرار
  • آزمایش کشت ادرار
  • آزمایش سرخجه (rubella)
  • آزمایش هپاتیت B و C
  • آزمایش بیماری های مقاربتی (STDs)
  • آزمایش ویروس نقص ایمنی انسانی(HIV)
  • آزمایش بیماری سل یا tuberculosis)TB)

آزمایشات فوق در دوران بارداری تحت عنوان آزمایشات ضروری دوران بارداری برای 3 ماهه اول هستند ولی حتما برای انجام آزمایشات با پزشک خود مشورت نمایید.

آزمایش CBC در دوران بارداری چیست و نتایج آین آزمایش چه چیزی را نشان می دهد؟

در آزمایش CBC در دوران بارداری یا آزمایش شمارش سلول‌های خون در دوران بارداری تعداد انواع متفاوت سلول های خونی که خون شما را تشکیل می دهند، شمارش می شود. تعداد سلول های قرمز می تواند نشان دهد که آیا شما به نوع خاصی از آنمی مبتلا هستید یا خیر. تعداد سلول های سفید نشان می دهد که سلول های دفاعی بدن (در برابر بیماری ها) در خون چقدر است و تعداد پلاکت ها می تواند نشان دهد که آیا شما در لخته شدن خون دچار مشکل هستید یا خیر.

تعیین گروه خونی در دوران بارداری چیست و تاثیر گروه خونی در بارداری چیست؟

نتایج حاصل از تعیین گروه خونی در دوران بارداری نشان می دهد که آیا شما فاکتور Rh را دارید یا خیر. این فاکتور در اصل پروتئینی است که می تواند روی سطح سلول های قرمز وجود داشته باشد. بیشتر افراد این فاکتور را دارند، در نتیجه گفته می شود این افراد Rh مثبت هستند. افرادی که این فاکتور را ندارند Rh منفی گفته می شوند. اگر جنین Rh مثبت باشد و شما Rh منفی، بدن شما می تواند آنتی بادی هایی علیه فاکتور Rh ایجاد کند. در بارداری های آینده، این آنتی بادی ها می تواند به سلول های قرمز جنین آسیب بزنند.

آزمایش ادرار در دوران بارداری چیست و آزمایش ادرار در بارداری چه نتایجی را نشان می دهد؟

آزمایش ادرار در دوران بارداری ممکن است از لحاظ وجود سلول های قرمز (برای بررسی این که آیا شما در مسیر ادراری مشکلی دارید)، سلول های سفید خون (بررسی این که آیا شما به عفونت ادراری مبتلا هستید یا خیر) و گلوکز (افزایش میزان گلوکز در ادرار می تواند نشانی از دیابت باشد) مورد آزمایش قرار گیرد. در این آزمایش میزان دفع پروتئین در ادرار در بارداری اندازه گیری می شود. مقدار پروتئین در ادرار در اوایل بارداری با مقدار آن در اواخر بارداری مقایسه می شود. افزایش میزان پروتئین در ادرار می تواند علامتی از پره اکلامپسی باشد، این عارضه بسیار جدی است و در اواخر بارداری یا بعد از به دنیا آمدن فرزند ممکن است اتفاق بیافتد.

آزمایش کشت ادرار دوران بارداری چیست و چه نتایجی را نشان می دهد؟

آزمایش کشت ادرار در دوران بارداری، ادرار را از لحاظ وجود باکتری مورد بررسی قرار می دهد و این می تواند علامتی از عفونت ادراری باشد.

بیماری سرخجه در دوران بارداری چیست و آبا می توان از واکسن سرخجه در دوران بارداری استفاده کرد؟

اگر خانمی در طول بارداری به بیماری سرخجه و یا سرخچه آلمانی (rubella) مبتلا شود، در خطر نقص جنین قرار دارد. خون شما بررسی می شود که آیا در گذشته به این عفونت دچار شده اید یا آیا علیه این بیماری واکسینه شده اید یا خیر. اگر شما قبلا به این بیماری دچار نشده باشید، یا اگر علیه آن واکسینه نشده باشید، باید در دوران بارداری از تماس با فردی که سرخجه بیماری مبتلاست خودداری کنید زیرا این بیماری به شدت واگیردار است. اگر قبلا به بیماری سرخجه واکسینه نشده اید باید بعد از به دنیا آمدن فرزندتان حتما واکسن سرخجه را دریافت نمائید، حتی اگر در دوره شیردهی باشید. اما نمی توانید از واکسن سرخجه در دوران بارداری استفاده کنید.

هپاتیت B و C چیست و چه آزمایش هایی برای مشخص شدن این بیماری ها انجام می شود؟

هپاتیت B و C بیماری های ویروسی هستند که کبد را آلوده می کنند. خانم های بارداری که به ویروس هپاتیت B و C دچار می شوند می توانند این ویروس را به فرزندشان نیز منتقل کنند. همه خانم های باردار برای عفونت هپاتیت B مورد آزمایش قرار می گیرند. اما فقط خانم هایی که فاکتور خطر مربوط به هپاتیت C را داشته باشند از این نظر مورد آزمایش قرار می گیرند.

آزمایش عفونت های جنسی و آمیزشی یا STD در طول دوران بارداری انجام می شود چیست؟

همه خانم های باردار از لحاظ سفلیس و کلامیدیا در اوایل بارداری مورد آزمایش قرار می گیرند. این دو بیماری می تواند در دوران بارداری برای شما و فرزندتان مشکلاتی را در پی داشته باشد. اگر شما در طول بارداری به یکی از این بیماری های مقاربتی دچار باشید تحت درمان قرار می گیرید و دوباره آزمایش می دهید که مطمئن گردید آیا درمان عمل کرده است یا خیر. اگر فاکتور خطری برای gonorrhea دارید ( 25 سال یا جوان تر از 25 سال هستید و در مناطقی زندگی می کنید که این بیماری شایع است) نیز برای این بیماری مقاربتی مورد آزمایش قرار می گیرید.

چرا همه خانم در دوران بارداری باید آزمایش ایدز یا HIV بدهند؟

اگر خانم بارداری به HIV آلوده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که بتواند این ویروس را به فرزند خود منتقل کند. HIV به سلول های ایمنی بدن حمله می کند و سبب بیماری سندرم نقص ایمنی انسانی یا ایدز می شود. اگر شما باردار هستید و به HIV نیز آلوده هستید، می توانید در دوران بارداری دارو دریافت نمائید و سایر اقدامات لازم را انجام دهید تا تدریجا بتوانید ریسک انتقال بیماری به فرزند خود را کاهش دهید.

آزمایش بیماری سل یا TB در دوران بارداری چیست؟

خانم هایی که در خطر بیماری سل یا TB قرار دارند (برای مثال به ایدز مبتلا هستند و یا در تماس نزدیک با افرادی هستند که به بیماری سل دچارند) باید از لحاظ وجود عفونت سل در دوران بارداری آزمایش دهند.

لیست آزمایشات سه ماه سوم بارداری

در زیر لیست کامل آزمایشات دوران بارداری در 3 ماهه سوم آمده است:

  • آزمایش تکرار CBC
  • آزمایش آنتی بادی Rh
  • آزمایش چکاپ گلوکز
  • آزمایش استرپتوکوک گروه B یا (GBS)

آزمایشات فوق در دوران بارداری تحت عنوان آزمایشات ضروری دوران بارداری برای 3 ماهه سوم هستند ولی حتما برای انجام آزمایشات با پزشک خود مشورت نمایید.

چه زمانی باید برای آنتی بادی های Rh آزمایش داد؟

اگر شما Rh منفی هستید، در هفته های 28 و 29 بارداری از لحاظ وجود آنتی بادی های Rh مورد آزمایش قرار می گیرید. اگر شما این آنتی بادی ها را نداشته باشید ایمونوگلوبین Rh دریافت می کنید. این شما را از ساخت آنتی بادی در هفته های آنی دوران بارداری محافظت می کند. اگر شما آنتی بادی های Rh داشته باشید نیاز به مراقبت های درمانی دارید.

آزمایش چکاپ گلوکز در بارداری چیست و چه نتایجی را نشان می دهد؟

این آزمایش میزان گلوکز در خون را در دوران بارداری اندازه گیری می کند. افزایش میزان گلوکز می تواند علامتی از دیابت بارداری باشد. این آزمایش معمولا در هفته 24 و 28 بارداری انجام می شود. اگر شما فاکتورهای خطر مربوط به دیابت را دارید و یا در بارداری قبلی به دیابت بارداری دچار بوده اید این چکاپ در سه ماهه اول بارداری انجام می شود.

تست تشخیصی استرپتوکوک گروه B در دروان بارداری یا GBS چیست ؟

تست تشخیصی استرپتوکوک یا GBS برای بررسی نوعی باکتری در دوران بارداری است که در واژن و رکتوم زندگی می کند. خیلی از خانم ها ناقل این باکتری هستند اما علامتی ندارند. در طول زایمان این باکتری می تواند به فرزند منتقل شود. بیشتر کودکانی که این باکتری را از مادر خود دریافت می کنند مشکلی ندارند. اما تعداد کمی بیمار می شوند. این بیماری سبب مشکلات جدی در سلامت می شود و حتی می تواند منجر به مرگ نوزاد گردد. GBS معمولا با آزمایشات روتین که در هفته 35 و 37 بارداری انجام می شود، مشخص می گردد. برای این آزمایش، از اسفنج استفاده می شود تا نمونه هایی از واژن و رکتوم برداشته شود.

نتیجه آزمایش تست تشخیصی استرپتوکوک گروه B

اگر نتیجه آزمایش GBS مثبت باشد در طول زایمان می توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد تا از آلوده شدن فرزند جلوگیری شود.

تفاوت بین آزمایش هایی برای چکاپ و آزمایش های تشخیصی مربوط به نقص جنین چیست؟

آزمایش های که در دوران بارداری برای چکاپ انجام می شود بدین منظور است که آیا خطر این که جنین دچار برخی نقص ها شود وجود دارد یا خیر. آزمایش هایی که در دوران بارداری برای چکاپ انجام می شوند نمی توانند بگویند که آیا فرزند واقعا دچار نقص شده است یا خیر. انجام اینگونه آزمایشات در دوران بارداری ضروری است و انجام آزمایش های چکاپ خطری جنین را تهدید نمی کند. آزمایش های تشخیصی اغلب خیلی از نواقص و البته نه همه آنها را مشخص می کند (نقص های ناشی از ژن یا کروموزوم). آزمایش های تشخیصی در دوران بارداری می تواند به جای آزمایش های چکاپ انجام شود اگر زوجین سابقه خانوادگی در نقص جنین داشته باشند و یا به یک گروه قومی نژادی خاص تعلق داشته باشند و یا این که قبلا فرزندی داشته اند که به نقص جنینی دچار شده است. آزمایش های تشخیصی برای همه خانم های باردار و حتی آنهایی که فاکتور خطر ندارند، آزمایشات ضروری دوران بارداری است.

اولین قدم در چکاپ برای تشخیص نقص جنین چیست؟

برای این منظور ابتدا فاکتورهای خطر در مورد مادر ارزیابی می شود. در ابتدای بارداری ممکن است پزشک لیستی از پرسش ها را از شما بپرسد که متوجه شود آیا شما فاکتور خطری مانند سابقه خانوادگی در نقص جنین دارید آیا متعلق به نژادی خاص هستید و آیا سن مادر 35 سال به بالاست یا خیر همچنین آیا سابقه دیابت وجود دارد. در برخی موقعیت ها شما ممکن است با مشاور ژنتیکی ملاقات نمائید تا اطلاعات جزئی تری درباره فاکتور خطر های احتمالی در مورد شما بررسی گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره قبل از بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

آزمایش ناقل ژنی چیست؟

آزمایش ناقل ژنی می تواند نشان دهد آیا شما و یا همسرتان ناقل ژنی برای اختلال خاص مانند فیبروز سیستیک هستید یا خیر. آزمایش های ناقل می تواند قبل از بارداری و یا در طول بارداری انجام شود. اگر شما یا همسرتان اختلالی ژنتیکی دارید و یا کودکی دارید که به اختلال ژنتیکی مبتلاست و یا سابقه خانوادگی از لحاظ اختلال ژنتیکی دارید یا به قومیت خاصی تعلق دارید که ریسک بروز برخی اختلالات در آنها بالاست، آزمایش های ژنتیکی اغلب در این شرایط پیشنهاد می شوند. بنابراین آزمایش چکاپ برای سیستیک فیبروزیس به همه خانم ها که در سن باروری قرار دارند توصیه می شود زیرا این یکی از شایع ترین اختلالات ارثی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت های قبل از بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

سایر آزمایشات در دوران بارداری چیست؟

سایر آزمایشات عبارت است از سونوگرافی که می تواند همراه با آزمایش خون که میزان برخی موارد را در خون مادر اندازه گیری میکند، انجام شود.

سایر انواع آزمایشات دوران بارداری که برای تشخیص نقص در جنین انجام شود چیست؟

آزمایش های تشخیصی دوران بارداری که برای نقص جنین انجام می شود عبارت است از:

  • آمنیوسنتزیس
  • نمونه برداری از پرزهای کوریونیک
  • سونوگرافی های هدف گذاری شده.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت های دوران بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

واژه نامه

  • سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز: گروهی از علائم است که معمولا شامل عفونت های شدید می شود، این علائم وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی شخص بر اثر ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV آلوده شود.
  • آمنیوسنتزیس: روشی که در آن از سورن استفاده می شود تا مقدار کمی از مایع آمنیوتیک و سلول های حاصل از کیسه پیرامون جنین مورد آزمایش قرار بگیرد.
  • آنمی: مقدار کم خون یا سلول های قرمز خون در جریان خون. در بیشتر موارد این شرایط ناشی از فقر آهن یا فقدان آن است.
  • آنتی بیوتیک: داروهایی که برای درمان نوع خاصی از عفونت استفاده می شود.
  • آنتی بادی ها: پروتئین هایی که در خون تولید می شود و علیه برخی مواد خارجی و بیگانه مانند باکتری ها و ویروس ها که می تواند منجر به عفونت شود مبارزه می کنند.
  • باکتری: ارگانیسم هایی تک سلولی که می تواند سبب عفونت در بدن انسان شود.
  • ناقل: شخصی که علائمی از اختلال مشخص را نشان نمی دهد اما می تواند ژن معیوب را به فرزندش انتقال دهد.
  • سلول: کوچک ترین واحد ساختاری بدن که همه بخش های بدن را می سازد.
  • کلامیدیا: بیماری مقاربتی جنسی که ناشی از باکتری است و می تواند منجر به التهاب در لگن و نا باروری شود.
  • نمونه برداری از پرزهای کوریونیک: روشی که در آن مقدار کوچکی از سلول از جفت گرفته شده و بررسی می شود
  • کروموزوم: ساختاری که در دورن هر سلول قرار دارد و حاوی ژن هایی است که صفات فیزیکی فرد را تعیین می کند.
  • سیستیک فیبروزیس یا فیبروز سیستیک: اختلالی ارثی که سبب مشکلاتی در گوارش و تنفس می شود.
  • دیابت: شرایطی که در آن مقدار گلوکز خون بسیار بالا می رود.
  • جنینی: به ارگانیسم های در حال شگل گیری در رحم از هفته نهم تا پایان بارداری را دوره جنینی می گویند.
  • ژن: بخش هایی از DNA که حاوی دستورالعمل هایی برای ایجاد ویژگی های فیزیکی فرد است. ژن ها واحد های اساسی در بحث وراثت تشکیل می دهند و می تواند از والدین به فرزندان منتقل شوند.
  • مشاور ژنتیکی: فردی که آموزشی خاص در بحث ژنتیک دیده است و می تواند در بحث اختلالات ژنتیکی و آزمایش هایی که والدین در این زمینه می توانند انجام دهند، مشاوره دهد.
  • دیابت بارداری: به دیابتی گفته می شود که در دوران بارداری به وجود می آید.
  • گلوکز: قندی که در خون وجود دارد و منبع عمده انرژی بدن را تشکیل می دهد.
  • Gonorrhea: نوعی بیماری مقاربتی که منجر به بیماری التهابی لگن، ناباروری و آرتریت می شود.
  • ویروس نقص ایمنی انسانی: ویروسی که به برخی سلول های سیستم ایمنی بدن حمله می کند و در نتیجه فرد مبتلا به سندرم نقص ایمنی انسانی یا ایدز می شود.
  • پره اکلامپسی: شرایطی در بارداری که در آن فشار خون بسیار بالا می رود و پروتئین در ادرار دفع می شود.
  • مراقبت پریناتال: برنامه مراقبتی برای یک خانم باردار قبل از زایمان
  • فاکتور Rh: پروتئینی که می تواند در سطح سلول های قرمز خون وجود داشته باشد.
  • ایمونوگلوبین Rh: ماده ای که برای پیشگیری از پاسخ آنتی بادی در فرد Rh منفی نسبت به سلول های قرمز Rh مثبت، تجویز می شود.
  • بیماری مقاربتی جنسی: بیماری هایی که در اثر تماس جنسی منتشر می شود از جمله کلامیدیا، عفونت پاپیلومای انسانی، هرپس، سیفلیس، ویروس نقص ایمنی انسانی (که سبب بروز ایدز می شود) و Gonorrhea
  • سیفیلیس: بیماری مقاربتی جنسی که ناشی از ارگانیسمی به نام تریپونئوم پالیدیوم می باشد این ارگانیسم می تواند مشکلات شدیدی را ایجاد کند و حتی در مراحل بعدی منجر به مرگ شود.
  • دوره سه ماهه: هر بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود.
  • توبرکلوروزیس: عفونتی مسری که معمولا ریه انسان را درگیر می کند.
  • STD: STD مخفف کلمه بیماریهای آمیزشی یا عفونتهای قابل انتقال آمیزشی می باشد.
  • سونوگرافی: آزمایشی که در آن از امواج صوتی استفاده می شود تا ساختارهای درونی بررسی شود. از این روش در بارداری نیز استفاده می شود تا وضعیت جنین معاینه شود.

اگر در این زمینه پرسش بیشتری دارید با متخصص زنان و زایمان خود تماس حاصل فرمائید.

دکتر پروین صادقی

دکتر پروین صادقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پروین صادقی دارای مدرک پزشکی عمومی تکمیلی از اتریش و بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که سال ها سابقه فعالیت در این حوزه و بخصوص درمان نازایی را دارا می باشند. همچنین خانم دکتر صادقی تحقیقات علمی در زمینه تومورهای بدخیم تخمدانی به انجام رسانده اند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروین صادقی

برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه