درمان دیابت بارداری در برخی موارد مبتنی بر مصرف انسولین خواهد بود. در این مقاله به نکاتی پیرامون درمان دیابت بارداری با انسولین می پردازیم. 

دروانا:

اگرچه تغذیه در کنترل دیابت بارداری بسیار موثر می باشد اما در برخی موارد برای درمان دیابت بارداری باید داروی انسوین در طول بارداری استفاده شود تا قند خون تحت کنترل قرار داشته باشد. انسولین سبب می شود گلوکز موجود در خارج از بدن داخل سلول ها شود و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب مقدار قند خون کاهش می یابد. تنها راه برای دریافت انسولین بیشتر در خون تزریق زیر جلدی انسولین می باشد. مصرف انسولین در برخی موارد در درمان دیابت بارداری اهمیت بسزایی دارد. در موارد زیر انسولین به منظور درمان دیابت بارداری مورد توجه قرار می گیرد:

  • قند خون بسیار بالا باشد
  • با وجود رعایت رژیم غذایی، حفظ مناسب وزن و داشتن فعالیت فیزیکی باز هم قند خون بالا بماند
  • زمانی که فرد نتواند فعالیت فیزیکی را به برنامه درمانی خود اضافه کند
  • قند خون در اغلب اوقات بالا باشد

در این موارد بهترین اقدام برای درمان دیابت بارداری و بارداری سالم استفاده از انسولین می باشد. انسولین به جنین آسیبی نمی رساند. در ادامه نکاتی مطرح می شود که در درمان دیابت بارداری با انسولین باید مورد توجه قرار دهید:

  • اگر برای درمان دیابت بارداری نیاز به مصرف انسولین وجود داشته باشد این بدان معنا نیست که شما در مراقبت از قند خون به طور مناسبی عمل نکرده اید، بلکه بدن در این شرایط نسبت به انسولین بسیار مقاوم شده و برای بازگرداندن گلوکز به محدوده نرمال به کمک بیشتری نیاز دارد.
  • مصرف انسولین در درمان دیابت بارداری به معنی ابتلا به دیابت نوع یک نمی باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید برای درمان شات های انسولین را روزانه دریافت کنند زیرا بدن آن ها انسولین کافی تولید نمی کند. مادامی که دیابت بارداری روی می دهد مصرف انسولین به منظور درمان دیابت بارداری به این معنی است که بدن برای ایجاد تعادل بین انسولین و گلوکز به کمک بیشتری نیاز دارد. بعد از تولد نوزاد دیابت بارداری از بین رفته و در نتیجه نیاز به درمان دیابت بارداری نیز برطرف خواهد شد.
  • افزایش میزان مصرف انسولین در درمان دیابت بارداری به معنی به خطر افتادن بارداری نمی باشد. مقدار انسولین برای درمان دیابت بارداری با پیشرفت هفته های بارداری افزایش می یابد. زیرا در این زمان مقاومت به انسولین نیز بیشتر می شود و بدن برای غلبه بر مقاومت ایجاد شده به انسولین بیشتری نیاز دارد. هدف آن است که قند خون در مرحله نرمالی باشد، بنابراین مقدار انسولین مصرفی اهمیتی ندارد. اغلب خانم ها دو شات انسولین را به طور روزانه استفاده می کنند، اما در برخی موارد برای کنترل مناسب تر قند خون به مصرف سه شات ممکن است نیاز داشته باشیم.

در شرایطی که استرس فرد زیاد باشد یا در مواقع بیماری مقدار قند خون بیشتر نیز می شود. بنابراین در این شرایط میزان انسولین مصرفی برای درمان دیابت بارداری بیشتر نیز می شود. مصرف برخی داروها نیز می تواند مقدار قند خون را افزایش دهد. 

دکتر سید علی اکبر بنی هاشمی
دكتر سيد علي اكبر بني هاشمي متخصص داخلی - غدد و دیابت (دیابتولوژیست)  از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید علی اکبر بنی هاشمی
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه