دکتر احسان علیجانی متخصص داخلی به سوالاتی پیرامون عوارض کم کاری تیروئید پاسخ داده و مطالبی عنوان داشته اند.

دروانا:

عوارض کم کاری تیروئید

دکتر احسان علیجانی متخصص داخلی به سوالات زیر پاسخ داده اند:

کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟

تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن می باشد که از نظر آناتومیک در ناحیه قدام گردن مقابل نای و حنجره قرار دارد. این غده مسئول ترشح هورمون تیروکسین است که در متابولیسم بدن نقش دارد. در صورت کاهش ترشح باعث پدیده کم کاری تیروئید می گردد.

کم کاری تیروئید می تواند در اکثر موارد بی علامت باشد، اما عوارض بلند مدتی را برای بیماران به همراه داشته باشد. گاها علائمی چون یبوست، احساس سرما، خستگی، افسردگی، خشکی پوست، ریزش مو و نامنظمی قاعدگی می تواند در کم کاری تیروئید وجود داشته باشد.

عوارض کم کاری تیروئید کدامند؟

عوارض کم کاری تیروئید می تواند بدلیل هیپرلیپیدمی همراه آن، ایجاد بیماری های قلبی و عروقی نماید. همچنین باعث اختلال در متابولیسم استخوان و کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان شود و نارسایی زودرس تخمدان و ناباروری نیز متعاقب آن ایجاد می گردد. ایجاد فقر آهن و اختلالات عضلانی قلب و ایجاد مایع در فضاهایی از بدن مثل صفاق و فضای جنب ریوی و اختلالات خواب و چشمی از دیگر عوارض آن می باشند.

همچنین بدلیل ایجاد ادم در مخاطات می تواند به طور ثانویه ایجاد سوء جذب از روده باریک نماید.

تاثیر کم کاری تیروئید بر قاعدگی چیست؟

کم کاری تیروئید می تواند باعث افزایش حجم و تعداد دفعات قاعدگی گردد که تحت عنوان هیپرمنوره و پلی منوره نامیده می گردد که می تواند کم خونی و فقر آهن ایجاد نماید.

تاثیر کم کاری تیروئید در دوران بارداری بر جنین و مادر چگونه است؟

طی 8 هفته اول بارداری سیستم نورولوژیک جنین در حال تشکیل است و طی همین دوران جنین به هورمون تیروکسین مادر وابسته است. لذا کم کاری تیروئید مادر می تواند بر هوش فرزند اثر منفی داشته باشد و همچنین ریسک زایمان زودرس و سقط بخصوص در مادرانی که آنتی بادی TPO مثبت است، بیشتر است.

دکتر احسان علیجانی
دكتر احسان عليجاني متخصص بیماری های داخلی و دارای بورد تخصصی می باشند، دکتر احسان علیجانی دارای مدرک تکمیلی غدد از انگلستان نیز هستند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر احسان علیجانی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه