اسپاسم روده بزرگ حالتی است که در آن عضلات دیواره کولون بیش از حد نرمال منقبض می شوند و با مشکلاتی همچون درد، اسهال یا یبوست، نفخ و ... همراه است. در این جا می خواهیم علائم اسپاسم روده بزرگ، علت و راه های درمان اسپاسم روده بزرگ را مورد بررسی قرار دهیم.

دروانا:

اسپاسم روده بزرگ چیست؟

اسپاسم روده بزرگ یک انقباض ناگهانی و خود به خودی در عضلات کولون است. اسپاسم روده بزرگ اغلب در اثر سندرم روده تحریک پذیر ایجاد می شود. این اسپاسم ها می توانند نشانه یا علامتی از شرایط دیگر باشند. در واقع، اسپاسم روده بزرگ اغلب به همراه سندرم روده تحریک پذیر دیده می شود که کولون اسپاسمی نیز نام می گیرد. با این حال، همه افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر دچار افزایش حرکات گوارشی نمی شوند بنابراین اسپاسم روده بزرگ در همه افراد مبتلا به این سندرم بروز نمی کند. علاوه بر سندرم روده تحریک پذیر، اسپاسم روده بزرگ ممکن است در اثر بیماری ها یا مشکلات زمینه ای دیگر ایجاد شود. اسپاسم روده بزرگ ممکن است بدون دلیل مشخصی بروز کند.

در طول اسپاسم روده بزرگ، عضلات پوشاننده کولون به گونه ای غیر طبیعی سفت یا منقبض می شوند. این انقباضات اغلب دردناک و قابل حس هستند در حالی که انقباضات طبیعی به ندرت احساس می شوند.

علائم اسپاسم روده بزرگ تا حد زیادی به علت و شدت بروز اسپاسم ها بستگی دارد.

علائم اسپاسم روده بزرگ

در زیر به برخی از نشانه ها و علائم اسپاسم روده بزرگ اشاره می کنیم:

  • درد. درد شکمی شدید و ناگهانی خصوصا در قسمت پایین و چپ شکم از علائم شایع اسپاسم روده بزرگ است. شدت درد در هر اسپاسم متفاوت خواهد بود.
  • تولید گاز یا نفخ کردن. این علائم اسپاسم روده بزرگ ممکن است در هر زمانی از روز صرف نظر از نوع رژیم غذایی بروز کنند.
  • نیاز ضروری به دستشویی. انقباضات عضلانی در اسپاسم روده بزرگ حرکات گوارشی را سرعت می بخشند بنابراین زمانی که اسپاسم روده بزرگ اتفاق می افتد شما ممکن است سریعا به دستشویی نیاز داشته باشید.
  • تغییر در حرکات گوارشی. تغییر حالت حرکات گوارشی بین اسهال و یبوست ممکن است در افراد مبتلا به اسپاسم روده بزرگ دیده شود.
  • مدفوع شل. حرکات متناقض گوارشی ممکن است از تشکیل کامل مدفوع پیشگیری کند در نتیجه مدفوع دفع شده حالت شل داشته باشد.
  • موکوس در مدفوع. در صورت ابتلا به اسپاسم روده بزرگ، امکان وجود موکوس سفید یا شفاف در مدفوع وجود دارد. وجود موکوس در مدفوع همچنین نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر است.
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه