پولیپ روده بزرگ توده ای در دیواره روده بزرگ (کولون و رکتوم) است که امکان سرطانی شدن آن البته نه در همه مواقع وجود دارد. در ادامه با علل و انواع پولیپ روده بزرگ آشنا می شویم.

دروانا:

پولیپ روده بزرگ چیست؟

یافتن پولیپ روده بزرگ در کولون یا رکتوم اغلب سوالاتی را برای بیماران و خانواده های آن ها ایجاد می کند. اهمیت پولیپ روده بزرگ چیست؟ آیا بدین معنی است که شما دچار سرطان کولون یا رکتوم شده اید یا می شوید؟ آیا پولیپ روده بزرگ به جراحی نیاز دارد؟

برخی از انواع پولیپ روده بزرگ به نام آدنوما می توانند به سرطان تبدیل شوند در حالی که انواع دیگر به نام پولیپ های هایپرپلاستیک یا التهابی اغلب شانسی برای سرطانی شدن ندارند. زمانی که پیرامون پولیپ روده بزرگ بحث می شود نکات زیر را باید در نظر داشت:

  • پولیپ روده بزرگ شایع می باشد (در 30-50 درصد از بزرگسالان ایجاد می شود).
  • تمام پولیپ های روده بزرگ سرطانی نمی شوند.
  • پولیپ روده بزرگ به طور کامل و ایمن برداشته می شود.

زمانی که پولیپ روده بزرگ تشخیص داده می شود، انتخاب بهترین راه درمان براساس تعداد، نوع، اندازه و محل پولیپ انجام می گیرد. افرادی که پولیپ آدنومای خود را برداشته اند به معاینه بیشتر نیاز دارند؛ ممکن است در طول زمان پولیپ های بیشتری ایجاد گردد که باید برداشته شوند.

پولیپ روده بزرگ: علل

پولیپ روده بزرگ در مردان و زنان از همه نژادها که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند شایع است و این نشان می دهد که فاکتورهای غذایی و محیطی نقش مهمی در بروز پولیپ روده بزرگ ایفا می کنند.

سبک زندگی. فاکتورهای خطر سبک زندگی برای پولیپ روده بزرگ شامل:

  • رژیم غذایی پر چرب
  • رژیم غذایی با گوشت قرمز زیاد
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • سیگار کشیدن
  • چاقی

از طرف دیگر مصرف آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و رژیم غذایی با کلسیم زیاد ممکن است محافظی در برابر سرطان کولون باشند.

افزایش سن. سرطان کولورکتال و پولیپ روده بزرگ قبل از 40 سالگی شایع نیستند. در 90 درصد از موارد پولیپ روده بزرگ بعد از 50 سالگی بروز می کند، این بیماری در آقایان اندکی بیشتر از خانم ها ایجاد می شود؛ بنابراین غربالگری سرطان کولون معمولا در سن 50 سالگی برای هر دو جنس آغاز می شود. تبدیل پولیپ روده بزرگ به سرطان کولون اغلب به 10 سال زمان نیاز دارد.

سابقه خانوادگی و ژنتیک. پولیپ روده بزرگ و سرطان کولون زمینه وراثتی دارند و بدین ترتیب فاکتورهای ژنتیکی نقش مهمی در بروز آن ها خواهند داشت. هر سابقه ای در پولیپ روده بزرگ یا سرطان کولون باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد خصوصا اگر سرطان در سنین پایین تر، در اقوام نزدیک یا در چند نفر از اعضای خانواده بروز کرده باشد. به عنوان یک قانون کلی، غربالگری سرطان کولون در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند از سنین پایین تر آغاز می شود.

بیماری های ژنتیکی نادر خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ را در اوایل بزرگسالی افزایش می دهند. پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و پولیپوز موجب بروز پولیپ روده بزرگ چندتایی می شوند. سرطان کولون غیر پولیپوز وراثتی یا سندرم لینچ خطر سرطان کولون را افزایش می دهند اما موجب بروز تعداد زیاد پولیپ روده بزرگ نمی شوند. انجام تست برای این ژن ها در خانواده هایی که خطر سرطان بالا است توصیه می شود اما عموما برای افراد دیگر توصیه نمی شود.

پولیپ روده بزرگ: انواع

رایج ترین انواع پولیپ روده بزرگ پولیپ هایپرپلاستیک و آدنوماتوز هستند. سایر انواع پولیپ روده بزرگ نیز ممکن است در کولون ایجاد شوند در حالی که این پولیپ ها شیوع کمتری دارند.

  • پولیپ روده بزرگ هایپرپلاستیک. این نوع از پولیپ روده بزرگ معمولا کوچک بوده، در بخش انتهایی روده بزرگ قرار دارد (رکتوم و سیگموئید)، تمایلی به سرطانی شدن ندارد و نگران کننده نیست. در همه مواقع امکان متمایز ساختن پولیپ روده بزرگ هایپرپلاستیک از پولیپ آدنوماتوز بر اساس ظاهر مشاهده شده در کولونوسکوپی وجود ندارد به همین دلیل پولیپ های هایپرپلاستیک اغلب برداشته می شوند تا به کمک میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرند.
  • پولیپ روده بزرگ آدنوماتوز. دو سوم از پولیپ های روده بزرگ آدنوما هستند. این نوع از پولیپ های روده بزرگ در بیشتر موارد به سرطان تبدیل نمی شوند در حالی که ممکن است سرطانی شوند. این نوع از پولیپ روده بزرگ بر اساس اندازه، شکل کلی و مشخصات خاص خود دسته بندی می شود. به عنوان یک قانون کلی، آدنوما بزرگ بیشتر ممکن است به سرطان تبدیل شود. در نتیجه، پولیپ کولون بزرگ تر (بزرگ تر از 5 میلی متر) معمولا به طور کامل برای پیشگیری از سرطان برداشته می شود و تحت بررسی های میکروسکوپیک قرار می گیرد.
  • پولیپ روده بزرگ بدخیم. در صورتی که پولیپ روده بزرگ دارای سلول های سرطانی باشد پولیپ بدخیم نام می گیرد. بهترین درمان برای پولیپ روده بزرگ بدخیم بر اساس میزان سرطان و سایر فاکتورهای فردی انتخاب می شود. 
دکتر سید مهدی پاکدامن

دکتر سید مهدی پاکدامن

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر سيد مهدي پاكدامن فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بورد تخصصی ناسیونال و تجارب ارزشمند در زمینه بیماری های داخلی، گوارش و کبد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید مهدی پاکدامن
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه