اسپاسم روده بزرگ حالتی است که در آن عضلات دیواره کولون بیش از حد نرمال منقبض می شوند و با مشکلاتی همچون درد، اسهال یا یبوست و نفخ همراه است. در این جا می خواهیم علائم اسپاسم روده بزرگ، علت و راه های درمان اسپاسم روده بزرگ را مورد بررسی قرار دهیم.

دروانا:

اسپاسم روده بزرگ چیست؟

اسپاسم روده بزرگ یک انقباض ناگهانی و خود به خودی در عضلات کولون است. اسپاسم روده بزرگ اغلب در اثر سندرم روده تحریک پذیر ایجاد می شود. این اسپاسم ها می توانند نشانه یا علامتی از شرایط دیگر باشند. در طول اسپاسم روده بزرگ، عضلات پوشاننده کولون به گونه ای غیر طبیعی سفت یا منقبض می شوند. این انقباضات اغلب دردناک و قابل حس هستند در حالی که انقباضات طبیعی به ندرت احساس می شوند.

علت اسپاسم روده بزرگ

اسپاسم روده بزرگ عموما علامتی از یک بیماری زمینه ای است. سندرم روده تحریک پذیر شایع ترین بیماری است که موجب اسپاسم روده بزرگ می شود. از دیگر بیماری هایی که علت اسپاسم روده بزرگ هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کولیت اولسراتیو
  • بیماری کرون
  • بزرگ یا گشاد شدن کولون
  • گاز به دام افتاده
  • عفونت باکتریایی در روده
  • انسداده گوارشی یا روده

اسپاسم روده بزرگ علائم مشترکی با سندرم روده تحریک پذیر دارد. به همین دلیل با مراجعه به متخصص داخلی و گوارش متوجه خواهید شد که این علائم در اثر اسپاسم روده بزرگ است یا ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر. علت اسپاسم روده بزرگ حتی زمانی که بیماری زمینه ای شناسایی می شود، به طور دقیق مشخص نیست. زمانی که دچار استرس و اضطراب می شوید و یا غذاهای پرچرب می خورید علائم سندرم روده تحریک پذیر تشدید می شوند. این عوامل ممکن است موجب اسپاسم روده بزرگ نیز بشوند.

درمان اسپاسم روده بزرگ

هدف از درمان اسپاسم روده بزرگ کاهش علائم و پیشگیری از عواقب اسپاسم روده بزرگ است. در حال حاضر، درمانی که بتواند به طور دائمی از بروز اسپاسم روده بزرگ پیشگیری کند وجود ندارد. در صورت تشخیص اسپاسم روده بزرگ در شما، پزشک متخصص داخلی و گوارش در مورد راه های مختلف درمان اسپاسم روده بزرگ با شما صحبت می کند:

تغییرات سبک زندگی

  • کنترل استرس. کنترل استرس را یاد بگیرید و اثرات آن بر روی سلامت ذهنی و فیزیکی خود را کاهش دهید. کنترل استرس در پیشگیری از اسپاسم روده بزرگ موثر است.
  • تحرک بیشتر. افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش کردن اغلب به عملکرد مناسب دستگاه گوارش کمک می کند.
  • مصرف فیبر زیاد. فیبرها حجم مدفوع را افزایش می دهند. این اثر احتمال دفع مدفوع آبکی یا تغییر در قوام مدفوع را کاهش می دهد. فیبر در میوه ها، سبزیجات، غلات، دانه ها و حبوبات یافت می شود. کم کردن مصرف چربی نیز تحریک روده و در نتیجه بروز اسپاسم روده بزرگ را کاهش می دهد.
  • قطع مصرف الکل و تنباکو. هر دو این مواد با عملکرد مناسب دستگاه گوارش در تقابل هستند بنابراین قطع مصرف آن ها در پیشگیری از اسپاسم روده بزرگ موثر است.

درمان دارویی اسپاسم روده بزرگ

  • داروهای ضد اسهال. داروهای ضد اسهال نسخه ای و غیر نسخه ای ممکن است در رفع علائم اسپاسم روده بزرگ و اسهال موثر باشند.
  • داروهای ضد اسپاسم. این دارو ها برای آرام کردن عضلات و کاهش عواقب شدید اسپاسم روده بزرگ ساخته شده اند. 
دکتر احسان علیجانی
دكتر احسان عليجاني متخصص بیماری های داخلی و دارای بورد تخصصی می باشند، دکتر احسان علیجانی دارای مدرک تکمیلی غدد از انگلستان نیز هستند.
 
تایید شده: توسط دکتر احسان علیجانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه