اسهال دفع مکرر مدفوع رقیق است که در اثر عفونت یا مصرف دارو بروز کرده و سبب کم آبی بدن میگردد.

دروانا:

مهم ترین علامت اسهال، دفع مدفوع شل و رقیق بیش از سه بار در روز است. افراد مبتلا به اسهال همچنین ممکن است یک یا تعداد بیشتری از علائم زیر را همراه داشته باشند:

  • نیاز فوری برای رفتن به توالت، درد شکمی، بی اختیاری در دفع مدفوع، تهوع

افرادی که در اثر برخی عفونت ها به اسهال مبتلا شده اند ممکن است یک یا تعداد بیشتری از علائم چون مدفوع خونی، تب و لرز، سبکی سر و سرگیجه و استفراغ را داشته باشند. کم آبی بدن و سوء جذب نیز از علائم اسهال هستند که می توانند موجب عواقب خطرناک اسهال شوند. این علائم در بزرگسالان، نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان بدین ترتیب است:

کم آبی بدن. علائم کم آبی ناشی از اسهال در بزرگسالان شامل تشنگی، ادرار کردن کمتر از حالت معمول، احساس خستگی، ادرار تیره، خشکی دهان، کاهش سفتی (تورگور) پوست؛ بدین معنی که هنگام فشار دادن و رها کردن، پوست به صورت نرمال به وضعیت اولیه خود بازنمی گردد، چشم ها یا گونه های فرورفته و سبکی سر یا غش هستند. علائم کم آبی در نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان عبارتند از تشنگی، ادرار کردن کمتر از حالت معمول و یا خیس نکردن پوشک برای سه ساعت یا بیشتر، کمبود انرژی، خشکی دهان، گریه بدون اشک، کاهش تورگور پوستی، فرورفتگی چشم ها یا گونه ها یا وجود نقطه نرم در جمجمه.

سوء جذب. علائم سوء جذب ناشی از اسهال در بزرگسالان شامل نفخ، تغییر در اشتها، گاز روده ای، دفع مدفوع رقیق، چرب و بدبو و کاهش وزن هستند. علائم سوء جذب در نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان عبارتند از نفخ، تغییر در اشتها، گاز روده ای، دفع مدفوع شل، چرب و بدبو و کاهش وزن و یا وزن گیری کم.

علل اسهال

اسهال حاد و مداوم ممکن است عللی داشته باشد که با علل اسهال مزمن متفاوت باشند. در بسیاری از موارد، پزشکان علت اسهال را شناسایی نمی کنند. اسهال در بیشتر موارد ظرف چهار روز به خودی خود برطرف می شود و یافتن علت آن ضرورتی ندارد.

  1. اسهال حاد و مداوم- عفونت ها. سه نوع عفونت می توانند علل اسهال باشند: عفونت های ویروسی که بسیاری از ویروس ها همچون نورو ویروس و روتاویروس موجب بروز اسهال می گردند. گاستروانتریت ویروسی علت شایع اسهال حاد است. چندین نوع باکتری می توانند از طریق آب یا غذای آلوده وارد بدن شده و با ایجاد عفونت موجب اسهال شوند. از جمله باکتری هایی که موجب اسهال می شوند شامل کامپیلوباکتر، اشریشیا کلای، سالمونلا و شیگلا هستند. عفونت های انگلی عامل دیگری برای اسهال هستند که از طریق آب یا غذای آلوده وارد بدن شده و در سیستم گوارش جای می گیرند. انگل هایی که موجب بروز اسهال می شوند شامل کریپتواسپوریدیوم انتریتیس، انتاموبا هیستولیکا و ژیاردیا لامبلیا هستند. عفونت های مجاری گوارشی که از طریق مصرف آب و غذا انتشار می یابند بیماری های غذایی نام می گیرند. عفونت هایی که بیش از دو هفته و کمتر از چهار هفته به طول می انجامند، اسهال مداوم هستند.
  2. اسهال مسافرتی. اسهال مسافرتی در اثر خوردن غذا یا نوشیدن آب آلوده به باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها ایجاد می شود. این نوع اسهال در اغلب موارد حاد است؛ با این حال، برخی انگل ها موجب بروز اسهال های طولانی مدت می گردند. اسهال اغلب در مواقعی که فرد به کشورهای در حال توسعه سفر میکند، بروز می نماید.
  3. عوارض جانبی داروها. بسیاری از داروها موجب بروز اسهال می گردند. داروهایی که عامل اسهال هستند عبارتند از آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدهای حاوی منیزیم و داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان. 
دکتر افشین هوشیار

دکتر افشین هوشیار

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر افشين هوشيار فوق تخصص گوارش و کبد بالغین در مشهد، دکتر افشین هوشیار عضو انجمن گوارش و کبد ایران و همچنین دارای بیش از 15 سال سابقه تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افشین هوشیار
برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه