درمان کبد چرب غیر الکلی شامل چندین راه می باشد. مهم ترین آن ها داشتن شیوه زندگی سالم است.

دروانا:

بیشتر افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی دچار مشکلات جدی نمی شوند اما در صورت تشخیص، فرد باید را اقداماتی را برای پیشگیری از تشدید بیماری در نظر داشته باشد. در حال حاضر داروی خاصی برای درمان کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد اما داشتن سبک زندگی سالم می تواند کمک کننده باشد. در این بیماری، بیماری ها و شرایط همراه آن همانند فشار خون، دیابت و کلسترول یا عواقب آن نیز باید تحت درمان قرار گیرند. در کبد چرب غیر الکلی، فرد باید برای بررسی عملکرد کبد و نشانه های مشکلات جدید، به طور مرتب به پزشک مراجعه نماید.

رژیم غذایی و سبک زندگی سالم

داشتن شیوه زندگی سالم مهم ترین راه در درمان کبد چرب غیر الکلی محسوب می شود. این راه درمانی می تواند اثرات زیر را در پی داشته باشد:

  • کاهش وزن. به منظور درمان کبد چرب غیر الکلی، شاخص توده بدنی فرد باید بین 18.5 تا 24.9 باشد. از دست دادن بیش از 10 درصد وزن موجب حذف مقداری چربی از کبد شده و در صورت ابتلا به استیتوهپاتیت غیر الکلی به بهبود آن کمک می کند.
  • رژیم غذایی سالم. داشتن رژیم غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات، پروتئین و کربوهیدرات ها و چربی، قند و نمک کم و همچنین مصرف حجم کمتر غذا نقش بسزایی در درمان کبد چرب غیر الکلی دارد.
  • ورزش منظم. ورزش باید شامل حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط تا شدید مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری در هفته باشد. انواع ورزش ها می توانند در درمان کبد چرب غیر الکلی کمک کننده باشند حتی اگر وزن بیمار کاهش نیابد.
  • ترک سیگار. اگر بیمار سیگار می کشد، ترک آن می تواند در کاهش خطر مشکلاتی چون حملات قلبی و سکته های مغزی موثر باشد.
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی در اثر مصرف الکل ایجاد نمی شود اما نوشیدن آن این بیماری را تشدید می کند. بنابراین به این افراد توصیه می شود که مصرف الکل را متوقف سازند.

دارو درمانی

در حال حاضر دارویی برای درمان کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد اما داروهای مختلفی می توانند در کنترل مشکلات ناشی از این بیماری موثر باشند. برای مثال، پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع دو و درمان چاقی تجویز نماید.

پیوند کبد

اگر در کبد چرب غیر الکلی، فرد دچار سیروز شدید شده و یا کبد او به درستی کار نکند، او باید در لیست انتظار پیوند کبد قرار گیرد. در مواردی ممکن است پیوند کبد به کمک بخشی از بافت کبدی که از کبد یک دهنده زنده برداشته شده است انجام گیرد. همچنان که کبد خود را ترمیم می کند، بخش پیوند زده شده و بخش باقی مانده از کبد خود فرد می توانند تا اندازه طبیعی خود مجددا رشد کنند.

تشخیص کبد چرب غیر الکلی

آزمایش خون به نام تست عملکرد کبدی عموما به منظور تشخیص کبد چرب غیر الکلی انجام می گیرد که به کمک آن سایر مشکلات کبدی کنار گداشته می شوند. سونوگرافی از کبد روش دیگری برای تشخیص این بیماری است. در صورت تشخیص کبد چرب غیر الکلی، تست های بیشتری به منظور تعیین مرحله بیماری انجام می گیرند (از جمله فیبرواسکن).

دکتر مهدی رضوان متخصص داخلی بیان می دارند کبد چرب غیرالکلی یک بیماری با ریزفاکتورهای متعدد محیطی و ژنتیکی است که اولین و مهمترین عامل اصلاح آن، اصلاح شیوه زندگی است. پیاده روی به میزان حداقل 150 دقیقه در هفته و یا حداقل 30 دقیقه روزانه به میزان 5 روز در هفته در کنار محدودیت دریافت کالری به خصوص محدودیت دریافت چربی های اشباع و قند، در اولویت اصلاح شیوه زندگی بیماران می باشد.

کبد چرب غیر الکلی شامل مجموعه ای از اتفاقات است که می تواند باعث بروز سندرم متابولیک باشد که خود زمینه ساز دیابت و فشار خون و بیماری های آترواسکلروتیک می باشد.

دکتر محمد تقی صفری

دکتر محمد تقی صفری

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر محمد تقي صفري فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمدتقی صفری عضو انجمن تخصصی گوارش و کبد ایران و انجمن تخصصی گوارش و کبد آمریکا (AGA) می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد تقی صفری
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه