بالون معده و روش قرار گیری بالون معده با استفاده از آندوسکوپی موضوعی است که در این مقاله بررسی می کنیم.

دروانا:

بالون معده روشی جدید برای کاهش وزن می باشد. در این روش بالون سلیکونی پر شده با سالین در معده قرار می گیرد تا از طریق محدود کردن خوردن، کاهش وزن صورت گیرد. به این ترتیب شما سریع تر احساس سیری خواهید داشت. این روش در افراد چاق یا دچار اضافه وزن که با رژیم غذایی و ورزش کاهش وزن نداشته اند انجام می گردد. قرار دادن بالون شما را در کاهش وزن یاری می سازد و کاهش وزن نیز احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، سکته، فشار خون و دیابت نوع دو را کاهش می دهد. در موارد زیر قرار دادن بالون معده به عنوان یک گزینه  در نظر گرفته می شود:

  • وجود شاخص توده بین 30 تا 40
  • اعمال تغییرات مناسب در شیوه زندگی و پایبندی به آن
  • عدم وجود سابقه جراحی در معده یا مری

قرار دادن بالون معده برای همه افراد مناسب نیست و انجام برخی غربالگری ها پیش از قرار دادن بالون مزیت و خطرات احتمالی آن را روشن خواهد کرد.

یک سوم افرادی که بالون معده می گذارند بلافاصله بعد از قرار دادن بالون دچار درد و تهوع می گردند. اما این علائم معمولا تا چند روز بعد از قرار دادن بالون ادامه می یابد. در این شرایط می توان از برخی داروهای خوراکی استفاده کرد. احتمال بروز عوارض جدی به دنبال قرارگیری بالون و برداشتن آن نادر می باشد. احتمال تخلیه شدن بالون معده وجود دارد، اگر چنین چیزی روی دهد احتمال انسداد مسیر گوارشی مطرح است که در این شرایط برای رفع عارضه پیش آمده نیاز به انجام جراحی وجود دارد. پرفوراسیون معده نیز ممکن است به دنبال قرار گیری بالون روی دهد که در این صورت برای ترمیم معده باید جراحی انجام شود.

قرار دادن بالون معده با استفاده از اندوسکوپی و به صورت سرپایی انجام می شود. ممکن است در طول قرار دادن بالون معده از داروی خواب آور برای بیمار استفاده شود. در طول قرار دادن بالون معده متخصص گوارش لوله ای نازک را همراه با بالون معده از طریق دهان وارد معده می سازد. در ادامه لوله منعطف مجهز به دوربین که اندوسکوپ نامیده می شود از طریق دهان وارد معده می گردد. این دوربین کوچک به پزشک امکان می دهد تا بالون را مشاهده کرده و محلول سالین را وارد آن کند. قرار دادن بالون معده حدود نیم ساعت زمان می برد. معمولا چند ساعت بعد از قرار دادن بالون معده می توانید به خانه بازگردید. شش ساعت بعد قرار دادن بالون معده می توانید اندکی مایعات مصرف کنید. رژیم مایعات تا شروع هفته دوم، زمانی که بتوانید خوردن غذاهای نرم را آغاز کنید ادامه می یابد. سه هفته بعد قرار دادن بالون معده احتمالا می توانید رژیم غذایی معمول خود را آغاز کنید.

بالون معده تا شش ماه باقی مانده و سپس با استفاده از اندوسکوپ خارج می گردد. بالون معده سبب می شود تا شما سریع تر احساس سیری پیدا کنید و به این ترتیب مقدار غذا کمتر خواهد شد. بالون معده زمان تخلیه معده را آهسته می سازد. همچنین به نظر می رسد مقدار هورمون های کنترل کننده اشتها را تغییر می دهد. مقدار وزنی که به دنبال قرار دادن بالون معده کاهش می یابد به مقدار تغییراتی بستگی دارد که فرد در زندگی خود ایجاد می کند. معمولا به دنبال قرار دادن بالون معده و در طول شش ماه 10 تا 15 درصد وزن بدن از بین می رود. در کارآزمایی بالینی تصادفی 225 فرد بالغ با شاخص توده بدن بین 30 تا 40 به دنبال قرار دادن بالون معده و اعمال تغییرات رفتاری مناسب 29 درصد وزن خود را از دست دادند در حالیکه این آمار در افرادی که تنها تغییرات رفتاری را انجام داده بودند 14 درصد بود. 

دکتر حمید رضوانی همدانی فوق تخصص گوارش و کبد عنوان می دارند که قبل از تعبیه بالون معده حتما باید یک جلسه مشاوره با بیمار انجام شود و واقعا بیمار انگیزه لازم برای لاغر شدن با این روش را داشته باشد.

دکتر حمید رضوانی همدانی

دکتر حمید رضوانی همدانی

فوق تخصص گوارش و کبد
كتر حميد رضواني همداني فوق تخصص گوارش بالغین از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای 4 سال سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمید رضوانی همدانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه