خون در مدفوع، دلایل خون در مدفوع و تست های تشخیصی که برای درک علت خون در مدفوع انجام می گردد موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد. 

دروانا:

خون در مدفوع بسیار متداول می باشد. خوشبختانه اغلب دلایل خون در مدفوع خطرناک نیست و عمده ترین موارد شامل هموروئید و فیشر آنال می باشد. هموروئید یکی از دلایل وجود خون در مدفوع است. هموروئید به تورم عروق خونی در رکتوم و مقعد اشاره دارد که می تواند گاها بسیار دردناک (بخاطر لخته در آن) و یا توام با خارش باشد و در برخی موارد منجر به خونریزی می گردد. خونریزی بی درد رکتال همراه با دفع مدفوع از متداول ترین علائم هموروئید می باشد. فیشر آنال یکی دیگر از دلایل وجود خون در مدفوع می باشد. فیشر آنال به پارگی آنوس اشاره دارد. آنوس به محلی گفته می شود که مدفوع از آن خارج می گردد (مقعد). فیشر آنال سبب بروز خونریزی، احساس سوزش و درد در طول و بعد از دفع مدفوع می شود. در توضیح علت خون در مدفوع می توان علل دیگری را نیز مطرح نمود. خونریزی رکتال که به دلایل مختلفی اعم از سرطان کولون، پولیپ های کولون، کولیت و دیورتیکولیت روی می دهد می تواند در توضیح علت خون در مدفوع مطرح گردد. علاوه بر این خونریزی از بخش های بالاتر مسیر گوارشی اعم از معده نیز می تواند منجر به تولید مدفوعی سیاه رنگ به شکل قیر گردد؛ البته مصرف داروهایی مانند بیسموت و مکمل آهن نیز ممکن است ظاهر مدفوع را تیره کند. دفع خون به رنگ قرمز تیره و یا لخته های خون معمولا نشان دهنده بروز خونریزی از بخش های بالاتر کولون می باشد و در این شرایط دلایلی مانند هموروئید یا فیشر آنال در توضیح علت خون در مدفوع مطرح نمی شود. خونریزی از منشاء هموروئید یا فیشر آنال (شقاق) به رنگ قرمز روشن می باشد.

اگر خونریزی رکتال دلیل بروز خون در مدفوع شود در آن صورت بر اساس سن، علائم و سابقه بیمار تست هایی انجام خواهد شد. معاینه رکتال یکی از این موارد می باشد. آنوسکوپی روش دیگری است که در بررسی علت خون در مدفوع و خونریزی رکتال انجام می شود. در این معاینه بخش پایینی رکتوم بررسی می شود. این معاینه می تواند در مطب پزشک انجام شود و نیازی به دریافت داروی خواب آور نخواهد داشت. سیگموئیدوسکوپی نیز ممکن است در بررسی علت خون در مدفوع با احتمال خونریزی رکتال انجام شود. در این روش رکتوم و بخش پایینی روده بزرگ معاینه می شود. این روش تشخیصی نیازی به استفاده از خواب آور نخواهد داشت. کولونوسکوپی روش دیگری است که ممکن است در بررسی خون در مدفوع با احتمال خونریزی رکتال انجام شود. در این روش کل ناحیه کولون معاینه می شود. در اغلب موارد علت خون در مدفوع با احتمال خونریزی رکتال دلایل جدی را به دنبال ندارد اما ممکن است در این میان علل سرطانی یا پیش سرطانی مطرح باشد. پولیپ های پیش سرطانی در نزدیکی مقعد ممکن است علائمی شبیه به هموروئید را نشان دهند. پولیپ ها در طول زمان و طی چند سال ممکن است به سرطان تبدیل شوند. بنابراین برداشت آن ها در پیشگیری از بروز بدخیمی بسیار اهمیت دارد. سرطان کولون ممکن است در افرادی که وجود خون در مدفوع را به دلایلی مانند هموروئید نسبت داده اند نادیده گرفته و بسیار دیر تشخیص داده شود و چون احتمال وقوع سرطان کولون و پولیپ ها با افزایش سن بیشتر می شود، بنابراین وجود خون در مدفوع مخصوصا در افرادی با سن بالاتر از 40 تا 50 سال باید جدی گرفته و مورد ارزیابی های دقیق قرار گیرد.

دکتر سید علاء کاظمینی

دکتر سید علاء کاظمینی

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر سيد علا كاظميني متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای 13 سال سابقه تخصصی پزشکی و سابقه عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید علاء کاظمینی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه