در طول آزمایش کولونوسکوپی انعطاف پذیر، یک لوله نازک و منعطف به نام سیگموئیدوسکوپ وارد رکتوم بیمار می شود. یک دوربین کوچک در نوک لوله یا همان سیگموئیدوسکوپ امکان مشاهده درون رکتوم و و بخشی از انتهای روده کوچک را برای پزشک فراهم می کند. در ادامه، با علل انجام کولونوسکوپی انعطاف پذیر، خطرات، آمادگی برای آن و نحوه انجام کولونوسکوپی انعطاف پذیر بیشتر آشنا می شویم.

دروانا:

کولونوسکوپی چیست؟

کولونوسکوپی انعطاف پذیر یک تست تشخیصی است که برای بررسی بخش پایینی روده بزرگ (کولون) مورد استفاده قرار می گیرد. در طول آزمایش کولونوسکوپی انعطاف پذیر، یک لوله نازک و منعطف به نام سیگموئیدوسکوپ وارد رکتوم بیمار می شود.

یک دوربین کوچک در نوک لوله یا همان سیگموئیدوسکوپ امکان مشاهده درون رکتوم و تمام قسمت های روده بزرگ (قسمتی به طول 1.5 متر) از روده بزرگ و حتی انتهای روده باریک را برای پزشک فراهم می کند. در صورت لزوم، در طول یک آزمایش کولونوسکوپی انعطاف پذیر نمونه های بافتی (بیوپسی ها) از بخش انتهایی روده بزرگ بیمار گرفته می شود.

در طول آزمایش کولونوسکوپی انعطاف پذیر

بعد از پوشیدن لباس مخصوص، بیمار به پهلو دراز می کشد و زانوهای خود را به سمت قفسه سینه جمع می کند. پزشک یک سیگموئیدوسکوپ را وارد رکتوم بیمار می کند.

سیگموئیدوسکوپ دارای نور و یک لوله یا کانال است که اجازه می دهد تا پزشک هوا را به داخل کولون بیمار پمپ کند. هوای پمپ شده کولون را باد می کند که تصاویر واضح تری را از پوشش کولون فراهم می کند. زمانی که سیگموئیدوسکوپ در حال حرکت است یا هوا وارد کولون می شود، بیمار ممکن است احساس کرامپ شکمی یا نیاز به اجابت مزاج فوری داشته باشد. ولی معمولاً با بیهوشی خفیف sedative انجام می شود و بیمار احساس ناخوشایندی نمی کند.

سیگموئیدوسکوپ همچنین دارای یک دوربین کوچک در نوع لوله است. دوربین در طول کولونوسکوپی قابل انعطاف تصویری را برای نمایشگر ارسال می کند تا پزشک قادر به مشاهده درون کولون بیمار باشد. پزشک ممکن است اقدام به برداشتن پولیپ را نماید یا اینکه بهتر است نمونه برداری انجام شود و بعد از انجام تست های انعقادی در جلسه دیگر مبادرت به برداشتن پولیپ نماید.

آزمایش کولونوسکوپی انعطاف پذیر عموما نیم ساعت زمان می گیرد. در صورت نیاز به نمونه برداری بافتی، به زمان بیشتری برای انجام تست نیاز است. معمولا داروهای مسکن و آرام بخش استفاده دارد. در صورت مشاهده پولیپ در کولونوسکوپی انعطاف پذیر، پزشک ممکن است انجام تست کولونوسکوپی را به منظور مشاهده کامل کولون به بیمار توصیه کند.

بعد از آزمایش کولونوسکوپی انعطاف پذیر

بیمار ممکن است بعد از کولونوسکوپی انعطاف پذیر، درد شکمی خفیف داشته باشد. بیمار ممکن است در طول چند ساعتی که گازها از کولون خارج می شوند، احساس تورم در شکم و یا دفع گاز داشته باشد. قدم زدن به رفع این ناراحتی در بیمار کمک می کند. شما باید بتوانید به رژیم غذایی و فعالیت های معمول خود بازگردید.

همچنین ممکن است مقدار اندکی خون در اولین دفعاتی که بیمار دفع مدفوع انجام می دهد مشاهده شود که معمولا نگران کننده نیست. در صورت ادامه یافتن دفع خون یا لخته خونی یا داشتن درد شکمی طولانی یا تب 37.8 درجه سانتی گراد و بالاتر به دنبال تست کولونوسکوپی انعطاف پذیر، بیمار باید با پزشک مشورت کند.

نتایج آزمایش کولونوسکوپی انعطاف پذیر

  • نتیجه منفی: نتیجه یک تست کولونوسکوپی قابل انعطاف منفی در نظر گرفته می شود اگر پزشک هیچ گونه ناهنجاری را در کولون بیمار مشاهده نکند. اگر بیمار در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان کولون قرار داشته باشد (فاکتور خطری به غیر از سن برای ابتلا به سرطان کولون نداشته باشد) پزشک تکرار هر 10 سال یکبار کولونوسکوپی انعطاف پذیر را به بیمار توصیه می کند.
  • نتیجه مثبت: یک آزمایش کولونوسکوپی انعطاف پذیر مثبت در نظر گرفته می شود اگر پزشک شاهد پولیپ یا بافت های غیر عادی در کولون بیمار باشد. بسته به نتایج به دست آمده از کولونوسکوپی انعطاف پذیر، پزشک ممکن است کولونوسکوپی در فواصل نزدیک تر را توصیه کند.

اگر پزشک از میزان وضوح تصاویر به دست آمده در طول کولونوسکوپی انعطاف پذیر رضایت نداشته باشد، تکرار کولونوسکوپی انعطاف پذیر یا انجام تست تشخیصی دیگری را به بیمار توصیه می کند.

دکتر حمیدرضا رضایی

دکتر حمیدرضا رضایی

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر حميدرضا رضايي فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران می باشند. دکتر حمیدرضا رضایی دارای بیش از 11 سال سابقه تخصصی در زمینه گوارش، کبد و مجاری صفراوی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمیدرضا رضایی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه