کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک یک روش جراحی کم تهاجم برای برداشتن کیسه صفرا است. در این روش شکاف های کوچکی بر روی شکم ایجاد می شود و با وارد کردن لاپاراسکوپ و سایر ابزار جراحی، کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک انجام می شود. 

دروانا:

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک چیست؟

جراحی برای برداشتن کیسه صفرا کوله سیستکتومی نامیده می شود. در کوله سیستکتومی باز برای برداشتن کیسه صفرا یک برش وسیع در شکم ایجاد می شود. در کوله سیستکتومی باز برش درست در زیر دنده های سمت راست ایجاد شده و به سمت دور کمر پیش می رود.

روش جراحی کم تهاجمی برای برداشتن کیسه صفرا، کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک نام می گیرد. جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک از یک وسیله به نام لاپاراسکوپ (وسیله ای برای مشاهده داخل بدن) برای برداشتن کیسه صفرا استفاده می کند. کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک از طریق ایجاد چند شکاف کوچک (معمولا 4 شکاف) به جای یک برش بزرگ انجام می شود.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک: لاپاراسکوپ چیست و چگونه کیسه صفرا را برمی دارد؟

لاپاراسکوپ یک لوله کوچک و باریک مجهز به دوربین است که از طریق شکاف کوچکی وارد بدن می شود. سپس جراح می تواند از طریق تصاویر ارسالی از دوربین لاپاراسکوپ و نمایش آن ها بر روی صفحه نمایشگر کیسه صفرا را مشاهده کرده و جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک را از طریق ابزار جراحی که از راه سه شکاف دیگر وارد بدن شده اند انجام دهد. در کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک، کیسه صفرا از طریق یکی از شکاف ها بیرون آورده می شود.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک: چگونه انجام می شود؟

در جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک، فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد تا ماهیچه ها ریلکس شوند و از حس درد پیشگیری شود. برای این جراحی، شکم با گاز کربن دی اکسید که یک گاز بی خطر است پر می شود. لاپاراسکوپ از طریق یکی از شکاف ها وارد شده و پزشک می تواند داخل را مشاهده کند. احتمال انجام کولانژیوگرام به همراه کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک وجود دارد که به کمک آن وجود سنگ در مجرای صفراوی بررسی می شود.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک: مزایای این روش در مقابل کوله سیستکتومی باز چه هستند؟

در جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک، شما دوره ریکاوری کوتاه تری دارید و سریع تر به زندگی روزمره بازمی گردید، بعد از جراحی درد کمتری احساس می کند و مدت زمان کمتری در بیمارستان بستری خواهید بود. جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک نیازی به برش ماهیچه های شکم ندارد در حالی که این عضلات در کوله سیستکتومی باز بریده می شوند. شکاف های ایجاد شده در کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک کوچک تر بوده و به همین ترتیب ریکاوری سریع تر اتفاق می افتد.

در کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک، شما تنها برای یک شب ممکن است در بیمارستان بستری باشید. این در حالی است که در کوله سیستکتومی باز شما باید حدود پنج روز در بیمارستان بستری باشید. از آن جایی که شکاف های ایجاد شده در جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک کوچک تر هستند، بیمار احساس درد کمتری بعد از عمل خواهد داشت.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک: در چه مواردی این نوع کوله سیستکتومی قابل انجام نیست؟

اگر شما در گذشته بر روی کیسه صفرا خود جراحی انجام داده باشید، مستعد خونریزی شدید باشید و یا به مشکلی دچار باشید که مشاهده کیسه صفرا را برای پزشک دشوار سازد، جراحی باز گزینه بهتری برای برداشت کیسه صفرا خواهد بود. برخی مواقع جراح ممکن است کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک را آغاز کند و سپس روش جراحی باز را پیش گیرد. پزشک بهترین روش را برای کوله سیستکتومی انتخاب می کند.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک: عوارض این نوع جراحی چیست؟

عوارض کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک شامل خونریزی، عفونت و آسیب به مجرای صفراوی است که صفرا را از کیسه صفرا به دوازدهه حمل می کند. همچنین در طول جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک روده ها یا عروق خونی بزرگ ممکن است حین وارد کردن ابزار جراحی به داخل شکم دچار آسیب شوند. تمام این عوارض در کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک نادر هستند. از دیگر عوارض این جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • عفونت
  • درد خفیف شانه
  • نشت صفرا

در صورت مشاهده علائم زیر سریعا به پزشک مراجعه نمایید:

  • افزایش درد و قرمزی در محل برش جراحی
  • تب بالا
  • ترشحات از محل برش که افزایش یافته و یا بوی بدی دارند. 
دکتر محمدرضا بربند
دكتر محمدرضا بربند متخصص جراحی عمومی در مشهد، دکتر محمدرضا بربند فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمدرضا بربند
برگرفته از: وبسایت https://www.medicinenet.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه