این مقاله با هدف ارتقاء دانش مطالعه کنندگان پیرامون درمان ایسکمی روده تدوین شده است.

دروانا:

ایسکمی روده چیست؟

بیماری ایسکمی روده به عنوان مجموعه ای از شرایط گوناگون تعریف می شود که در آن ها به علت انسداد که عموما در یک سرخرگ رخ می دهد، جریان خون به روده کاهش می یابد. بیماری ایسکمی روده ممکن است روده کوچک )ایسکمی روده کوچک(، روده بزرگ) ایسکمی روده بزرگ) و یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد.

ایسکمی روده یک وضعیت جدی است که می تواند موجب درد شده و عملکرد روده را با مشکل روبه رو کند. در موارد شدید بیماری ایسکمی روده، از دست رفتن جربان خون به روده ها موجب آسیب به بافت روده و در نهایت مرگ می گردد.

راه هایی برای درمان ایسکمی روده وجود دارند. برای افزایش احتمال بهبودی در بیماری ایسکمی روده، تشخیص سریع علائم اولیه و مراجعه فوری به پزشک بسیار اهمیت دارد.

دکتر سید روح اله حسینی جراح عمومی بیان می دارند ایسکمی روده موجب درد شدید شکم شده که به درمان مسکن جواب نمی دهد.

درمان ایسکمی روده

درمان ایسکمی روده شامل بازگرداندن جریان خون کافی به مجاری گوارشی شما است. گزینه های درمان ایسکمی روده بسته به علت و شدت بیماری ایسکمی روده در شما متفاوت خواهند بود.

دکتر سید روح اله حسینی جراح عمومی عنوان می دارند در ایسکمی روده که تایید شده باشد آنتی بیوتیک تجویز می شود. ممکن است با درمان دارویی به صورت خودبخودی رفع گردد.

ایسکمی روده بزرگ

در ایسکمی روده بزرگ، پزشک برای درمان یا پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند. پزشک همچنین می تواند بیماری های زمینه ای دیگر مانند نارسایی احتقانی قلب و یا بی نظمی ضربان قلب را درمان کند. در برخی موارد لازم است برای درمان ایسکمی روده مصرف داروهایی که عروق خونی شما را تنگ می کنند مانند داروهای میگرن، داروهای هورمونی و برخی از داروهای قلب را متوقف کنید. ایسکمی روده بزرگ ممکن است به خودی خود درمان شود.

اگر روده بزرگ در اثر ایسکمی آسیب دیده باشد، شما به کمک جراحی می توانید بافت مرده را بردارید و یا انسداد موجود در یکی از سرخرگ های روده ای را برطرف سازید.

ایسکمی سرخرگ مزانتریک حاد

در این نوع از ایسکمی روده، جراحی برای برداشتن لخته خونی، رفع انسداد سرخرگ و یا ترمیم یا برداشتن بخش آسیب دیده روده انجام می شود. تجویز آنتی بیوتیک ها و داروهایی برای پیشگیری از تشکیل لخته، حل کردن لخته ها و یا گشاد کردن عروق نیز برای درمان ایسکمی مزانتریک حاد به کار می روند.

زمانی که آنژیوگرافی برای تشخیص مشکل به کار گرفته می شود، به طور هم زمان لخته خونی برداشته شده و یا سرخرگ مسدود شده به کمک آنژیوپلاستی باز می شود. آنژیوپلاستی بدین ترتیب انجام می شود که یک از بالن باد شده متصل به انتهای یک کاتاتر استفاده می شود تا رسوبات چربی را فشرده کرده سرخرگ را بکشد و راه وسیع تری را برای عبور خون باز کند. یک لوله فنر مانند به نام استنت نیز ممکن است برای کمک به باز نگه داشتن رگ در مجرای آن قرار داده شود.

ایسکمی روده مزانتریک مزمن

در این نوع از ایسکمی روده نیز هدف از درمان بازگرداندن جریان خون به روده است. پزشک ممکن است سرخرگ مسدود را دور بزند و یا با استفاده از آنژیوپلاستی یا قرار دادن استنت سرخرگ را گشاد کند.

دکتر سید روح اله حسینی جراح عمومی اظهار می دارند ممکن است سرخرگ مسدود را دور بزنند (بای پس).

ایسکمی روده ناشی از ترومبوز ورید مزانتریک

اگر روده های شما دچار آسیب نشده باشند، برای درمان ایسکمی روده شما می توانید به مدت سه تا شش ما داروهای ضد انعقاد خون مصرف کنید. اگر تست ها نشان دهنده وجود یک اختلال انقعاد خون باشند، شما باید داروها را برای تمام عمر ادامه دهید. داروهای ضد انعقاد خون از تشکیل لخته جلوگیری می کنند. اگر بخش هایی از روده شما در اثر ایسکمی روده دچار آسیب شده باشد، شما برای برداشتن بخش آسیب دیده به جراحی نیاز دارید.

دکتر سید روح اله حسینی
دكتر سيد روح اله حسيني متخصص جراحی عمومی در همدان، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر سید روح اله حسینی عضو انجمن جراحان همدان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید روح اله حسینی
برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه