تیروئیدکتومی یا جراحی برداشتن تیروئید، جراحی است که برای درمان سرطان تیروئید، گواتر و پرکاری تیروئید انجام می شود. در این جراحی ممکن است بخشی و یا تمام غده تیروئید برداشته شود. در این مقاله نکاتی را پیرامون علت تیروئیدکتومی، نحوه انجام و عوارض تیروئیدکتومی بررسی می کنیم. 

دروانا:

تیروئیدکتومی چیست؟

تیروئیدکتومی جراحی برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید است. تیروئید یک غده پروانه مانند است که در پایه گردن قرار گرفته است. این غده هورمون هایی را تولید می کند که تمام جنبه های متابولیسم از ضربان قلب تا نحوه سوزاندن کالری در بدن را تنظیم می کنند.

تیروئیدکتومی یا جراحی برداشتن تیروئید برای درمان اختلالات تیروئید مانند سرطان، بزرگ شدن غیر سرطانی تیروئید و پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) به کار می رود. میزان برداشتن تیروئید در تیروئیدکتومی به علت جراحی بستگی دارد. اگر تنها بخشی از غده برداشته شود (تیروئیدکتومی پارشیال)، تیروئید بعد از جراحی به عملکرد طبیعی خود ادامه می دهد. اگر غده به طور کامل برداشته شود (تیروئیدکتومی توتال)، شما به هورمون درمانی روزانه برای جبران عملکرد طبیعی غده تیروئید خود نیاز دارید.

تیروئیدکتومی: علت انجام

تیروئیدکتومی یا جراحی برداشتن تیروئید در شرایط زیر توصیه می شود:

  • سرطان تیروئید. سرطان شایع ترین دلیل برای انجام تیروئیدکتومی است. اگر به سرطان تیروئید دچار هستید، برداشتن بیشتر غده عموما یک گزینه درمانی است.
  • بزرگ شدن غیر سرطانی تیروئید (گواتر). در صورتی که به گواتر مبتلا هستید و احساس ناراحتی می کنید یا در بلع و تنفس دچار مشکل هستید، یا در برخی موارد گواتر موجب هیپرتیروئیدیسم شده است، برداشتن بخشی یا تمام غده تیروئید یک گزینه درمانی خواهد بود.
  • پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم). هیپرتیروئیدیسم شرایطی است که در آن غده تیروئید بیش از حد طبیعی هورمون تیروئید تولید می کند. اگر شما با داروهای ضد تیروئید مشکل داشته باشید و تمایلی به انجام درمان با ید رادیواکتیو نداشته باشید، تیروئیدکتومی می تواند یک راه درمانی باشد.

تیروئیدکتومی: عوارض

جراحی تیروئیدکتومی عموما روشی ایمن است. اما مانند هر جراحی دیگری، عمل تیروئیدکتومی خطراتی را به دنبال دارد. از جمله عوارض تیروئیدکتومی عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • انسداد راه های هوایی در اثر خونریزی
  • گرفتگی صدا دائمی به علت آسیب عصبی
  • آسیب به چهار غده کوچک قرار گرفته در پشت تیروئید (غدد پاراتیروئید) که موجب هیپوپاراتیروئیدیسم، سطح غیر طبیعی کلسیم (پایین آمدن کلسیم خون) و افزایش مقدار فسفر در خون می شود.

تیروئیدکتومی: آمادگی

غذا و داروها

اگر شما دچار پرکاری تیروئید هستید، پزشک ممکن است داروهایی چون محلول یدید و پتاسیم را برای تنظیم عملکرد تیروئید شما و کاهش خطر خونریزی ناشی از جراحی تیروئیدکتومی تجویز کند.

شما ممکن است قبل از عمل تیروئیدکتومی برای مدت خاصی از خوردن و نوشیدن برخی مواد خوراکی بپرهیزید. پزشک قبل از جراحی برداشتن تیروئید دستورات لازم را ارائه می دهد.

قبل از تیروئیدکتومی

جراح معمولا جراحی تیروئیدکتومی را با بیهوشی عمومی انجام می دهد بنابراین شما در طول عمل هوشیار نیستید. متخصص بیهوشی دارویی را به صورت گاز و استنشاقی یا مایع تزریقی داخل وریدی به شما می دهد. لوله تنفسی در نای شما قرار می گیرد تا به تنفس شما در طول عمل تیروئیدکتومی کمک کند.

تیم جراحی چندین مانیتور را به بدن شما متصل می کند تا از ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن طبیعی شما در طول جراحی تیروئیدکتومی اطمینان حاصل کنند. این مانیتورها شامل کاف فشار خون بر روی بازو و لیدهای مانیتور قلبی متصل به قفسه سینه هستند.

در طول تیروئیدکتومی

در حالی که شما بیهوش هستید، جراح با توجه به تکنیک مورد استفاده، یک شکاف کوچک در مرکز گردن ایجاد می کند. در طول جراحی برداشتن تیروئید بسته به علت جراحی، بخش و یا تمام غده تیروئید برداشته می شود.

اگر شما تیروئیدکتومی را به علت سرطان تیروئید انجام می دهید، جراح ممکن است گره های لنفاوی اطراف تیروئید را هم برداشته و مورد ارزیابی قرار دهد. عمل تیروئیدکتومی معمولا در چند ساعت انجام می شود. سه رویکرد عمده برای انجام جراحی تیروئیدکتومی وجود دارد:

  • تیروئیدکتومی معمول شامل ایجاد یک شکاف در مرکز گردن برای دسترسی مستقیم به غده تیروئید
  • تیروئیدکتومی آندوسکوپیک که از شکاف های کوچک در گردن استفاده می کند. ابزار جراحی و یک دوربین کوچک از طریق این شکاف ها وارد می شوند. دوربین جراحی را برای انجام جراحی برداشتن تیروئید راهنمایی می کند.

بعد از تیروئیدکتومی

بعد از جراحی تیروئیدکتومی، شما به اتاق ریکاوری برده می شوید. بعد از جراحی ممکن است ترشحاتی از شکاف گردن خود داشته باشید که این ترشحات معمولا در روز بعد از جراحی تیروئیدکتومی متوقف می شوند.

بعد از عمل تیروئیدکتومی، شما ممکن است دچار درد گردن و گرفتگی و خشونت صدا شوید. این لزوما بدین معنی نیست که به عصبی که تارهای صوتی را کنترل می کند آسیب دائمی وارد شده است. این علائم بعد از تیروئیدکتومی اغلب موقتی هستند و ممکن است در اثر تحریک ناشی از لوله تنفسی که در طول جراحی برداشتن تیروئید وارد نای شده است یا تحریک عصبی ناشی از جراحی، ایجاد شوند.

شما می توانید به خوردن و نوشیدن طبیعی خود بعد از تیروئیدکتومی ادامه دهید. با توجه به نوع جراحی، شما می توانید همان روزی که جراحی تیروئیدکتومی را انجام داده اید یا یک روز بعد از آن از بیمارستان ترخیص شوید، سپس برای 10 روز از انجام فعالیت های شدید مانند برداشتن اجسام سنگین یا انجام ورزش های سنگین بپرهیزید.

دکتر علی میرصادقی
دكتر علي ميرصادقي متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای 22 سال سابقه پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی میرصادقی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه