لیپوساکشن چیست؟ لیپوساکشن نوعی جراحی زیبایی می باشد. در این مقاله مروری بر انواع لیپوساکشن خواهیم داشت.

دروانا:

لیپوساکشن به برداشتن چربی های اضافه بدن از طریق مکش یا ساکشن اشاره دارد که انجام این فرایند مستلزم تجهیزات جراحی می باشد. متخصص جراح قادر به انجام لیپوساکشن خواهد بود. این جراحی می تواند با برداشتن چربی های زائد به بهبود ساختار بدن نیز کمک کند که به این فرایند پیکرتراشی اطلاق می گردد. انجام لیپوساکشن برای چانه، گردن، بازوها، سینه ها، شکم، ران ها، لگن، نواحی اطراف ساق پا و زانو گزینه مناسبی می باشد. لیپوساکشن انواع متفاوتی دارد. در برخی موارد انجام لیپوساکشن با استفاده از تزریق مایع انجام می شود. این روش از متداول ترین انواع لیپوساکشن می باشد. در این روش مقدار زیادی از محلول دارویی قبل از خارج ساختن چربی تزریق می گردد. در برخی موارد مقدار مایع تزریق شده تا سه برابر چربی می باشد که قرار است از طریق لیپوساکشن خارج گردد. این مایع میکسی از لیدوکائین، اپی نفرین و محلول نمکی می باشد. لیدوکائین به بی حسی نواحی اطراف پیش از انجام لیپوساکشن کمک می کند. اپی نفرین نیز در کاهش حجم خون از دست رفته، کبودی و تورم نقش دارد. محلول نمکی نیز به خارج شدن راحت تر چربی کمک می کند. انجام این روش از انواع لیپوساکشن معمولا زمان بیشتری می برد. در روش دیگری از انواع لیپوساکشن مقدار مایع تزریق شده برابر با مقدار چربی است که قرار است از بدن خارج گردد. این تکنیک لیپوساکشن زمان کمتری می برد. این نوع از انواع لیپوساکشن مستلزم بیهوشی عمومی یا استفاده از داروی خواب آور می باشد.

در نوع دیگری از انواع لیپوساکشن از سونوگرافی استفاده می شود. در این مورد از انواع لیپوساکشن نوسانات اولتراسونیک سبب می شود تا سلول های چربی به مایع تبدیل شوند. پس از آن سلول ها به بیرون وکیوم می شوند. این نوع لیپوساکشن به صورت خارجی یا داخلی انجام می شود، همچنین به خارج کردن چربی از نواحی فیبروس و متراکم کمک می کند. برای دقت بیشتر ممکن است این نوع لیپوساکشن با روش تزریق مایع توام گردد. در نوع دیگری از انواع لیپوساکشن از لیزر استفاده می شود. انرژی لیزر سبب مایع شدن سلول های چربی می شود سپس امکان درناژ آن ها از طریق لوله ای کوچک فراهم می شود که این لوله کانولا نام دارد. کانولا به کار رفته در روش لیزری بسیار کوچک تر از آن هایی می باشد که در لیپوساکشن به روش قدیمی استفاده می شود. استفاده این روش در نواحی مانند چانه، غبغب و صورت مناسب می باشد. مزیت دیگر استفاده از لیزر این است که انرژی لیزر منجر به تحریک کلاژن سازی نیز می گردد در نتیجه این امر مانع از آویزان شدن پوست بعد از انجام جراحی می گردد. کلاژن پروتئین هایی شبیه به فیبر می باشد که سبب استحکام ساختار پوست می گردد.

مراحل انجام انواع لیپوساکشن عبارت است از:

  • ابتدا ناحیه مورد نظر آماده می شود و فرد بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی را دریافت می کند.
  • از طریق برشی کوچک لوله ساکشن با پایانه تیز وارد توده چربی می شود.
  • چربی که از جای خود کنده شده با استفاده از لوله ساکشن وکیوم می شود. پمپ وکیوم یا سرنگ بزرگی در دسترس خواهد بود تا عمل ساکشن یا مکش را انجام دهد. در نواحی بزرگ ممکن است نیاز به ایجاد چندین برش بر پوست وجود داشته باشد.
  • بعد از انجام لیپوساکشن و برداشتن چربی ها لوله درناژ کوچکی وارد می گردد تا خون و مایعات را در طول چند روز بعد از جراحی خارج سازد. اگر مقدار مایع یا خون از دست رفته حین انجام انواع لیپوساکشن زیاد باشد در آن صورت ممکن است مایعاتی به صورت وریدی تزریق گردد. در موارد نادر نیاز به تزریق خون وجود دارد. بعد از جراحی پوششی فشرده در اختیار شما قرار داده خواهد شد و نحوه استفاده مناسب از آن نیز به شما آموزش داده می شود.

در صورت وجود سابقه بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت، مشکلات ریوی، انواع آلرژی و مصرف سیگار متخصص جراح را پیش از انجام انواع لیپوساکشن آگاه سازید. عوارض انواع لیپوساکشن عبارت است از: شوک، تجمع بیش از حد مایعات، خونریزی یا ایجاد لخته، عدم تقارن، اوردوز ناشی از مصرف لیدوکائین، اسکار، عفونت یا ورود گلبول های نازکی از چربی به جریان خون و در نهایت ایجاد آمبولیسم چربی.

دکتر سید سعید شیرنگی

دکتر سید سعید شیرنگی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دكتر سيد سعيد شيرنگي، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید سعید شیرنگی
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه