مروری بر عفونت سوزاک با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون عفونت سوزاک تدوین شده است.

دروانا:

عفونت سوزاک نوعی بیماری مقاربتی است که مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. از عمده ترین علائم عفونت سوزاک می توان به مواردی مانند درد واژن و آلت تناسلی مردانه حین ادرار کردن اشاره کرد. در صورت عدم درمان عفونت سوزاک احتمال بروز عوارض بلند مدتی وجود دارد اما خوشبختانه درمان عفونت سوزاک با استفاده از آنتی بیوتیک ها به سادگی صورت می پذیرد. علت سوزاک عامل باکتریایی به نام نایسریا گنوره آ می باشد. عفونت سوزاک می تواند در طول نزدیکی دهانی، مقعدی یا واژنی منتقل گردد. به خاطر داشته باشید تماس با اشیایی مانند صندلی توالت نمی تواند عامل انتقال عفونت سوزاک شود. علائم عفونت سوزاک در خانم ها عبارت است از: خارش واژن، ترشحات غیر نرمال واژن، خونریزی و لکه بینی، درد یا احساس سوزش حین ادرار کردن و درد در حرکات روده. علائم عفونت سوزاک در مردان عبارت است از درد حین ادرار کردن، ترشحات شیری رنگ از آلت تناسلی مردانه، درد و تورم در بیضه ها.

به منظور تشخیص عفونت سوزاک متخصص بیماری های عفونی ابتدا نمونه ای از ترشحات واژن و دهانه رحم در زنان و نمونه ادرار در مردان را بررسی می کند. در برخی موارد در مورد مردان برای دریافت نتایج سریع تر ممکن است سواب در مجرای ادرار آن ها قرار داده شود. به خاطر داشته باشید اگر عفونت سوزاک در یکی از شرکای جنسی مشخص گردد در آن صورت هر دو شریک جنسی باید علاوه بر عفونت سوزاک به لحاظ وجود سایر عفونت ها مانند اچ آی وی، کلامیدیا، هپاتیت بی و تریکوموناس نیز مورد آزمایش قرار گیرند.

اگر درمان عفونت سوزاک به موقع انجام نشود در آن صورت احتمال بروز عوارض بلند مدت در مردان و زنان وجود خواهد داشت که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانم ها در صورت عدم درمان عفونت سوزاک ممکن است به بیماری التهابی لگن دچار شوند زیرا عفونت سوزاک می تواند از دهانه رحم به رحم و لوله های فالوپ منتقل گردد. بیماری التهابی لگن سبب ایجاد اسکار در لوله های فالوپ می شود و احتمال بروز ناباروری و بارداری خارج از رحم را به دنبال دارد.
  • مردان در صورت عدم درمان این عفونت ممکن است به اپیدیدیمیت دچار شوند که در نهایت احتمال ناباروری در مردان را به دنبال خواهد داشت.
  • مردان و زنان مبتلا به سوزاک ممکن است به عفونت در جریان خون همراه با عفونت مفاصل و آرتریت دچار شوند.
  • افراد مبتلا به عفونت سوزاک بیشتر در خطر ابتلا به اچ آی وی قرار دارند.

اگر در طول دوران بارداری به عفونت سوزاک دچار شوید، عدم درمان عفونت سوزاک ممکن است عوارضی مانند سقط و زایمان نارس را به دنبال داشته باشد. احتمال انتقال عفونت سوزاک از مادر به جنین در دوران بارداری وجود دارد. عفونت سوزاک در جنین می تواند به چشم ها آسیب زده و بر بینایی او تاثیر بگذارد.

درمان عفونت سوزاک

درمان عفونت سوزاک در مردان و زنان مشابه بوده و مبتنی بر استفاده از آنتی بیوتیک می باشد. آنتی بیوتیک برای درمان این عفونت به صورت تزریقی و یا قرص در دسترس می باشد. اگر در خطر ابتلای مجدد به عفونت های مقاربتی می باشید، سه ماه بعد از دریافت آنتی بیوتیک به منظور درمان عفونت باید دوباره تست دهید. درمان عفونت سوزاک در شریک جنسی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. در طول درمان عفونت سوزاک باید از داشتن نزدیکی اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید ابتلا به این عفونت به معنی کسب ایمنی نسبت به این بیماری نمی باشد و بنابراین ممکن است دوباره به عفونت سوزاک دچار شوید.

برای پیشگیری از انتقال عفونت توصیه می شود به هنگام نزدیکی مردان از کاندوم لاتکس استفاده کنند. در صورتی که دچار ترشحات غیر معمول هستید و یا به هنگام ادرار کردن احساس سوزش دارید از داشتن نزدیکی اجتناب کنید و فورا به متخصص مراجعه کنید. 

دکتر رضا صداقت

دکتر رضا صداقت

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دکتر رضا صداقت متخصص بیماری های عفونی و تب دار از دانشگاه علوم پزشکی تبریز دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه تشخیص و درمان بیماری های عفونی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر رضا صداقت
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی