هرپس تناسلی، تشخیص هرپس تناسلی با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون روش های تشخیص هرپس تناسلی تدوین گردیده است. 

دروانا:

هرپس تناسلی نوعی بیماری عفونتی مقاربتی می باشد که در نتیجه ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می گردد. بعد از آلوده شدن به هرپس تناسلی افراد دچار عود زخم های تناسلی می گردند و این روند تا چندین سال ادامه دارد. ویروس هرپس تناسلی که در ایجاد عفونت دخالت دارد معمولا از نوع 2 می باشد همچنین باید توجه داشت ویروس هرپس تناسلی از نوع 1 اغلب در ایجاد زخم های سرد در ناحیه دهانی نقش دارد. علائم هرپس تناسلی بسته به اینکه آیا دفعه اول تماس با ویروس می باشد و یا این که اپیزود مجددی روی داده است متفاوت خواهد بود. ظهور اولیه علائم هرپس تناسلی چند هفته بعد از عفونت می باشد. علائم هرپس تناسلی ظرف دو تا سه هفته به طور خود به خود از بین می رود. وجود چندین تاول در ناحیه تناسلی از مشخص ترین علائم هرپس تناسلی می باشد. در خانم ها بخش هایی مانند واژن، ولو، ران ها، آنوس و باسن اغلب دچار تاول می گردد در مردان نیز آلت تناسلی، آنوس، باسن، ران و کیسه بیضه ممکن است دچار تاول شود. تاول ها که از علائم هرپس تناسلی می باشند ممکن است تبدیل به زخم های دردناکی شوند. 5 تا 7 روز بعد از تظاهر اولین گروه تاول ها ممکن است ضایعات جدیدی ایجاد شود.

تشخیص هرپس تناسلی

تشخیص هرپس تناسلی بر اساس سابقه پزشکی بیمار، علائم و نتایج برخی تست ها تعیین می گردد. بسیار مهم است که در تشخیص هرپس تناسلی، این بیماری از سایر بیماری های مقاربتی تمیز داده شود، زیرا برخی دیگر از بیماری های مقاربتی مانند سیفلیس نیز منجر به ایجاد زخم هایی در ناحیه تناسلی می گردند. برای تشخیص هرپس تناسلی چندین مورد تست انجام می شود. این تست ها در تشخیص هرپس تناسلی وجود عفونت را تایید کرده و نوع ویروس مسئول را شناسایی می کند. انتخاب تست برای تشخیص هرپس تناسلی بستگی به علائم، وجود تاول یا زخم خواهد داشت.

کشت سلولی در تشخیص هرپس تناسلی بررسی می کند آیا در تاول یا زخم ها اثری از ویروس هرپس تناسلی وجود دارد یا خیر. اما در 50 درصد موارد انجام کشت هرپس در تشخیص هرپس تناسلی موثر می باشد. کشت هرپس در تشخیص هرپس تناسلی زمانی بیشترین دقت را دارد که ویروس تازه وارد شده و زخم ها به تازگی ایجاد شده باشند و این در مقایسه با تشخیص هرپس تناسلی می باشد که مدت هاست در بدن وجود دارد و علائم چندان تازه نیستند. بنابراین در طول 48 ساعت نخست بعد از ظهور اولین علائم هرپس تناسلی باید به نزد متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنیم. این تست تشخیص هرپس تناسلی بیشتر در افرادی حساسیت مناسب دارد که اپیزود اولیه هرپس را تجربه می کنند تا افرادی که دچار عود علائم شده اند. آزمایش خون نیز در تشخیص هرپس تناسلی می تواند موثر واقع شود. انجام آزمایش خون زمانی در تشخیص هرپس تناسلی موثر است که فرد در گذشته در معرض ویروس قرار گرفته باشد اما علائم قابل رویتی وجود ندارد. این تست تشخیص هرپس تناسلی به مشخص شدن آنتی بادی هایی کمک می کند که در پاسخ به هرپس تناسلی نوع 1 یا 2 ایجاد شده است. آنتی بادی پروتئین هایی را شامل می شود که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عاملی بیگانه تولید می شود. دریافت نتیجه مثبت در این تست تشخیص هرپس تناسلی نشان می دهد فرد در بخشی از زندگی خود به این عفونت دچار شده است اگر چه زمان انتقال ویروس چندان معلوم نیست. اگر این تست تشخیص هرپس تناسلی در فازهای اولیه عفونت انجام شود ممکن است نتیجه منفی را به دنبال داشته باشد. زیرا تشکیل آنتی بادی در بدن چندین هفته زمان نیاز خواهد داشت. بنابراین زمان انجام این تست تشخیص هرپس تناسلی اهمیت دارد. انجام آزمایش خون در تشخیص هرپس تناسلی در زوج هایی مورد مصرف دارد که قصد دارند سابقه ابتلا به هرپس تناسلی در آن ها بررسی گردد. تعیین نوع هرپس نیز در تشخیص هرپس تناسلی از اهمیت برخوردار می باشد زیرا نوع 2 این ویروس بیش از نوع 1 عود می کند. 

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی