پیشگیری از هپاتیت آ با استفاده از واکسن و دریافت ایمونوگلوبولین تزریقی انجام می شود. در این مقاله مروری بر پیشگیری از هپاتیت آ خواهیم داشت.

دروانا:

هپاتیت به آسیب  کبدی و التهاب این ارگان اشاره دارد. هپاتیت آ نوعی بیماری ویروسی می باشد که منجر به التهاب کبدی می گردد. عفونت ناشی از ویروس هپاتیت آ در سرتاسر جهان شایع می باشد. استفاده از واکسن هپاتیت آ به منظور پیشگیری از هپاتیت آ به همه نوزادان و افراد بالغی که در خطر عفونت قرار دارند توصیه می گردد. هپاتیت آ در مدفوع افراد آلوده وجود دارد. مهم ترین راه انتشار ویروس هپاتیت آ تماس با سطوح آلوده می باشد. هپاتیت آ قبل از ایجاد علائم در فرد آلوده بسیار مسری می باشد، همچنین دوره ای بعد از بهبود نیز چنین است. هپاتیت آ اغلب در فضاهایی شایع می باشد که عادات بهداشتی ضعیفی در آن حاکم می باشد. ویروس هپاتیت آ اغلب منجر به بروز بیماری ناگهانی و کوتاهی می شود. شدت علائم به سن بیمار بستگی دارد. ممکن است در کودکان علائمی ایجاد نشود. در افراد بالغ ممکن است علائمی شبیه به آنفلوآنزا ایجاد گردد. به ندرت در افراد بالغ هپاتیت آ منجر به نارسایی کبد می گردد که این عارضه می تواند مرگ بار باشد.

تشخیص هپاتیت آ بر اساس علائم، معاینه فیزیکی و آزمایش خون انجام می شود. درمانی برای هپاتیت آ وجود ندارد. مدت زمانی که برای بهبودی افراد نیاز است نیز از فردی به فرد دیگر متغیر می باشد.تا بهبودی تب و زردی، افراد مبتلا به هپاتیت آ نباید به محل کار یا مدرسه خود بازگردند. در دوره ریکاوری نیز باید از مصرف داروهای غیر نسخه ای مانند استامینوفن اجتناب شود.

خوشبختانه برای پیشگیری از هپاتیت آ واکسن هایی در دسترس می باشد.  VAQTA و HAVRIX دو واکسن موثر برای پیشگیری از هپاتیت آ می باشد. استفاده از این واکسن ها برای پیشگیری از هپاتیت آ در دو دوز توصیه می گردد. دوز اولیه از این واکسن ها در راستای پیشگیری از هپاتیت آ محافظت کوتاه مدتی را ارائه می دهد و دوز بعدی برای پیشگیری از هپاتیت آ در طولانی مدت نقش دارد. متداول ترین عارضه حاصل از واکسن هپاتیت آ کمی قرمزی در محل تزریق می باشد. فاصله بین دو دوز برای واکسن VAQTA 6 تا 18 ماه می باشد و در مورد HAVRIX نیز فاصله بین واکسن ها 6 تا 12 ماه خواهد بود. اگر برای دوز اول پیشگیری از هپاتیت آ از VAQTA  استفاده شده و دوز دوم  از HAVRIX و یا بر عکس مشکلی ایجاد نخواهد شد. افراد پر خطری که به منظور پیشگیری از هپاتیت آ واجد شرایط دریافت واکسن می باشند عبارتند از:

  • پیشگیری از هپاتیت آ: افرادی که از داروهای مخدر تزریقی یا غیر تزریقی استفاده می کنند
  • پیشگیری از هپاتیت آ : افراد مبتلا به بیماری های مزمن کبدی
  • پیشگیری از هپاتیت آ : افرادی که در لخته شدن خون اختلال دارند
  • پیشگیری از هپاتیتت آ : افرادی که در تماس مستقیم با افراد مبتلا به هپاتیت آ قرار دارند
  • پیشگیری از هپاتیت آ : افرادی که قصد مسافرت به مناطق آلوده به هپاتیت آ را دارند

افرادی که به ترکیبات واکسن هپاتیت آ حساسیت دارند می توانند برای پیشگیری از هپاتیت آ از ایمونوگلوبولین استفاده کنند. ایمونوگلوبولین به فرم تزریقی برای پیشگیری از هپاتیت آ در کوتاه مدت گزینه مناسبی می باشد. استفاده از این پروتئین در پیشگیری از هپاتیت آ تا 90 درصد موثر می باشد. در اغلب موارد استفاده از واکسن برای پیشگیری از هپاتیت آ نسبت به دریافت ایمونوگلوبولین ارجحیت دارد. تک دوز این محصول اثر بخشی در حدود 2 ماه خواهد داشت. افراد سالمند، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به بیماری های مزمن کبدی و یا سایر مشکلات زمینه ای دیگر می توانند دوز اول واکسن هپاتیت آ را همراه با ایمونوگلوبولین دریافت کنند دوز دوم نیز باید 6 تا 12 ماه بعد استفاده شود. 

دکتر نسرین شهرکی

دکتر نسرین شهرکی

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر نسرين شهركي متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر نسرین شهرکی در زمینه زگیل تناسلی و همچنین سرطان معده تحقیقات ارزشمندی را ارائه نموده اند.
 
تایید شده: توسط دکتر نسرین شهرکی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی