عفونت آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که علائمی را سبب می گردد و عواقب آن بیشتر در افرادی که در گروه های پرخطر قرار گرفته اند ظاهر می شود.

دروانا:

آنفلوانزا، علائم و عواقب

آنفلوانزا یک بیماری مسری تنفسی است که در اثر ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود. این عفونت موجب علائم خفیف تا شدید می گردد. عواقب خطرناک آنفلوانزا موجب بستری شدن در بیمارستان یا مرگ می شود. برخی افراد همانند افراد مسن، خردسالان و افراد مبتلا به برخی بیماری ها بیشتر در معرض خطر عواقب آنفلوانزا قرار دارند. دو نوع ویروس آنفلوانزا وجود دارد: نوع آ و نوع بی. این ویروس ها که انسان را آلوده می کنند (ویروس های آنفلوانزا انسانی) هر ساله عامل آنفلوانزاهای فصلی هستند. بهترین راه برای پیشگیری از این عفونت دریافت سالانه واکسن آنفلوانزا است.

علائم آنفلوانزا

عفونت آنفلوانزا می تواند موجب علائم خفیف تا شدید شود و در مواردی مرگ را به دنبال دارد. این بیماری با سرما خوردگی متفاوت است. آنفلوانزا معمولا به طور ناگهانی بروز می کند. بیماران اغلب علائمی چون تب یا احساس تب و لرز، سرفه، گلو درد، آبریزش بینی، درد ماهیچه ای یا درد بدن، سردرد و خستگی دارند؛ برخی افراد دچار استفراغ و اسهال می شوند که این علائم در کودکان شیوع بیشتری در مقایسه با بزرگسالان دارد. باید در نظر داشت که آنفلوانزا در همه موارد موجب بروز تب نمی گردد.  

عواقب آنفلوانزا

بیشتر افراد مبتلا به آنفلوانزا طی چند روز تا کمتر از دو هفته بهبود می یابند اما برخی بیماران دچار عواقب ناشی از آنفلوانزا (همانند پنومونی) می گردند؛ برخی از این عواقب ممکن است مهلک بوده و موجب مرگ شوند. عفونت های گوش و سینوس از عواقب متوسط بیماری آنفلوانزا هستند؛ در حالی که پنومونی از عواقب خطرناک این بیماری محسوب می شود که در اثر عفونت ناشی از ویروس آنفلوانزا به تنهایی یا عفونت هم زمان ناشی از ویروس آنفلوانزا و باکتری ها ایجاد می گردد. سایر عواقب احتمالی ناشی از عفونت آنفلوانزا شامل التهاب بافت های قلب (میوکاردیت)، مغز (انسفالیت) یا ماهیچه (میوزیت، رابدومیولیز) و نارسایی چند اندامی (برای مثال نارسایی تنفسی و کلیوی) هستند. عفونت ناشی از ویروس آنفلوانزا در مجاری تنفسی موجب پاسخ التهابی شدید در بدن شده و سپسیس را به دنبال دارد (پاسخ مهلک بدن به عفونت). آنفلوانزا همچنین موجب تشدید شرایط مزمن می گردد؛ برای مثال، افراد مبتلا به آسم در صورت ابتلا به آنفلوانزا دچار حملات آسم می شوند و در صورت ابتلا به آنفلوانزا وضعیت بیماران مبتلا به بیماری مزمن قلبی تشدید می گردد.

افراد پرخطر در ابتلا به آنفلوانزا. هر فردی ممکن است به عفونت آنفلوانزا دچار شود و مشکلات خطرناک آن در هر سنی بروز می کند اما برخی افراد در معرض خطر عواقب خطرناک ناشی از این بیماری هستند:

  • افراد 65 سال و بزرگ تر
  • افراد مبتلا به شرایط مزمن همانند آسم، دیابت یا بیماری قلبی
  • خانم های باردار
  • کودکان زیر 5 سال (خصوصا آن هایی که زیر 2 سال هستند)

تفاوت بین سرما خوردگی و آنفلوانزا

آنفلوانزا و سرما خوردگی هر دو بیماری های تنفسی هستند اما ویروس های مختلفی موجب بروز آن ها می شوند. از آن جایی که این دو بیماری علائم مشابهی دارند، متمایز کردن این دو بر اساس علائم آن ها دشوار است. به طور کلی، بیماری آنفلوانزا وخیم تر از سرما خوردگی است و علائم آن نیز شدید تر خواهند بود. سرما خوردگی اغلب خفیف تر از عفونت آنفلوانزا است. افراد مبتلا به سرما خوردگی بیشتر دچار آبریزش و گرفتگی بینی می شوند. سرما خوردگی عموما موجب مشکلات جدی همانند پنومونی، عفونت های باکتریایی یا بستری شدن در بیمارستان نمی گردد. آنفلوانزا عواقب بسیار خطرناکی به دنبال دارد. با توجه به این که متمایز ساختن آنفلوانزا و سرما خوردگی تنها از طریق علائم آن ها دشوار است.

علائم آنفلوانزا در مقابل علائم سرما خوردگی

علائم آنفلوانزا شامل تب یا احساس تب و لرز، درد ماهیچه ای، سردرد و خستگی هستند. علائم سرما خوردگی معمولا خفیف تر از علائم آنفلوانزا هستند. افراد مبتلا به سرما خوردگی بیشتر دچار آبریزش بینی می گردند.

دکتر رضا بلند نظر

دکتر رضا بلند نظر

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر رضا بلند نظر متخصص بیماری های عفونی و تب دار از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بورد تخصصی و 19 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر رضا بلند نظر
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی