زردزخم عفونت پوستی بسیار مسری است. این عفونت با ایجاد زخم های قرمز و تاول آغاز می شود. در این مقاله علائم، علل، عواقب، تشخیص و درمان زرد زخم بررسی شده است.

دروانا:

زخم زرد، زخم زرد چیست؟

زرد زخم نوعی عفونت پوستی که توسط باکتری بنام استافیلوکوک ایجاد می شود و شایع و مسری است که اغلب اوقات نوزدان و کودکان را درگیر می کند. زرد زخم عموما به صورت زخم های قرمز بر روی صورت، به ویژه اطراف بینی، دهان و بر روی دست ها یا پاهای کودک، ظاهر می شود. زخم ها به تدریج میترکند و لایه ای به رنگ عسل روی زخم تشکیل می شود. درمان زرد زخم معمولا به وسیله آنتی بیوتیک صورت می پذیرد و سبب جلوگیری از انتشار بیماری به سایر افراد می شود. دور نگاهداشتن کودکان از مدرسه یا مهدکودک، تا زمانی که دوران سرایت بیماری سپری شود، ضرورت دارد. این زمان معمولا 24 ساعت پس از آغاز درمان با آنتی بیوتیک ها است.

علائم زرد زخم

نشانه ها و علائم رایج زرد زخم عبارتند از: زخم های زرد مایل به قهوه ای همراه با ترشح که به مدت چند روز ادامه دارد. زخم ها معمولا اطراف بینی و دهان تشکیل می شوند اما از طریق تماس دست ها، البسه و حوله می توانند به سایر نقاط بدن منتقل شوند. خارش و درد معمولا بسیار خفیف است.

نوع نادر این بیماری به نام زرد زخم تاولی شناخته می شود و ویژگی آن بروز تاول هایی بزرگ است که بر روی تن نوزادان یا کودکان ایجاد می شود. زرد زخم اکتیما نوع شدید این بیماری است که به عمق پوست نفوذ می کند و سبب ایجاد زخم های دردناک مملو از مایع یا چرک می شود.

علل ایجاد زرد زخم

هنگام تماس با زخم افرادی که به زرد زخم مبتلا هستند یا لمس اشیاء متعلق به آنها مانند البسه، ملحفه و حوله، در معرض باکتری عامل زرد زخم قرار می گیرید.

تشخیص زرد زخم

تشخیص زرد زخم با مشاهده زخم ها صورت می گیرد. تست های آزمایشگاهی عموما ضرورتی ندارد. در صورتی که زخم ها با درمان آنتی بیوتیکی برطرف نشدند پزشک نمونه ای از مایعی که توسط زخم ها ترشح می شود را جمع آوری می کند. این نمونه توسط آزمایشگاه بررسی می شود تا موثرترین نوع آنتی بیوتیک برای درمان آن تعیین شود. برخی از انواع باکتری های عامل زرد زخم به برخی از آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند.

درمان زرد زخم

زرد زخم معمولا با استفاده از کرم یا پماد آنتی بیوتیک درمان می شود. این داروها مستقیما بر روی زخم مالیده شوند. بدین منظور ناحیه تحت درمان ابتدا باید با آب گرم شسته شده و یا از حوله خیس برای برداشتن پوسته زخم ها استفاده می شود. این کار کمک می کند که آنتی بیوتیک به درون پوست نفوذ کند.

در صورتی که تعداد زخم های ناشی از زردزخم بیش از حد معمول باشد پزشک درمان با آنتی بیوتیک های خوراکی را پیشنهاد خواهد کرد. حتی پس از بهبودی زخم ها دوره درمان با آنتی بیوتیک ها باید کامل گردد. این کار از ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی جلوگیری کرده و از پیدایش عوارض و عود مجدد عفونت پیشگیری می کند.

عواقب عفونت زردزخم

زرد زخم معمولا خطرناک نیست و زخم های ناشی از آن از انواع خفیف عفونت محسوب می شوند که بدون بر جای گذاشتن اسکار بهبود می یابند.

در موارد نادر عواقب ابتلا به زرد زخم عبارتند از:

  • سلولیت (عفونت بافت): این نوع از عفونت شدید بافت های زیر پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است منجر به گسترش عفونت به غدد لنفاوی و جریان خون شود. سلولیت درمان نشده ممکن است به سرعت به شرایطی مرگ آور تبدیل شود.
  • مشکلات کلیوی: یک نوع از باکتری هایی که سبب زرد زخم می شود سبب آسیب به کلیه نیز می گردد.

اسکار: زخم های ناشی از زرد زخم اکتیما بافت اسکار بر جای می گذارند.

دکتر بتول شریفی مود

دکتر بتول شریفی مود

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر بتول شريفي مود متخصص بیماری های عفونی و طب گرمسیری از دانشگاه علوم پزشکی مشهد،دکتر بتول شریفی مود پژوهشگر برتر کشوری و استانی در رشته پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر بتول شریفی مود
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی