• 1- داشتن استخوان هایی قوی تر

    1- داشتن استخوان هایی قوی تر

    بیشتر مردم می دانند که کلسیم استخوان ها را تقویت می کند. با وجوی که راه های متعددی برای مقابله با پوکی استخوان وجود دارد اما تخریب آرام و بی صدای استخوان ها در طول زمان می تواند منجر به شکستگی، دردهای گردن و کمرو کوتاهی قد شود. هم زنان و هم مردان می توانند به پوکی استخوان دچار شوند، اما این مشکل در زنان مخصوصا بعد از دوره منوپوز یا یائسگی شایع تر است. حدود یک پنجم خانم های بالای 50 سال در آمریکا به مشکل پوکی استخوان دچارند. استفاده از روش هایی برای اندازه گیری تراکم استخوان ،راه حل کلیدی است، اما خیلی از مردم قبل از این که بدانند به این بیماری مبتلا هستند، دچار شکستگی استخوان می شوند.
  • 2- شروع زودهنگام

    2- شروع زودهنگام

    سابرینا استریکلند پزشک و جراح ارتوپد از مرکز درمانی، بیمارستان جراحی های خاص نیویورک می گوید، اگر شما می دانید که در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید می توانید خیلی زود برای مقابله با آن اقدام کنید. او ادامه می دهد اگر مادرشما به این مشکل دچار بوده است، شما باید از سن 20 تا 30 سالگی بسیار مراقب باشید زیرا ما تا سن 30 سالگی استخوان می سازیم بنابراین در این زمان نیاز است تا به نحوی تغذیه داشته باشیم که توده استخوانی به حداکثر برسد. افراد سفید پوست و آسیایی هم چنین آن هایی که لاغر هستند نسبت به سایر افراد بیشتر در خطر تحلیل استخوان ها قرار دارند.
  • 3- ورزش

    3- ورزش

    ورزش ، یکی از مهم ترین راهها برای مقابله با پوکی استخوان است . ورزش های weight-bearing ، ورزش های حرکاتی است که بر خلاف جاذبه ی زمین انجام می شود مانند پیاده روی، دویدن با قدم های آهسته، وزنه برداری و بالا رفتن از پلکان. پروفسور لایز Kenneth Lyles از دانشگاه پزشکی دوک در Durham ، به بیمارانش توصیه می کند، 5 تا 6 روز در هفته ورزش های weight-bearing انجام دهید، یا دو تا سه بار در هفته هر بار30 دقیقه ورزش های آیروبیک و قدرتی انجام دهید .
  • 4- کاهش مصرف نمک

    4- کاهش مصرف نمک

    آیا نمک بر پوکی استخوان اثر دارد یا خیر، هنوز مشخص نیست. اما به نظر می رسد بین افزایش مصرف سدیم و از دست دادن استخوان مخصوصا در افراد مبتلا به فشار خون بالا، ارتباطی وجود دارد. به طور کلی نمک ،مقدار کلسیم خروجی را در ادرار و عرق افزایش می دهد که اگر فرد دچار فقر کلسیم باشد منجر به آسیب استخوان ها می گردد. تحقیقات نشان می دهد افراد با فشار خون بالا ،کلسیم زیادی را از طریق ادرار از دست می دهند. دکتر لایز عنوان می کند این مساله مشکل تقریبا ده درصد افرادی است که دچار اختلال متابولیک ارثی هستند و سبب می شود تا کلیه های آن ها کلسیم زیادی را دفع کند.
  • 5- مصرف نوشابه

    5- مصرف نوشابه

    تحقیقی که در سال 2006 انجام گرفت، نشان داد که مصرف بیش از حد نوشابه- صرف نظر از این که کافئین داشته باشد یا خیر- احتمال تجزیه استخوان را افزایش می دهد. مشخص نیست که آیا نوشابه می تواند سبب تحلیل استخوان ها شود یا خیر. برخی از متخصصین عنوان می کنند بین مصرف زیاد نوشابه و کاهش مصرف لبنیات ارتباطی وجود دارد. خیلی از نوشیدنی های گازدار، حاوی فسفر است. فسفر، ماده ای معدنی است که بدن ما به آن نیاز دارد، اما مصرف فسفرباید با مصرف کلسیم در تعادل باشد، درغیر این صورت می تواند احتمال تجزیه و تحلیل استخوان را افزایش دهد. علاوه براین، محققین در سال 2006 عنوان کردند که عناصر موجود در نوشابه می تواند اثر تعیین کننده ای بر سلامت استخوان ها داشته باشد.
  • 6- سیگار نکشید

    6- سیگار نکشید

    دکتر استریکلند می گوید: من به همه بیماران توصیه می کنم ، به دلیل خطری که استخوان ها را تهدید می کند باید مصرف سیگاررا کنار بگذارید. ایشان ادامه می دهند که سیگار، روند بهبود شکستگی را به تاخیر می اندازد و توانایی بدن را در ساخت استخوان کاهش می دهد. " وقتی که سیگار کشیدن را کنار می گذارید ، قدرت استخوان های شما سریعا افزایش می یابد و توانایی بدن در بهبود آسیب ها نیز افزایش می یابد."
  • 7- بررسی دارو ها

    7- بررسی دارو ها

    برخی از داروها، می تواند احتمال ابتلا به استئوپورز یا پوکی استخوان را افزایش دهد. یکی از مهم ترین داروهایی که می تواند منجر به پوکی استخوان شود، دسته داروهای ضد التهاب کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون، است که استخوان ها را به تحلیل می برد. مهار کننده های پمپ پروتئینی مانند داروهای Prevacid و Prilosec ( که معمولا برای درمان رفلاکس اسیدی معده کاربرد دارند) ، می توانند PH معده را تغییر دهند که این اتفاق بر جذب کلسیم تاثیر می گذارد. دکتر استریکلند عنوان می کند "مصرف این داروها در طولانی مدت می تواند از این نظر خطرناک باشد." داروهای ضد افسردگی ، مانند دسته مهار کننده های انتخابی در بازجذب سروتونین و همچنین داروی متوتروکسیت (methotrexate) می تواند پوکی استخوان را به دنبال داشته باشند.
  • 8- کلسیم

    8- کلسیم

    بر اساس نظریه موسسه ملی بهداشت ( NIH)، افراد بالغ باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. و برای زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال دوز 1200 میلی گرم کلسیم ، نیز توصیه شده است. بر اساس گزارش پزشکی در سال 2010، بیشتر افراد به جز دختران نوجوان و سالمندان در رژیم غذایی شان کلسیم کافی مصرف می کنند. بیشتر مکمل های کلسیم ، مورد تایید هستند اما باید در دوز توصیه شده و همراه با ویتامین دی مصرف شود. مصرف بیش از حد این مکمل ها می تواند منجر به سنگ کلیه و سایر مشکلات شود.
  • 9- ویتامین دی

    9- ویتامین دی

    ویتامین دی به جذب، حفظ و استفاده از کلسیم در بدن کمک می کند. نورخورشید می تواند در بدن منجر به تولید ویتامین دی شود، هم چنین می توان از غذاهای غنی شده ای مانند شیر، آب پرتقال و غلات صبحانه برای تامین ویتامین دی مورد نیاز ،استفاده کرد. به طور کلی دریافت بیش از حد ویتامین دی ، اتفاق نمی افتد مگر اینکه در مصرف مکمل ها زیاده روی شود، که مصرف بیش از حد آن مشکلات قلبی و کلیوی را به همراه دارد. مصرف 600 IU ویتامین دی به صورت روزانه و 800 IU برای افراد بالای 70 سال بر اساس نظریه موسسه ملی بهداشت ( NIH)، توصیه شده است. مصرف ویتامین دی تا محدوده 4000 واحد است.
  • 1- داشتن استخوان هایی قوی تر
  • 2- شروع زودهنگام
  • 3- ورزش
  • 4- کاهش مصرف نمک
  • 5- مصرف نوشابه
  • 6- سیگار نکشید
  • 7- بررسی دارو ها
  • 8- کلسیم
  • 9- ویتامین دی

برگرفته از: وبسایت http://www.health.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه