• 1- نورخورشید

    1- نورخورشید

    نور خورشید ، باعث ساخته شدن ویتامین دی در بدن می شود. اما به دلیل احتمال خطربرای ایجاد سرطان پوست، این روش چندان توصیه نمی شود. اما اگر بدون استفاده از کرم های محافظ تا حدی در معرض نور خورشید قرار بگیرید ممکن است کمی ویتامین دی در بدنتان ساخته شود. دکتر Stephen Honig ، رئیس مرکز پوکی استخوان در شهر نیویورک ، عنوان می کند" اگر می خواهید با استفاده از نورخورشید ویتامین دی بدنتان را تامین کنید، 20 تا 25 دقیقه آفتاب گرفتن در روز می تواند مفید باشد. در زمستان و در عرض جغرافیایی بیشتر، اگر سالمند باشید و یا این که پوست تیره ای داشته باشید، می توانید با استفاده از خورشید تا حدی از نیاز روزانه ویتامین دی را تامین کنید. ( رنگدانه های پوست نور را بلاک می کند و این فرایند با افزایش سن، کارآمدی کمتری خواهد داشت). توجه داشته باشید،نوری که از پنجره می آید نمی تواند موثر باشد.
  • 2- ماهی چرب

    2- ماهی چرب

    ماهی چرب، می تواند منبع خوبی از ویتامین دی باشد. ماهی های چرب شامل سالمون، قزل آلا (trout)، ماکرل، تونا و مار ماهی است. حدود سه اونس از فیله سالمون حدود 450 واحد ویتامین دی دارد- بر اساس توصیه موسسه طب(IOM) ، مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین دی 600 واحد است ( برای افراد بالای 7 سال 800 واحد). علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان، از آن جایی که این ماهی ها حاوی اومگا 3 می باشد در نتیجه می تواند برای سلامت قلب نیز مفید باشد.
  • 3- ماهی تونا کنسرو شده

    3- ماهی تونا کنسرو شده

    ماهی تازه، تنها راه برای دریافت ویتامین دی نیست. شما می توانید با استفاده از کنسروماهی نیز ویتامین دی مورد نیازخود را دریافت نمایید. ماهی تونا کنسرو شده و ساردین کنسرو شده نیز حاوی ویتامین دی هستند. همچنین قیمت کمتری نیز دارند. تاریخ مصرف کنسروها طولانی است در نتیجه آن ها را می توان به راحتی انبار کرد و درمواقع لزوم به راحتی آنها را مصرف نمود. تون کنسرو شده بیشترین مقدار ویتامین دی را دارد- حدود 150 واحد در هر 4 اونس- در حالی که تون آلباکور در هر 4 اونس 50 واحد ویتامین دی دارد و ساردین کنسرو شده کمتر از 40 واحد در هر دو ساردین، ویتامین دی دارد.
  • 4- برخی قارچ ها

    4- برخی قارچ ها

    قارچ ها نیز مانند انسان هنگامی که در مجاورت اشعه فرابنفش قرار می گیرند، میتوانند ویتامین دی تولید کنند. قارچ ها معمولا در تاریکی رشد می کنند و ویتامینی ندارند. اما برخی از برندهای خاص، قارچ ها را در معرض اشعه فرابنفش رشد می دهند تا بتوانند ویتامین دی تولید کنند. به هنگام خرید قارچ دقت نمایید که آیا حاوی ویتامین دی هست یا خیر. این منابع غذایی برای افراد گیاهخوار که به دنبال مصرف ویتامین های مورد نیاز هستند ، بسیار مناسب است.
  • 5- برخی از انواع آب پرتقال ها

    5- برخی از انواع آب پرتقال ها

    آیا محصولات لبنی را دوست ندارید؟ پس می توانید از آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی استفاده کنید. یک لیوان 8 اونسی از آب پرتقال غنی شده حدود 100 واحد ویتامین دی دارد اما مقادیر ویتامین دی ، به نوع محصول بستگی دارد و می تواند متفاوت باشد. دقت نمایید که در هنگام خرید آب پرتقال های غنی شده با ویتامین دی را انتخاب نمایید.
  • 6- مکمل ها

    6- مکمل ها

    مکمل ویتامین دی می تواند ، دوزا ویتامین دی مورد نیاز شما را تامین کند، دکتر Honig یادآور می شوند که به این ترتیب لازم نیست خود را در معرض خطر سرطان پوست و اشعه ی یو وی قرار دهید. هم چنین ادامه می دهند ، ویتامین دی مانند کلسیم نیست و شما مجبور نیستید تا دوز ویتامین دی را در چند نوبت استفاده کنید، بلکه می توانید آن را یکدفعه استفاده کنید. مصرف بیش از حد ویتامین دی می تواند سمی باشد. بیشترین مقدار مصرفی برای افراد، 4000 واحد است که این مقدار همه منابع از جمله غذا، نورخورشید و مکمل را در برمی گیرد. برای انتخاب دوز ویتامین دی مناسب، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • 7- زرده تخم مرغ

    7- زرده تخم مرغ

    تخم مرغ ،راه معمولی برای جذب ویتامین دی است و از آن در صبحانه، نهار و شام وهمچنین دستور خیلی از دسرها استفاده می شود. از آن جایی که ویتامین دی در زرده تخم مرغ است، اهمیت خواهد داشت که کل تخم مرغ هم زرده و هم سفیده مصرف شود. یک زرده تخم مرغ، 40 واحد ویتامین دی دارد ، اما سعی نکنید که مصرف روزانه ویتامین دی خود را از طریق تخم مرغ تامین کنید. یک تخم مرغ حدود 200 میلی گرم کلسترول دارد و انجمن قلب آمریکا مصرف بیش از 300 میلی گرم کلسترول را در روز برای سلامت قلب مضر می داند.
  • 8- جگر گاو

    8- جگر گاو

    اونس جگر پخته ، حاوی حدود 50 واحد ویتامین دی و چند ماده مغذی دیگراست. شما علاوه بر ویتامین دی ، می توانید با مصرف جگر آهن، پروتئین و ویتامین A مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید. اما جگرگاو کلسترول بالایی دارد و اگر شما مشکل بالا بودن کلسترول خون دارید ،بهتر است برای دریافت ویتامین دی از ماهی استفاده نمایید.
  • 9- لامپ ها با اشعه فرابنفش

    9- لامپ ها با اشعه فرابنفش

    افرادی که کمبود شدید ویتامین دی دارند، می توانند از طریق تابش لامپ های یو وی ویتامین دی مورد نیاز خود را تامین کنند. دکتر Michael F. Holick پرفسور طب ، جامعه شناس و بیوفیزیکدان دانشگاه مدیکال سنتر بوستون ، عنوان می کند: این روش برای افرادی مناسب است که نمی توانند ویتامین دی جذب کنند و یا این که در ماه های زمستان نمی توانند به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرند. دکتر Holick ادامه می دهد "این روش شبیه به آفتاب گرفتن است اما تخت های مربوط به آن کوچکتر است. هر لامپ حدود 24 اینچ تا 16 اینچ است."
    این لامپ ها نیز ، خطر ابتلا به سرطان پوست را به همراه دارند و به هنگام استفاده از آن ها باید از چشم ها محافظت کرد، این روش با توصیه پزشک می تواند روش موثری باشد.
  • 1- نورخورشید
  • 2- ماهی چرب
  • 3- ماهی تونا کنسرو شده
  • 4- برخی قارچ ها
  • 5- برخی از انواع آب پرتقال ها
  • 6- مکمل ها
  • 7- زرده تخم مرغ
  • 8- جگر گاو
  • 9- لامپ ها با اشعه فرابنفش

برگرفته از: وبسایت http://www.health.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه