• 1- گرفتگی بینی و بارداری: چه باید کرد؟

    1- گرفتگی بینی و بارداری: چه باید کرد؟

    پسودوافدرین و فنیل افرین ( Sudafed, Sudafed PE)، داروهایی هستند که به طور OTC تهیه می شود، تا گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی را تخفیف دهد. مصرف این ضد احتقان ها می تواند منجر به باریک شده عروق و افزایش فشار خون شود. بهتر است از مصرف ضد احتقان ها در دوران بارداری خودداری نمایید، اگرچه احتمال خطر ناشی از مصرف آن خیلی کم است. یک راه جایگزین برای بر طرف کردن گرفتگی بینی ، استفاده از محلول نمکی مخصوص بینی یا اسپری های ضد احتقان بینی ( NEO-Synephrine) است که می تواند انتخاب بهتری باشد، اما استفاده از این اسپری ها نباید بیش از 3 بار در روز باشد تا از بروز مجدد احتقان جلوگیری شود.
  • 2-      کافئین: آیا هنوز هم می توانم قهوه مصرف کنم؟

    2- کافئین: آیا هنوز هم می توانم قهوه مصرف کنم؟

    ارتباطی بین کافئین و بروز نقص در جنین، به دست نیامده است اما بیشتر متخصصین سلامت مصرف متوسط کافئین را توصیه می کنند به این معنی که 200 تا 300 میلی گرم در روز کافئین مصرف شود ( 1 تا 3 فنجان 8 اونسی). گزارش شده است که با افزایش مصرف کافئین احتمال سقط جنین نیز افزایش می یابد ( بیش از 300 میلی گرم در روز)، مخصوصا اگر مصرف قهوه با الکل و سیگار همراه باشد. مکمل گیاهی Guarana ، حاوی کافئین است که در نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود ، هم چنین برخی از داروها نیز ممکن است حاوی کافئین باشد. کافئین از جفت عبور می کند و به همان طریقی که افراد بالغ را تحریک می کند بر جنین نیز اثر می گذارد.
  • 3- مصرف ویتامین ها و مکمل های گیاهی

    3- مصرف ویتامین ها و مکمل های گیاهی

    به طور کلی، بهترین راه ، اجتناب از مصرف مکمل های رژیمی و گیاهی OTC در دوران بارداری است. این محصولات به لحاظ میزان اطمینان تحت تایید FDA نیستند و ممکن است کیفیت های متغیری را داشته باشند. مکمل های گیاهی که بدون نسخه تهیه می شوند ، ممکن است حاوی ترکیبات ناشناخته ای باشند و مطالعات کمی در دسترس است که استفاده از آن ها را در دوران بارداری بررسی کرده است. ویتامین های دوران بارداری یا پریناتال که حاوی آهن، کلسیم و فولیک اسید است در دوران بارداری اهمیت دارد بنابراین از آن ها غافل نباشید. مکمل های OTC که به طور منظم استفاده می شود ممکن است در بردارنده ی دوز صحیح از ویتامین های مورد نیاز شما نباشد بنابراین برای مصرف مکمل های مناسب حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  • 4- آیا در فصل آنفلوآنزا ، باید واکسن زد؟

    4- آیا در فصل آنفلوآنزا ، باید واکسن زد؟

    برخی از واکسن ها به زنان باردار توصیه می شود. واکسن هایی که از مواد غیر فعال تهیه شده اند ممکن است در صورت نیاز در دوران بارداری تجویز شوند. واکسن هایی که حاوی ویروسهای زنده هستند عموما توصیه و تجویز نمی شوند. واکسن های پیشنهاد شده در بارداری شامل واکسن آنفلوآنزای غیر فعال و واکسن Tdap (کزاز، دیفتری و سیاه سرفه) است. واکسن بینی FluMist حاوی ویروس های زنده اند و نباید استفاده شوند. اگر شما بارداری برنامه ریزی شده ای دارید، قبل از باردار شدن در مورد واکسن های مورد نیازخود با مشاور یا پزشک مشورت نمایید. واکسن های زنده باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری استفاده شوند.
  • 5- آیا در دوران بارداری ، نباید از الکل استفاده کرد؟

    5- آیا در دوران بارداری ، نباید از الکل استفاده کرد؟

    هیچ مقدار تایید شده و مطمئنی برای نوشیدن الکل ( شراب، آبجو و لیکور) در هیچ کدام از سه ماهه های بارداری وجود ندارد. الکل به سادگی از جفت عبور می کند. مطالعات نشان داده که میزان سقط جنین، به دنیا آمدن جنین مرده و نقص در جنین با مصرف الکل در دوران بارداری افزایش می یابد. مصرف منظم و یا مصرف مقادیر زیاد الکل در طول بارداری می تواند منجر به بروز سندرم Fetal Alcohol Syndrome شود که نتیجه ی آن تولد نوزاد ناقص و ایجاد مشکلات رفتاری و یادگیری در نوزاد است. با مطالعه بطری داروهایی که OTC تهیه می شوند، از عدم وجود الکل در آن مطمئن شوید. اگر شما درباره اجتناب از مصرف الکل در دوران بارداری نگرانید ، هر چه زودتر با مشاور یا پزشک خود مشورت نمایید.
  • 6- بارداری در فصل های آلرژی

    6- بارداری در فصل های آلرژی

    نسل اول داروهای آنتی هیستامین OTC ، مانند دیفن هیدرامین ( Benadryl) یا کلرفنیرامین ( Chlor-Trimeton) در دوران باردای سازگار است اما باید در نظر گرفته شود که مصرف این داروها حتما مورد نیاز باشد. لوراتادین (Claritin) ، یک آنتی هیستامین غیر خواب آور است که برای تخفیف علائم ناشی از آلرژی استفاده می شود مانند آبریزش بینی، عطسه کردن، آبریزش چشم. مطالعات کلینیکال نشان داده است که لوراتادین احتمال کمی در نقص جنین دارد و ممکن است زمانی مصرف شود که فواید آن برای مادر توجیه کننده ی خطراتی باشد که جنین را تهدید می کند.
  • 7- آیا در دوران بارداری می توانم از داروهای مربوط به آکنه استفاده کنم؟

    7- آیا در دوران بارداری می توانم از داروهای مربوط به آکنه استفاده کنم؟

    داروهای موضعی OTC برای آکنه یا جوش، به صورت مستقیم بر روی پوست استفاده می شوند. اجزای معمول موجود در این داروها شامل بنزوئیل پروکسید، گلایکولیک اسید و سالیسیلیک اسید است. محصولات موضعی OTC ضد آکنه ، به نظر نمی رسد که احتمال خطر برای جنین را در بارداری افزایش دهد و احتمال کمی وجود دارد که این داروها از طریق پوست به جنین آسیبی وارد کند. استفاده از این داروها به هنگام شیردهی نیز بی خطر است اما تا زمانی که این محصولات در تماس مستقیم با نوزاد نباشد. دارو رتین A که با نسخه پزشک تهیه می شود، و به صورت خوراکی ( ایزوترتینوئین) و کرم موضعی ( ترتینوئین)مصرف می گردد ، در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا باعث نقص در جنین می شود.
  • 8- مشکلات گوارشی در دوران بارداری

    8- مشکلات گوارشی در دوران بارداری

    مشکلات گوارشی مانند سوزش معده، نفخ و یبوست در دوران بارداری شایع است. سایمتیکون ( Gas-x,Mylanta) یک داروی ضد نفخ است که برای گاز معده استفاده می شود و از طریق جریان خون جذب نمی شود، به این دلیل ، در دوران بارداری مشکلی به وجود نمی آورد. سوزش معده در بیش از 50% زنان باردار تجربه شده است. تغییرات در سبک زندگی یا مصرف آنتی اسید های کلسیمی ( Tums) ممکن است انتخاب خوبی باشد، اما بلاک کننده های اسیدی که OTC تهیه می شوند مانند رانیتیدین ( Zantac) یا سایمتیدین ( Tagamet HB) احتمال خطر کمی در دوران بارداری دارد. مصرف مایعات ، راه خوبی برای مقابله با یبوست است . همچنین شربت های آنتی اسید sodium docusate و منیزیم هیدروکسید ( شیر منیزیم) سازگار با دوران بارداری است.
  • 9- فضای باز: چطور می توان از پشه ها در امان بود

    9- فضای باز: چطور می توان از پشه ها در امان بود

    تا جایی که ممکن است به هنگام بارداری از پشه ها دوری کنید. حشره کش ها در عدم ابتلا به بیماری هایی مانند مالاریا، ویروس West Nile یا Lyme که می تواند هم برای مادر و هم برای نوزاد خطرناک باشد،موثر است. بر اساس CDC حشره کش های ثبت شده توسط EPA مانند DEET می تواند برای زنان باردار نیز استفاده شود. برای به حداقل رساندن میزان تماس، بهتر است از کمترین مقدار DEET استفاده کنید تا زمانی را که در فضای باز، سپری می کنید در امان باشید. ترجیحا به هنگام استفاده از DEET از شلوارهای بلند و لباس های آستین دار استفاده کنید تا DEET را به جای پوست بر روی لباس بمالید.
  • 1- گرفتگی بینی و بارداری: چه باید کرد؟
  • 2-      کافئین: آیا هنوز هم می توانم قهوه مصرف کنم؟
  • 3- مصرف ویتامین ها و مکمل های گیاهی
  • 4- آیا در فصل آنفلوآنزا ، باید واکسن زد؟
  • 5- آیا در دوران بارداری ، نباید از الکل استفاده کرد؟
  • 6- بارداری در فصل های آلرژی
  • 7- آیا در دوران بارداری می توانم از داروهای مربوط به آکنه استفاده کنم؟
  • 8- مشکلات گوارشی در دوران بارداری
  • 9- فضای باز: چطور می توان از پشه ها در امان بود

برگرفته از: وبسایت http://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه