بر اساس یافته های جدید، کودکان بیشتر در معرض ابتلا به صرع قرار خواهند داشت اگر مادران آنها در دوران بارداری به چاقی یا اضافه وزن دچار باشند.

بنا به گفته محققین، ریسک صرع در کودکان مطابق با افزایش وزن مادر بالا می رود تا جایی که در بین مادران به شدت چاق این ریسک به 82 درصد می رسد.

دکتر ادواردو ویلامور متخصص اپیدمیولوژی از دانشگاه بهداشت میشیگان عنوان کرد این بدان معنی است که درجات بالای چاقی با افزایش ریسک ارتباط دارد.

اما دکتر استیون ولف مسئول برنامه صرع کودکان در سیستم مراقبتی درمانی Mount Sinai در نیویورک عنوان کرد ریسک کلی صرع در کودکان نسبتا پایین است حتی اگر یک خانم به اضافه وزن یا چاقی دچار باشد.

مهم است خاطر نشان کنیم این تحقیق به گونه ای طراحی نشده بود که علت ارتباط بین وزن خانم های باردار و ریسک صرع درفرزندان آن ها را نشان دهد.

بنا به آمار محققین حدود 50 میلیون نفر در سرتاسر دنیا به صرع دچارند که در 60 درصد موارد علت شناخته شده ای برای آن وجود ندارد.

تحقیق اخیر داده های پزشکی بیش از 1.4 میلیون فرزند متولد شده در سوئد در سال های 1997 و 2011 را شامل می شود. از بین این کودکان تشخیص صرع در مورد بیش از 7500 کودک تا سن 16 سالگی داده شد.

محققین دریافتند شانس ابتلا به صرع در کودک با شاخص توده بدن مادر در هفته 14 بارداری ارتباط دارد. شاخص توده بودن تخمین نسبی چربی بر اساس قد و وزن می باشد.

شاخص توده بدن نرمال بین 18.5 و 24.9 قرار دارد. شاخص توده بین 25 تا 29.9 به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته می شود. افراد بالای سی نیز به عنوان چاق در نظر گرفته می شوند. برای فردی با قد 5 فوت و 9 اینچ شاخص توده 25 تا 29.9 (اضافه وزن) به این معناست که وزنی در حدود 169 و 202 پوند دارد. شاخص توده سی به بالا (چاق) وزنی بالای 202 پوند را شامل می شود.

در این تحقیق میزان چاقی افراد طبقه بندی شد. شاخص توده 30 تا 34.9 به عنوان چاقی درجه یک، 35 تا 39.9 چاقی درجه دو و شاخص توده 40 به بالا چاقی درجه سه در نظر گرفته شد.

ریسک صرع در کودکان در مقایسه با کودکانی که مادران آن ها وزن نرمالی داشتند به این ترتیب بود:

  • 11 درصد افزایش ریسک صرع همراه با اضافه وزن
  • 20 درصد افزایش ریسک صرع همراه با چاقی درجه یک
  • 30 درصد افزایش ریسک صرع با چاقی درجه دو
  • 82 درصد افزایش ریسک صرع با چاقی درجه سه

ندا رزاز مسئول این تحقیقات عنوان کرد با توجه به این که افزایش وزن و چاقی فاکتورهای خطر قابل اصلاحی هستند، پیشگیری از چاقی در خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند می تواند استراتژی مهمی برای کاهش بروز صرع باشد. او خود دانشجوی فوق دکترا در موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد می باشد.

رزاز و ویلامور عنوان کرد چندین راه وجود دارد که نشان می دهد اضافه وزن مادر در بارداری می تواند ریسک صرع در فرزند را افزایش دهد.

اضافه وزن می تواند ریسک زایمان زودرس و نقص حین زایمان را افزایش دهد که خود ریسک صرع را در پی دارد. کودک هم چنین در حین وضع حمل ممکن است از تروما یا کاهش میزان اکسیژن رنج برد. این فاکتورها می تواند ریسک صرع را افزایش دهد.

اضافه وزن یا چاقی می تواند منجر به التهابی عمومی در بدن مادر شود. این نکته می تواند بر مغز در حال رشد فرزند تاثیر داشته باشد.

دکتر ویلیان بل متخصص نورولوژیست از دانشگاه Wexner نیز موافق بود التهاب می تواند در این افزایش ریسک نقش داشته باشد.

او هم چنین ادامه داد بارداری نیز در واقع حالت التهابی را در بدن ایجاد می کند و وقتی این دو با هم ترکیب می شود ممکن است نتایج بدی اتفاق بیفتد.

به هر حال رزاز عنوان کرد این احتمال نیز وجود دارد اضافه وزن در تعامل با فاکتورهای محیطی و ژنتیکی بتواند در افزایش ریسک صرع نقش داشته باشد. سیگار کشیدن، مصرف الکل، فقر ویتامینی یا مشکلاتی مربوط به وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک خانم می تواند در این میان دخالت داشته باشد.

ولف عنوان کرد این یافته ها بسیار جالب هستند و وزن مادر به تنهایی نمی تواند فاکتور خطری برای صرع در کودک باشد. او هم چنین افزود این یافته ها به سنجش های بیشتری نیاز دارد. تحقیقات این چنینی سبب می شود ما توقف کرده و فکر کنیم اما احساس من این است که این تنها متغیر قابل توجه نمی باشد.

ولف و بل هر دو معتقد بودند  دلایل کافی وجود دارد که نشان می دهد خانم هایی که قصد باردار شدن دارند باید وزن خود را کنترل کنند.

این تحقیق 3 اپریل به صورت ان لاین در ژورنال JAMA Neurology منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1396/03/04
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه