خانم های بارداری که مبتلا به ویروس زیکا می باشند، نوزادانی با نواقص جدی به دنیا می آورند. ویروس زیکا علایمی مانند: ناهنجاری های مغزی، مشکلات بینایی و سایر نتایج زیان باری را به دنبال داشته باشد.

یک مورد از هر بیست خانم باردار مبتلا به زیکا فرزندان ناقصی دارند

بر اساس گزارشات مقامات آمریکا یک مورد از هر بیست خانم باردار که در دوران بارداری به زیکا مبتلا شده اند، نوزادانی با نواقص جدی به دنیا آورده اند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، درصد دقیق نوزادانی که با نقص های مربوط به زیکا متولد شده اند بستگی به زمان بارداری خانم ها به هنگام آلوده شدن دارد. دربین خانم هایی که در سه ماهه اول بارداری آلوده شده اند، هشت درصد فرزندان ناقص داشتند، این آمار در سه ماهه دوم و سوم بارداری پنج و چهار درصد بود.

مقامات مرکز کنترل و پیگشیری از بیماری ها تاکید کردند که این یافته ها هم چنین نشان  می دهد، نقص در نوزادان می تواند حتی در خانم هایی اتفاق بیفتد که علائمی از عفونت زیکا را نداشتند. 

در حقیقت پنج درصد آن هایی که علائم زیکا را داشتند نوزادان ناقصی را به دنیا آوردند در حالی که هفت درصد آن هایی که علائمی نداشتند نیز نوزادان ناقصی به دنیا آوردند. این آمار توسط دکتر Anne Schuchat از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها عنوان شد.

او هم چنین متذکر شد نداشتن علائم به این معنی نیست که شما آلوده نشده اید. شکی نیست که تشخیص عفونت زیکا در هر دوره ای از بارداری می تواند منجر به نقص شدیدی شود.

او افزود اگر چه ما در حال یادگیری طیفی از نواقص ناشی از آلوده شدن مادر به عفونت زیکا در دوران بارداری هستیم و می دانیم که زیکا می تواند ناهنجاری های مغزی، مشکلات بینایی و سایر نتایج زیان بار ناشی از آسیب مغزی را در پی داشته باشد که نیاز به مراقبت تخصصی مادام العمر است.

Schuchat هم چنین عنوان کرد برخی نوزادان دچار تشنج شدند در حالی که برخی دیگر کنترلی بر اندام های تحتانی نداشتند و نمی توانستند به دلیل مفاصل منقبض شده چیزهای اطراف شان را لمس کنند. برخی نقاط عطف معمول در رشد را به دست نمی آورند. برخی مشکلاتی در غذا خوردن داشتند و در بلع مشکل داشتند، یا برخی حین غذا خوردن دچار مشکلات تنفسی می شدند. برخی از نوزادان نیز به طور تسلی ناپذیری گریه می کردند.

او متذکر شد نقص های ناشی از زیکا همیشه در زمان تولد مشخص نمی شود. برخی نوزادان با سری نرمال متولد می شوند اما ممکن است دچار ناهنجاری های مغزی زمینه ای باشند و رشد آهسته و میکروسفالی را بعد از تولد تجربه کنند.

دکتر جیل رابین مسئول مراقبت های سرپایی برنامه سلامت زنان در نیوهاید پارک عنوان کرد صرف نداشتن میکروسفالی نوزادان  به معنی آن نیست که آن ها مشکلات بینایی و شنوایی ندارند. این مشکلات ممکن است تا چهار سالگی نشان داده نشود.

Schuchat عنوان کرد شناسایی و پیگیری مراقبتی از فرزندانی که در خطر عفونت زیکا قرار داشته اند بسیار ضروری است زیرا این اطمینان را می دهد که نوزادان مراقبت های صحیحی را دریافت خواهند کرد.

این یافته ها در هشتم ژوئن در گزارش هفتگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC ) منتشر شد. در این گزارش بیش از 2500 مورد خانم باردار در ایالت های آمریکا که احتمال آلودگی مادر به زیکا وجود داشت مورد بررسی قرار گرفتند. در بین این خانم ها آلودگی زیکا در بیش  از 1500 مورد تایید شد.

بیش از 120 مورد از این بارداری ها منجر به تولد نوزادان مبتلا به نواقص مربوط به زیکا گردید.

این گزارش اولین گزارشی است که  ایالت های آمریکایی را مورد بررسی قرار داده و تعداد زیادی از بارداری های کامل را مورد توجه قرار داده است.

بنا به گفته محققین، این یافته ها با گزارش اخیر در مورد زیکا در بین خانم های ساکن آمریکا که به مناطق آلوده به زیکا سفر کرده اند سازگار است.

بر اساس آخرین گزارشات 59 درصد این نوزادان در هنگام تولد به لحاظ زیکا تست شده اند، 52 درصد اسکن های مغزی انجام داده اند و 79 درصد به لحاظ شنوایی در هنگام تولد غربالگری شده اند.

اگر چه زیکا در خیلی از مناطق با برنامه های کنترل پشه، تا حدی مهار شده اما این ویروس به طور کلی حذف نشده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا هم چنان به خانم ها و والدینی که قصد بارداری دارد هشدار می دهد تا به مناطق آلوده به زیکا سفر نکنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اصرار دارد تا خانم ها با پزشکان شان صحبت کنند تا از خطرات و راه های پیشگیری از زیکا با خبر شوند.


تاریخ انتشار: 1396/04/20
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه