دروانا:

قرار گرفتن در معرض ویروس زیکا در بارداری می تواند علائمی را برای فرزند در پی داشته باشد اما تشخیص عفونت قبل از تولد هم چنان به عنوان یک چالش باقی مانده است. در حال حاضر اخبار خوبی وجود دارد: مقامات بهداشتی آمریکا عنوان می کنند که تست جفت و جنین بعد از تولد می تواند احتمال زیکا را تایید کرده و یا رد کند.

بنا به گفته محققین چنین تستی نشان می دهد که تنها یک فرزند از هر ده طفل به دنیا آمده در خطر آلوده شدن به زیکا قرار دارند و عفونت به طور خودکار به معنی نقص در نوزاد نیست.

دكتر سارا ريگان استينر از مرکز ملی کنترل و پیشگیری بیماری ها و بیماری های عفونی در حال ظهور عنوان کرد تست بافت جفت به هنگام تولد زمانی در نظر گرفته می شود که تست مادر به لحاظ وجود زیکا نتایج قطعی را نشان نداده و یا تست در زمان بهینه انجام نشده است.

عفونت زیکا اغلب توسط پشه منتقل می شود اما از طریق ارتباط جنسی نیز می تواند منتقل شود. این ویروس برای افراد بالغ علائم خفیفی را در پی دارد اما این عفونت در دوران بارداری می تواند منجر به نقص در نوزاد شود (نواقصی مانند میکروسفالی و یا ناهنجاری های مغزی، میکروسفالی به حالتی اشاره دارد که طی آن سر کوچک تر از حد نرمال می باشد).

پزشکان باید بدانند که چه فرزندانی را باید مانیتور کنند. اما تست های خونی اخیر خالی از خطا نیستند و تنها پنجره کوچکی برای تشخیص دقیق وجود دارد.

تحقیق برای یافتن روشی بهتر موضوعی است که در این آنالیز جدید مورد توجه قرار داشت. در این تحقیق نتایج تست بافت عفونت زیکا مرتبط با بارداری در 50 ایالت هم چنین واشنگتن دی سی مورد توجه قرار گرفت. محققین در گزارش هفتگی Morbidity and Mortality در تاریخ 22 ژوئن عنوان کردند اگر چه تعداد خانم های بارداری که تشخیص زیکا در مورد آن با استفاده از تست جفت تایید شده است اندک است اما  این نوع تست می تواند تشخیص قطعی در پی داشته باشد و می تواند به خانواده ها و پزشکان کمک کند تا روند درمانی صحیح با پیگیری مناسب را برنامه ریزی کنند.

دکتر جنیفر وو متخصص زنان در بیمارستان لنوکس هیل نیویورک عنوان کرد این گزارش نشان  دهنده اهمیت تست های پس از زایمان برای زیکا می باشد.

وو هم چنین توضیح داد اغلب در مورد آلودگی مادر به زیکا در دوران بارداری عدم قطعیت وجود دارد و تنها به دقت تست های پریناتال مادر محدود هستیم. وقتی تست بعد از زایمان وجود عفونت را تایید کند در آن صورت فرزند باید به طور مرتب پیگیری شود. اگرچه میکروسفالی در ابتدای تولد مشهود است اما سایر تاثیرات عفونت زیکا ممکن است فورا بعد از تولد مشخص نشود.

متخصص دیگری نیز با این توضیحات موافق بود.

دکتر جیل رابین نیز عنوان کرد در حالی که تست جفت می تواند مفید باشد اما کل داستان را برای ما روشن نمی کند. خانم هایی که نتیجه تست شان مثبت است ممکن است فرزندانی با علائم آشکار ناشی از زیکا نداشته باشند. کودکان آن ها ممکن است بعدا مشکلاتی مانند اشکال در بینایی، شنوایی و یا تاخیر در رشد را نشان دهند.

رابین که مسئول برنامه سلامت زنان در نیوهاید پارک می باشد عنوان داشت دانشمندان هنوز در حال یادگیری بیشتر در مورد ویروس زیکا هستند.

محققین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها دریافتند که از 546 تولد زنده با احتمال ویروس زیکا 11 درصد یا به عبارتی 60 نفر نتیجه مثبت را نشان دادند.

در 81 مورد که با از دست رفتن بارداری همراه بود نتایج آنالیز بافت نشان داد 22 درصد یا به عبارتی 18 نفر نتیجه مثبتی برای زیکا نشان دادند.

در تقریبا 400 تولد که عفونت در آن ها مشخص نبود انجام تست تنها در 10 درصد موارد وجود زیکا را تایید کرد. انجام این تست در ده درصد مواردی که عفونت احتمالا قبل از انجام تست خون مادر اتفاق افتاده بود وجود زیکا را رد کرد.

رابین متذکر شد بهترین راه برای پیشگیری از عفونت زیکا اجتناب از نیش حشرات می باشد هم چنین پرهیز از داشتن نزدیکی های پر خطر در مواردی که فرد در مواجه به زیکا بوده است نیز می تواند موثر باشد. خانم ها در سنین باروری باید از سفر به مناطق آلوده به ویروس زیکا اجتناب کنند و اگر در چنین مناطقی حضور دارند  از ترکیبات دافع حشرات استفاده کنند و تا جایی که ممکن است در خانه بمانند و از تهویه کننده هوا استفاده کنند تا ریسک ابتلا به زیکا را کاهش دهند.

تاریخ انتشار: 1396/04/27

تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه