دروانا:

میکروسکوپ جدید می تواند در برداشت کامل تومورهای سینه به پزشک کمک کند، به این ترتیب تعداد خانم هایی که باید برای برداشت سلول های سرطانی باقی مانده جراحی هایی را تکرار کنند کاهش می یابد.

بنا به گزارش محققین، این میکروسکوپ توسط دانشمندان و مهندسان دانشگاه واشنگتن ایجاد شده است و به طور موثری تومورها را اسکن کرده و سلول ها را به صورت سه بعدی ظرف سی دقیقه معاینه می کند.

آدام گلاسر فوق دکترا در لابراتوآر بیوفوتونیک مولکولی UW طی اخباری عنوان کرد پاتولوژیست ها به لحاظ نگاه کردن به اسلاید شیشه ای محدودیت هایی دارند. اما اگر ما بتوانیم داده های سه بعدی را در اختیار آن ها قرار دهیم در این صورت آنها نیز می توانند اطلاعات بیشتری به ما دهند که به افزایش دقت تشخیص کمک می کند.

وقتی تومور سینه برداشته می شود (به این عمل لامپکتومی گفته می شود) جراحان تلاش می کنند تا تومورهای سرطانی را به طور کامل بردارند اما ممکن است بخشی از تومور در بافت سالم پستان وارد شده باشد. در این صورت چند روز بعد از جراحی مشخص می شود آیا لامپکتومی موفقیت آمیز بوده و یا به انجام جراحی دیگری برای برداشت بقایای تومور نیاز است. 40 درصد خانم های مبتلا به سرطان سینه باید دوباره تحت عمل جراحی قرار گیرند.

پروفسور مهندسی مکانیک جاناتان لیو در اخبار دانشگاه عنوان کرد جراحان به هنگام انجام جراحی با هدف حفظ سینه در اصل پرواز کوری دارند. ممکن است بخشی از تومور باقی بماند و آن ها چنین چیزی را ندانند تا این که چند روز بعد از جراحی نتایج پاتولوژی بقای تومور را نشان دهد. اگر ما بتوانیم کل سطح و یا حاشیه های بافت تحت جراحی را به سرعت عکس برداری کنیم می توانیم بگوییم آیا هنوز توموری باقی مانده است یا خیر و این امر منفعت بزرگی را برای بیماران سرطانی مبتلا به سرطان پستان در پی دارد.

بر اساس تحقیقی که در تاریخ 26 ژوئن در ژورنال Nature Biomedical Engineering منتشر شده است، میکروسکوپی که جدیدا طراحی شده است از ورقه نوری استفاده می کند تا به صورت بصری نمونه بافت پستان را برش زده و از آن تصویربرداری کند بدون آن که سبب تخریب شود. به این ترتیب همه بافت برای انجام تست های بیشتر حفظ می شود و این به پزشکان کمک می کند تا در مورد سرطان اطلاعات بیشتری به دست آورند و در تعیین بهترین دوره درمانی موثر خواهد بود.

دکتر لاری ترو پروفسور پاتولوژی در UW Medicine عنوان کرد اگر ما بتوانیم چنین کاری را بدون تخریب بافت انجام دهیم بسیار بهتر خواهد بود. ما می خواهیم از این بافت ارزشمند به منظور اهداف مهمی استفاده کنیم که برای درمان بیمار بسیار ضروری است برای مثال می توانیم سلول های تومور را سکانس کرده و ناهنجاری های ژنتیکی را بیابیم که در نهایت می توان آن را با برخی داروهای مخصوص هدف گیری کرد.

دکتر نیکل ردر مسئول و محقق بالینی در دپارتمان پاتولوژی UW Medicine عنوان کرد ابزارهایی که ما در پاتولوژی استفاده می کردیم در طول زمان تغییر کرده است. این میکروسکوپ مزیت مهمی را برای پاتولوژی و بیماران مبتلا به سرطان پستان در پی دارد و به آنها امکان می دهد تا بافت را ظرف چند دقیقه و نه چند روز بازبینی کنند و تصویری سه بعدی و نه دو بعدی ایجاد کنند که نتیجه نهایی بهبود مراقبت بالینی خواهد بود.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه