تحقیقی جدید نشان داد بین اختلالات خواب و افزایش ریسک زایمان زودرس در خانم های باردار ارتباطی وجود دارد. هم چنین در این تحقیق نشان داده شد شیوع ابتلا به اختلالات خواب در بین خانم ها نسبتا بالاست و نقطه امیدواری آن است که درمان های رفتاری شناختی می تواند به عنوان درمان موثر برای اختلال خواب محسوب شود.

دروانا:

یافته های جدید نشان می دهد اختلالات خواب در طول بارداری می تواند ریسک زایمان زودرس را افزایش دهد. تحقیق کالیفرنیایی 2265 خانم باردار را مورد بررسی قرار داد که تشخیص ابتلا به اختلال خواب در آن ها داده شده بود، اختلالاتی مانند بی خوابی یا آپنه خواب. آن ها گروه شاهدی از خانم های باردار را درنظر گرفتند که به اختلال خواب دچار نبودند اما به لحاظ وجود سایر فاکتورهای خطر مانند سابقه قبلی در زایمان زودرس، سیگار کشیدن در طول بارداری یا ابتلا به فشار خون بالا مشابه بودند.

نزخ زایمان زودرس در بین خانم های مبتلا به اختلالات خواب 14.6 درصد و دربین گروه شاهد 10.9 درصد بود. زایمان زودرس به زایمان قبل از هفته سی و هفتم بارداری اشاره دارد.

بر اساس یافته های این تحقیق ریسک زایمان قبل از هفته سی و چهارم در بین خانم های مبتلا به اختلال آپنه خواب بیش از سه برابر بود و در بین افراد مبتلا به بی خوابی نزدیک به دو برابر بود. 

این تحقیق در تاریخ هشتم آگوست در ژورنال Obstetrics & Gynecology منتشر شد.

درمان اختلال خواب می تواند نرخ بروز زایمان زودرس را کاهش دهد که شیوع آن در آمریکا حدود 10 درصد می باشد. بر اساس آمار دانشگاه کالیفرنیا این آمار در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته بالاتر می باشد.

آن ها بسیار شگفت زده شدند که تشخیص ابتلا به اختلال خواب در کمتر از یک درصد خانم های باردار داده شد. محققین عنوان کردند به نظر می رسد تنها موارد بسیار شدید تشخیص داده شده است.

مسئول این تحقیقات Aric Prather استادیار روانپزشکی در اخبار دانشگاه عنوان کرد این احتمال وجود داشت اگر خانم های بیشتری برای ابتلا به اختلال خواب غربالگری می شدند شیوع بیشتری از این اختلال مشخص می شد.

جنیفر فلدر دانشجوی فوق دکترا روانپزشکی افزود مطلبی که در این تحقیق بسیار هیجان انگیز است آن است که اختلال خواب فاکتور خطر قابل اصلاحی می باشد.

درمان شناختی رفتاری که الگوی تفکری یا رفتاری را تغییر می دهد می تواند به عنوان درمانی موثر برای اختلالات خواب در بارداری در نظر گرفته شود. محققین متذکر شدند در این روش نیازب به مصرف دارو نیست. این برای خانم های بارداری که از مصرف دارو اجتناب می کنند بسیار مناسب است.

این گروه از محققین در حال سازمان دهی تحقیقی هستند که بررسی کند آیا این درمان برای خانم های مبتلا به بی خوابی موثر است و آیا به این ترتیب ریسک زایمان زورس کاهش می یابد یا خیر.


برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه