با خواندن مطلب زیر دیگر نگران عوارض واکسن اچ پی وی و خطرات احتمالی آن نباشید زیرا طبق یک تحقیق بالینی واکسن اچ پی وی در زنان بی خطر است.

دروانا:

از جمله سوالات متداول قبل از تزریق واکسن اچ پی وی این است که "عوارض واکسن اچ پی وی چیست" و "آیا بعد از تزریق این واکسن خطر یا بیماری خاصی ایجاد خواهد شد؟" 

جالب است بدانید که یکی از علل اصلی پایین بودن نرخ واکسیناسیون اچ پی وی همین نگرانی و عدم اطمینان به واکسن های موجود است. اما یافته های علمی حاصل از تحقیق بالینی زیر می تواند شاهدی بر بی خطر بودن واکسن اچ پی وی باشد و این نگرانی را برطرف کند.

تحقیق بالینی بر روی واکسن اچ پی وی با اسم واکسن گارداسیل

این تحقیق در 18 اکتبر در ژورنال طب داخلی منتشر گردید. روش و نتایج بشرح زیر است:

  • روش: این تحقیق بر روی بیش از سه میلیون خانم انجام شد. محققین داده های بیمارستان های سوئد و دانمارک را مورد استفاده قرار داده و شیوع 44 بیماری متفاوت را در بازه 10 سال بعد از دریافت واکسن اچ پی وی، بررسی کردند. برخی از بیماری های مورد بررسی که احتمال داده می شد بعد از دریافت واکسن اچ پی وی ایجاد شود شامل صرع، فلج، لوپوس، پسوریازیس، دیابت نوع یک، روماتوئید آرتریت، مشکلات تیروئیدی و بیماری کرون بود. اسم واکسن اچ پی وی مورد استفاده در این تحقیق واکسن گارداسیل است.
  • نتایج: این تحقیق ثابت کرد بین تزریق واکسن اچ پی وی در زنان و ایجاد بیماری های مزمن ذکر شده ارتباطی وجود ندارد و داده ها نشان می دهد نگرانی برای خانم هایی که واکسن اچ پی وی با برند واکسن گارداسیل دریافت کرده اند، وجود ندارد.
  • لازم بذکر است که طبق یافته های این تحقیق احتمال ابتلا به بیماری سلیاک (نوعی بیماری خودایمنی که با خوردن گلوتن، پروتئینی که در گندم  وجود دارد، ایجاد می شود( در بین زنانی که واکسن اچ پی وی دریافت کرده بودند کمی بیشتر بود. البته این یافته تنها در بین خانم های دانمارکی به دست آمد بنابراین از نظر متخصصین یافته معنی داری تلقی نشده است.

واکسن اچ پی وی و نکات قابل توجه

  • توجه داشته باشید که بیشتر موارد سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت اچ پی وی است بنابراین واکسن اچ پی وی می تواند یکی از راه های موثر در پیشگیری از سرطان های ناشی از عفونت اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی باشد.
  • از آن جایی که عفونت اچ پی وی یک بیماری مقاربتی است توصیه می شود واکسیناسیون اچ پی وی قبل از شروع فعالیت جنسی انجام شود بنابراین بهترین سن برای دریافت واکسن اچ پی وی یا واکسن گارداسیل بین 9 تا 12 سالگی است.
  • خانم ها با سن بالاتر ممکن است یک دوز واکسن اچ پی وی را جهت پیشگیری از سرطان های ناشی از این عفونت دریافت کنند که طبق این تحقیق بالینی واکسن اچ پی وی برای آنها کاملا بی خطر است.
  • پیشگیری از سرطان های ناشی از عفونت اچ پی وی بحث بسیار مهمی در سلامت عمومی جامعه است و این تحقیق به طور امیدوارکننده ای خانم های بیشتری را تشویق به واکسینه شدن علیه اچ پی وی می کند.
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه