محققین دریافته اند در کشورهای فقیر، نرخ شیوع مقاومت دارویی نسبت به بیماری ایدز رو به افزایش است و احتمال ایجاد سویه های مقاوم به درمان یکی از نگرانی های عمده می باشد. افزایش این روند به معنی افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری خواهد بود. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد مقاومت به داروهای ضد ویروس قطع روند درمان به دلایل مختلفی است که در کشورهای جهان سوم اتفاق می افتد.

دروانا:

تحقیقات جدید نشان می دهد درمان بیماری ایدز ناشی از ویروس اچ آی وی به دوران تاریک گذشته بازگشته است، زمانی که هیچ دارویی برای درمان این ویروس موثر نبود.

در تحقیق جدیدی که اخیرا انجام گردید داده های بیش از 56000 فرد بالغ مبتلا به اچ آی وی در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گرفت.

در مجموع بیماران در 63 کشور مورد غربالگری قرار گرفتند. کشورهای مورد بررسی از کشورهای کم درآمد و یا کشورهایی با درآمد متوسط محسوب می شدند. درمان با استفاده از داروهای آنتی ویرال یا ضد ویروس از سال 1996 تا 2016 در این افراد آغاز شده و ادامه داشت.

این تحقیق نشان داد ویروس اچ آی وی در مقابل داروهای نجات دهنده مقاوم شده است. مقاومت نسبت به داروها از سال 2001 تا 2016 افزایش داشته و آمار آن به بیش از 10 درصد رسیده است.

مقاومت دارویی در کشورهای آفریقای جنوبی و شرقی افزایش را نشان داده است.

محققین هشدار دادند این روند همچنان ادامه دارد. اگر روند 10 درصدی ادامه داشته و یا بیشتر شود این بدان معناست که نرخ مرگ ناشی از اچ آی وی به 890000 نفر در صحرای آفریقا خواهد رسید و در عین حال موارد جدید ابتلای به عفونت حدود 450000 نفر خواهد بود.

به گفته رهبر این تحقیقات براویندرا گاپتا، متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه کالج لندن در انگلیس، بیمارانی که به مقاومت دارویی دچار بودند در گذشته بیشتر از داروهای آنتی ویروس استفاده کرده بودند و اغلب در دوران بارداری خود این داروها را مورد استفاده قرار داده بودند.

ایشان همچنین ادامه دادند که بیماران مبتلا به اچ آی وی در سال های اخیر بهبود زیادی داشته اند و نزدیک به 21 میلیون نفر در سرتاسر جهان با داروهای ضد ویروس در حال درمان می باشند. اما اپیدمی شدن بیماری ایدز همچنان به عنوان تهدیدی عمومی برای سلامت جامعه در نظر گرفته می شود و به حداقل رساندن مقاومت دارویی می تواند بخشی از اقدامات موثر و حائز اهمیت باشد.

و اما پرسش اصلی این است چطور ویروس اچ آی وی در طول زمان و در اثر استفاده از داروهای ضد ویروس دچار جهش گردیده است.

خیلی از افراد بعد از اینکه درمان با داروهای ضد ویروس را قطع می کنند به مقاومت دارویی دچار می شوند. افراد به دلایل مختلفی ممکن است درمان را قطع کنند. برای مثال در کشورهایی با در آمد کم برخی اوقات منابع تامین کننده دارو به خوبی عمل نکرده و دارو در کشور یافت نمی شود. در برخی موارد افراد به پزشک و گزینه های درمانی دسترسی مناسبی ندارند و البته دلایل شخصی نیز در این میان دخالت دارد.

زمانی که افراد بعدا دوباره درمان را مجددا آغاز می کنند کمتر پاسخ درستی به دارو نشان می دهند و ممکن است سویه های مقاوم به دارو به سایر افراد نیز منتقل شود.

گاپتا توضیح می دهد که این یافته های جدید نشان می دهد ما باید مقاومت دارویی را مانیتور کنیم و همچنین بازبینی کنیم که چه داروهایی در خط اول درمان قرار گرفته اند.

این تحقیق در کشورهای مرفه انجام نگردیده است اما تحقیقات قبلی نشان داد نرخ مقاومت به داروهای اچ آی وی در این کشورها پایدار مانده و یا رو به کاهش می باشد.

این تحقیق در تاریخ 30 نوامبر در ژرونال بیماری های عفونی Lancet منتشر شده است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه