گزارشی از یک تحقیق بالینی که نشان می دهد رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می تواند بر موفقیت آی وی اف تاثیر مثبت داشته باشد. 

دروانا:

آی وی اف چیست؟

آی وی اف (IVF) یک لقاح مصنوعی یا لقاح آزمایشگاهی است که در آن تخمک و اسپرم در خارج از بدن با یکدیگر ترکیب شده و سپس در داخل رحم کاشته می شوند.

از آن جاییکه بسیاری از زوج ها در سراسر دنیا با مشکلات ناباروری روبرو می شوند و به دنبال دستیابی به روش های کمک باروری و آی وی اف هستند، مشاوره در مورد اهمیت اثرات تغذیه و داشتن یک زندگی سالم بر باروری، بسیار ضروری است.

تحقیقات نشان می دهد که خانم هایی که تغذیه سالم طبق یک برنامه غذایی سالم را برای شش ماه قبل از انجام آی وی اف دنبال می کنند، شانس بیشتری برای باردار شدن و داشتن آی وی اف موفق دارند.

آی وی اف موفق و رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای بر غذاهایی با پایه گیاهی تاکید می کند:

  • میوه ها و سبزیجات
  • تمامی غلات
  • حبوبات و مغزیجات
  • روغن زیتون
  • مرغ و ماهی
  • محدود کردن مصرف نمک و گوشت قرمز

رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند برای زوج هایی که به دنبال درمان ناباروری هستند، سودمند باشد. البته هر طرح تغذیه ای سالمی ممکن است بتواند اثرات مثبت مشابه داشته باشد. پیگیری یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند نشانه ای از یک سبک زندگی سالم باشد که در کنار سایر موارد، موجب بهبود نتایج حاصل از آی وی اف می شود.

تحقیق بالینی در مورد تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر آی وی اف موفق

این تحقیق در دانشگاه هاروکیوپی در آتن انجام شده است. روش و نتایج آن بشرح زیر است:

  • روش: پرسشنامه متناوب غذایی به 244 زن در اولین درمان آی وی اف داده شد. بیماران سنی بین 22 تا 41 سال داشتند و چاق نبودند. از آنها در مورد گروه های خاصی از غذاها که در شش ماه گذشته مصرف کرده اند، پرسیده شد. سپس محققین بر اساس پذیرش رژیم غذایی مدیترانه ای، بیماران را در سه گروه قرار دادند.
  • نتایج: میزان بارداری در خانم هایی که بیشترین پذیرش را برای رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند به طور چشمگیری بیشتر از افرادی بود که کمترین تمایل را نشان دادند (50 درصد در مقابل 29 درصد). میزان زایمان نیز در دسته اول بیشتر بود (49 درصد در مقابل 27 درصد).

در میان زنان کمتر از 35 سال، هر 5 امتیاز افزایش در امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای، احتمال حاملگی و تولد موفق را تقریبا سه برابر بیشتر می کرد.

بنابراین این تحقیق این آگاهی را به خانم ها می دهد که یک زندگی سالم شامل رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، سیگار نکشیدن، حفظ وزن مناسب و کاهش استرس اثراتی را بر روی باروری دارد. این مطالعه به طور مشخصی اهمیت سبک زندگی را در یک آی وی اف موفق و بارداری نشان می دهد.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه