مطالعه ای در هلند نشان می دهد که خانم هایی که دچار پری اکلامپسی شدید در دوران بارداری شده اند، در سال های بعد از زایمان می توانند فشار خون بالا بعد از بارداری شناخته نشده داشته باشند.

دروانا:

گزارش شده در مجله پرفشاری خون- 5 فوریه 2018

پری اکلامپسی چیست؟

پری اکلامپسی در بارداری که با افزایش فشار خون و دفع بالای پروتئین در ادرار ظاهر می شود، در 3-5 درصد از بارداری ها در کشورهای توسعه یافته رخ می دهد. در صورت عدم درمان پری اکلامپسی خطرات جدی ممکن است مادر و جنین را تهدید کند.

تحقیق تاخیر نشان داده است که احتمال فشار خون بالا بعد از بارداری در خانم هایی که در دوران بارداری دچار پری اکلامپسی شده اند، بیشتر است.

دکتر لورا بنشوپ یک محقق در زمینه زنان و زایمان در مرکز پزشکی اراسموس در نوتردام هلند می گوید مشکل اینجاست که اغلب به فشار خون بالا بعد از بارداری توجه خاصی نمی شود؛ زیرا بسیاری از این خانم ها فشار خون نرمالی را در مطب پزشک دارند.

ما تصمیم داریم میزان شیوع داشتن فشار خون بالا در سال های بعد از بارداری در خانم هایی که دچار پری اکلامپسی شده اند را با بررسی چیزی بیشتر از اندازه گیری فشار خون، مشخص کنیم.

خانم هایی با پری اکلامپسی شدید، در آینده با فشار خون بالای بیشتری روبه رو می شوند: احتمال بروز بیماری های قلبی در اواخر عمر در آن ها 7 برابر بیشتر از افرادی است که فشار خون نرمالی در بارداری داشته اند.

در این مطالعه، 200 خانم که پری اکلامپسی شدید در دوران بارداری داشتند مورد پیگیری قرار گرفتند. برای یک سال بعد از بارداری، فشار خون آن ها صبح و شب و در کلینیک اندازه گیری شد.

بیش از 41 از خانم ها فشار خون بالایی در یک سال بعد از بارداری داشتند. بیشترین نوع شایع، فشار خون پنهان بود؛ بدین معنی که فشار خون در کلینیک نرمال خوانده می شد اما میزان آن در خارج از کلینیک بالا بود. پرفشاری خون پایدار در 14.5 درصد و فشار خون لباس سفید (فشار خون آن ها در مطب پزشک بیبشتر از خارج مطب است) در 9.5 درصد از زنان مشاهده شد.

اگر فقط اندازه گیری در کلینیک را در نظر بگیریم، 56 درصد از خانم ها با فشار خون بالا دچار اشتباه شده بودند. 46 درصد از خانم ها کاهش فشار خون ناکافی از زمان روز تا شب داشتند که ناخوشایند است، 42.5 درصد از آن ها پرفشاری خون شبانه داشتند که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ را بالا می برد.

یافته های نشان می دهند که خانم هایی که فشار خون بالا در بارداری دارند باید چک کردن فشار خون بعد از زایمان را برای مدت طولانی ادامه دهند. علاوه بر اندازه گیری فشار خون در مطب پزشک، این اندازه گیری باید در هر زمانی از شب و روز و در خانه نیز انجام شود.

"ما در اینجا نشان دادیم که فشار خون بعد از بارداری می تواند در انواع متفاوتی ظاهر شود. خانم هایی که ارقام مربوط به فشار خون خود را می دانند می توانند با اقداماتی مرحله به مرحله فشار خون را پایین بیاورند و از عواقبی که فشار خون بالا بعدها بر روز سلامتی آن ها خواهد داشت در امان بمانند." دکتر لورا بنشوپ

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه