طبق مطالعه ای جدید، در خانم هایی با سابقه خانوادگی سرطان سینه، خطر ابتلا به سرطان پستان حتی بعد از 65 سالگی بالا است. انجام آزمایش ماموگرافی را به تمام خانم های سالم بین سنین 65-74 سال توصیه می شود.

دروانا:

گزارش شده در مجله پزشکی داخلی جاما- 12 فوریه 2018

منتشر شده در 19 فوریه 2018

محققان در مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون، در واشنگتن معتقدند یافته های می توانند توصیه های غربالگری سرطان سینه برای خانم های مسن تر را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

سن قوی ترین فاکتور خطر سرطان پستان است. اما داشتن مادر، خواهر یا دختر –اقوام درجه یک- مبتلا به بیماری سرطان سینه خطر را دو برابر می کند.

دجانا بریت ویت استادیار انکولوژی در جورج تاون می گوید سابقه خانوادگی سرطان سینه به عنوان عامل خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن یک زن در سن کاهش نمی یابد. رابطه بر اساس این که سرطان سینه در اقوام درجه یک در ین 50 سال و کمتر یا بالای 50 سال تشخیص داده شده است، تغییر نمی کند.

این بدین معنی است که خانم هایی با سابقه خانوادگی سرطان پستان در اقوام درجه یک، حین تصمیم گیری برای ادامه انجام تست ماموگرافی، یابد این مسئله را به عنوان فاکتور خطر در نظر بگیرند.

محققین اطلاعات مربوط به 400000 خانم مبتلا به سرطان پستان را بین سال های 1996 تا 2012 مورد بررسی قرار دادند. آن ها سابقه خانوادگی سرطان سینه را در خانم های بین 65-74 سال و بزرگ تر از 75 سال بررسی کردند.

یک سابقه خانوادگی سرطان پستان در اقوام درجه اول، منجر به افزایش مطلق بین 1.2 تا 10.3 درصد در خطر 5 ساله ابتلا به سرطان سینه می شود.

با این حال، افزایش واقعی به سن و تراکم بافت سینه بستگی دارد. برای مثال، خطر 5 ساله سرطان سینه برای خانم های 65-74 ساله با بافت سینه متراکم از 15 درصد در میان افرادی که سابقه خانوادگی بیمار سرطان سینه را ندارند به 24 درصد در آن هایی که سابقه خانوادگی دارند افزایش پیدا می کند.

احتمالات مشابه میان خانم های بالای 75 سال با تراکم سینه مشابه، مشاهده شد.

"هدف از کار ما فراهم کردن شواهدی است که به اطلاع رسانی راهنمایی های غربالگری سرطان سینه در خانم های مسن تر کمک کند. خانم های مسنی که وضعیت سلامتی خوبی دارند و دارای سابقه خانوادگی در اقوام نزدیک هستند باید تست ماموگرافی را در نظر داشته باشند حتی اگر سن آن ها بیشتر از میانگین سن خطر مشخص شده باشد." بریت نیت

نیروی کار خدماتی پیشگیرانه آمریکا توصیه می ند که خانم های بین سنین 65-74 سال انجام ماموگرافی را برای غربالگری سرطان سینه هر دو سال یکبار داشته باشند. این مرکز اظهار می کند که مزایای غربالگری برای زنان 75 ساله و بالاتر از آن مشخص نیست.

انجمن سرطان آمریکا انجام سالانه انجام آزمایش ماموگرافی را به تمام خانم های سالم بین سنین 65-74 سال توصیه می کند.

" دستورالعمل های غربالگری سرطان سینه در حال آماده شدن هستند. دستور العمل های غربالگری سرطان پستان می تواند -بر پایه سن یا بر پایه خطر- با یکدیگر متفاوت باشند. دانستن این که ریسک فاکتور های استاندارد چطور بر خطر سرطان سینه در خانم های با سنین مختلف تاثیر می گذارند، حائز اهمیت است." دکتر کارلا کرلیکوسک

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه