دیابت بارداری تنها در دوران بارداری رخ می دهد و می تواند مشکلات جدی را برای سلامتی مادر و کودک به دنبال داشته باشد. تست هموگلوبین گلیکوزیله می تواند در تشخیص خطر دیابت بارداری در اوایل این دوران کمک کننده باشد.

دروانا:

منتشر شده در مجله گزارش های علمی- 16 آگوست 2018

یک مطالعه جدید نشان می دهد که انجام آزمایش خون در اوایل بارداری (هفته دهم) برای تعیین علائم دیابت بارداری اهمیت خواهد داشت.

دیابت بارداری تنها در دوران بارداری رخ می دهد و می تواند مشکلات جدی را برای سلامتی مادر و کودک به دنبال داشته باشد.

دیابت بارداری احتمال اختلالات ناشی از فشار خون در بارداری، زایمان سزارین و همچنین بروز بیماری قلبی و دیابت نوع دو را افزایش می دهد. دیابت بارداری همچنین احتمال طولانی شدن تولد نوزاد را بالا می برد. به غیر خانم هایی که چاق هستند و یا فاکتورهای خطر دیگری دارند، دیابت بارداری عموما بین هفته های 24-28 بارداری بررسی می شود.

در این مطالعه، محققین از موسسه ملی سلامت و رشد کودکان آمریکا این که انجام یک آزمایش برای تشخیص دیابت نوع دو (تست هموگلوبین گلیکوزیله یا تست A1c) می تواند علائم دیابت بارداری در سه ماهه اول بارداری را مشخص کند یا خیر، مورد بررسی قرار می دهند. محققین نتایج تست هموگلوبین گلیکوزیله را در 107 خانم مبتلا به دیابت بارداری با 214 خانمی که به دیابت بارداری دچار نبودند، مقایسه کردند. بیشتر خانم ها در طول بارداری چهار بار مورد آزمایش قرار گرفتند: اوایل بارداری (هفته 8-13)، اواسط بارداری (هفته 16-22 و هفته 24-29) و اواخر بارداری (هفته 34-37).

خانم هایی که به دیابت بارداری مبتلا شدند در مقایسه یا سایر خانم های باردار سطح هموگلوبین گلیکوزیله بالاتری در اوایل بارداری (میانگین 5.3 درصد) داشتند. هر 0.1 درصد افزایش در میزان هموگلوبین گلیکوزیله بالای 5.1 درصد در اوایل بارداری موجب افزایش 22 درصدی خطر دیابت بارداری می شود. در اواسط بارداری، میزان این شاخص در هر دو گروه از خانم های باردار پایین می آید اما مجددا در سه ماهه سوم بارداری افزایش می یابد. این حالت اغلب با کاهش حساسیت به انسولین همراه است که در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد.

دکتر کولین ژانگ اپیدمیولوژیست و محقق ارشد این موسسه اظهار می دارد که نتایج ما نشان می دهند تست هموگلوبین گلیکوزیله می تواند در تشخیص خطر دیابت بارداری در اوایل این دوران کمک کننده باشد؛ زمانی که تغییرات در شیوه زندگی نقش مهمی در کاهش این خطر دارد.

برای تایید این که اندازه گیری سطح هموگلوبین گلیکوزیله در اوایل بارداری می تواند در تشخیص خطر دیابت بارداری موثر باشد یا خیر و اعمال تغییرات در شیوه زندگی قبل یا در اوایل بارداری می تواند این خطر را کاهش دهد، به تحقیقات بیشتری نیاز است. تغییرات در شیوه زندگی شامل ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم است. اگر این تغییرات تاثیرگذار نباشند، پزشکان انسولین را برای کنترل سطح قند خون تجویز می کنند.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه