در مطالعه و بررسی جدید نشان داده شده، خانم هایی که در طول بارداری، سطح ویتامین دی در خون آنها پایین تراست بیشتر در معرض زایمان زودرس قراردارند.

محققین دریافتند، خانم هایی که کمترین میزان ویتامین دی را دارند 1.5 برابر خانم هایی که میزان قابل توجهی ویتامین دی دارند در معرض زایمان زودرس قرار دارند. این یافته ها حتی بعد از بررسی سایر فاکتورهای مربوط به زایمان زودرس اعم از افزایش وزن، چاقی و سیگار کشیدن، هم چنان صادق بوده است.

دکتر لیزا بودنار(Bodnar Lisa) استادیار اپیدمیولوژی و زنان و زایمان در دانشگاه پیتزبورگ که این پروژه را رهبری کرده است، عنوان داشته مادرانی که در دوران اوایل بارداری دچار فقر ویتامین دی هستند بیشتر از خانم هایی که فقر ویتامین دی ندارند، مستعد زایمان زود رس هستند.

اگر چه دراین مطالعه ارتباط قوی بین میزان ویتامین دی و زایمان زودرس نشان داده شده است، اما دکتر بودنار متذکر می شود که این آزمون به گونه ای طراحی نشده بود که اثبات کند کاهش ویتامین دی در واقع منجر به زایمان زودرس می شود، ما به طور یقین رابطه بین کاهش میزان ویتامین دی و زایمان زودرس را اثبات نکرده ایم.

این مقاله در ژورنال زنان و زایمان درماه فوریه منتشر گشت. بودجه این تحقیق توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در ایالات محده آمریکا تامین شده است.

بر اساس موسسه پزشکی تغذیه(Institute of Medicine's Food and Nutrition Board) خانم های باردار باید روزانه 600 واحد بین المللی(international units , IUs) ویتامین دی دریافت کنند. بدن به طور طبیعی بعد از این که در مجاورت نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین دی تولید می کند. اما ماهی های چرب مانند سالمون یا ساردین نیز منابع خوبی برای ویتامین دی محسوب می شوند. همچنین در آمریکا ویتامین دی به برخی از محصولات لبنی نیز افزوده شده است.

ویتامین دی به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. بر اساس موسسه ملی سلامت (NIH) ویتامین دی ماهیچه ها و شبکه عصبی را نیز تقویت می کند.

زایمان زودرس می تواند منجر به مشکلاتی مادام العمر برای کودک شود. بر اساس March of Dimes ، وقتی نوزاد قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد شود، نارس در نظر گرفته می شود. زایمان زودرس می تواند منجر به طیفی از مشکلات شود از جمله آن که مشکلاتی می تواند در ریه، مغز، چشم ها، گوش ها و سیستم ایمنی و گوارشی نوزاد به وجود بیاید.

دکتر بودنار توضیح می دهد که مطالعات قبلی در مورد میزان ویتامین دی و اثرات آن بر زایمان زودرس با هم درآمیخته است: یک یا دو مطالعه بزرگ نشان داد که فقر ویتامین دی این ریسک را افزایش می دهد. اما در آزمون های کوچکتر چنین ارتباطی مشاهده نشده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زایمان زودرس و نوزاد نارس به مطلب زیر مراجعه نمایید:

میزان ویتامین دی بستگی به فصل دارد، و طبیعاتا در زمستان مقدار آن کاهش بیشتری دارد. همچنین میزان ویتامین دی بستگی به محل زندگی افراد نیز دارد. دکتر بودنار ادامه می دهد در مقایسه با سایر گروه ها، خانم های سیاه پوست بیشتر در معرض فقر ویتامین دی هستند.

برای این آزمون جدید محققین بر روی 2100 خانم متمرکز بودند که زایمان زودرس نداشتند از طرفی 1100 خانم دیگر نیز در این آزمون وجود داشتند که زایمان زودرس را تجربه کرده بودند. همه خانم های شرکت کننده در این آزمون نوزاد تک قلو به دنیا آوردند و بازه این بررسی سال های 1999 تا 2010 بوده است.

محققین دریافتند خانم هایی که دچار کاهش میزان ویتامین دی در خون خود هستند، بیشتر در خطر زایمان زودرس قرار دارند.

بر اساس گفته های دکتر بودنار هیچ توافق جهانی برای تعریف فقر ویتامین دی وجود ندارد. به طور کلی براساس آن چه NIH گزارش کرده است زیر 30 نانو مول بر لیتر برای سلامت انسان بسیار کم است در حالی که مقادیر بالای 50 نانومول بر لیتر برای اغلب افراد مناسب به نظر می رسد.

در این آزمون دکتر بودنار و همکاران، خانم ها را بر اساس میزان ویتامین دی در خون آنها به این ترتیب گروه بندی کردند: خانم هایی که غلظت ویتامین دی در خون آنها کمتر از 50 نانومول بر لیتر بوده است، خانم هایی که بین 50 تا 74.9 نانومول بر لیتر بودند و گروه سوم نیز غلظت 75 نانومول بر لیتر یا بالاتر از آن را داشتند. قبل از تنظیمات مربوط به ریسک بارداری زودرس، محققین دریافتند که بیش از 11 درصد مادرانی که کمترین میزان ویتامین دی را داشتند قبل از هفته 37 زایمان کرده بودند. در حدود 9% مادران در گروه دوم زایمان زودرس داشتند و در گروه سوم 7% افراد زایمان زودرس داشتند.

وقتی محققین اطلاعات را بر اساس ریسک زایمان زودرس بررسی می کردند دریافتند که ارتباط مشابهی بین کاهش ویتامین دی و زایمان زودرس وجود دارد.

اما مسئله این است که چطور ویتامین دی می تواند مانع از زایمان زودرس شود؟ بنابر گفته های دکتر بودنار، یکی از احتمالات این است که ویتامین دی به کاهش عفونت باکتریایی در جفت کمک می کند و بنابراین از بروز زایمان زودرس جلوگیری می کند.

اما او ادامه می دهد که خانم ها نباید مصرف بی رویه و سرخود مکمل های ویتامین دی را آغاز کنند، خانم ها بر اساس توصیه پزشکان ویتامین های پریناتال را مصرف نمایند(این مکمل ها حاوی ویتامین دی هستند).

بر اساس گفته های دکترJennifer Wu ، متخصص زنان در بیمارستان هیل لناکس نیویورک ، این آزمون نشان داد که به نظر می رسد ارتباط وابسته به دوز بین ویتامین دی و زایمان زودرس وجود دارد و کاهش میزان آن با افزایش ریسک زایمان زودرس همراه است.

ایشان هم چنین ادامه می دهد در این باره به اطلاعات بیشتری نیاز است. یکی از اساسی ترین سوالاتی که باید به آن پرداخته شود این است که اگر تحقیقات آینده نیز به همین نتیجه رسید، چه مکمل ویتامین دی می تواند بهترین باشد؟

تاریخ انتشار: 1393/01/16
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه