مطالعه جدیدی نشان داده است خانم هایی که در ماه های آخر بارداری بر روی کمرخود می خوابند بیشتر در خطر به دنیا آوردن نوزاد مرده قرار دارند، البته اگر سایر فاکتورهای خطر را نیز دارا باشند.

متخصصین تاکید کردند که این یافته ها اثبات نمی کند صرفا موقعیت خوابیدن، ریسک به دنیا آوردن نوزاد مرده را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر George Saade مدیر تیم پزشکی مادر و جنین در واحد پزشکی دانشگاه تگزاس در گالوستون عنوان کرد: ما باید در تفسیر نتایج محتاط باشد. ایشان خود در این بررسی شرکت نداشتند، همچنین افزودند نمی توانیم این گونه جمع بندی کنیم که خوابیدن برروی کمر سبب به دنیا آمدن نوزادی مرده می شود.

ایشان ادامه می دهند با این حال این احتمال وجود دارد که خوابیدن به پشت بتواند به ایجاد این روند کمک کند. ایشان توضیح می دهند که خوابیدن بر کمر می تواند sleep apnea را تشدید کند در نتیجه در طول شب تنفس بارها متوقف شده و دوباره شروع می شود و اگر جنین آسیب پذیر باشد، کاهش جریان اکسیژن می تواند شانس مردن نوزاد را افزایش دهد.

دکتر آدرین گوردن، مسئول تحقیقات انجام شده موافق است که موقعیت خوابیدن تنها در صورتی می تواند در به دنیا آوردن جنین مرده موثر باشد که سایر فاکتورهای خطر مانند اختلال در رشد جنین نیز برقرار باشد.

دکتر گوردن نورولوژیست بیمارستان آلفرد در سیدنی استرالیا ادامه می دهد: به دنیا آوردن نوزاد مرده بسیار پیچیده تر از آن است که تنها تحت تاثیر یک فاکتور خطر باشد.

او ادامه می دهد اما اگر موقعیت خوابیدن موضوع مهمی باشد، باید به آن توجه کرد زیرا می توان آن را تغییر داد.

به دنیا آوردن نوزاد مرده به ازدست رفتن بارداری بعد از هفته بیستم بر می گردد. بر اساس March of Dimes یک مورد از 160 مورد بارداری به جنین مرده ختم می شود که با دلایلی مانند نقص در هنگام زایمان، رشد ناقص جنین و مشکلات مربوط به جفت همراه است.

دکتر Saade عنوان می کند خانم هایی که سیگار می کشند و آنهایی که فشار خون بالایی دارند بیشتر در معرض ریسک به دنیا آوردن جنین مرده قرار دارند، اما برخی اوقات هیچ توضیحی برای به دنیا آوردن جنین مرده وجود ندارد.

برای بررسی این که آیا موقعیت خوابیدن با ریسک به دنیا آوردن جنین مرده مرتبط است یا خیر، تیم تحقیقاتی دکتر جوردون بر روی 103 خانم بررسی و مطالعه کرد، این خانم ها بعد از هفته سی و یکم بارداری جنین مرده به دنیا آورده بودند، از طرفی 192 خانم باردار دیگر نیز در این آزمون وجود داشتند که در سه ماهه سوم بارداری بودند.

آنها دریافتند که تقریبا ده درصد از خانم هایی که جنین مرده به دنیا آورده بودند در طول بارداری از جمله ماه آخر، به پشت می خوابیدند. در حالی که 2% خانم های باردار سالم تجربه به پشت خوابیدن را داشتند.

وقتی محققین سایر فاکتورهای موثر از جمله سیگار کشیدن و افزایش وزن را در نظر داشتند، خوابیدن به پشت هم چنان با ریسک افزایش به دنیا آوردن جنین مرده مرتبط به نظر می رسید.

دکتر هالیت پینار Halit Pinar، مدیر پاتولوژی کودکان و پری ناتال در زنان و نوزدان در Providence، فاکتورهای خطر بالقوه را در ارتباط با به دنیا آوردن جنین مرده مورد بررسی قرار داده است.

او عنوان کرد که اختلال در رشد نوزاد فاکتور خطر مهمی برای به دنیا آوردن جنین مرده است و این با مشاهدات تیم گوردون در آزمون اخیر مرتبط است.

بر اساس گفته های پینار منطقی است هنگامی که یک خانم به پشت خوابیده باشد، جریان خون جنین می تواند کاهش یابد.

پینار متذکر می شود که بدون هیچ گونه شواهد عینی مانند اندازه گیری جریان واقعی که به جفت و جنین می رسد، سخت است که چنین فرضیه ای را بپذیریم.

او ادامه می دهد در این سطح فکر نمی کنم که بتوانیم به جمع بندی درباره اثرات موقعیت خوابیدن برسیم و بتوانیم توصیه ای داشته باشیم.

دکتر گوردون و Saade موافقتند که اکنون خیلی زود است تا بتوانیم توصیه ای فراگیر در این باره داشته باشیم.

دکتر Saade عنوان کرد که من فکر نمی کنم با این یافته ها لازم باشد خانم ها احساس نگرانی داشته باشند و لازم نیست خانم هایی که تجربه به دنیا آوردن جنین مرده را داشته اند، از این بابت احساس گناه و تقصیر داشته باشند که در دوران بارداری بر روی کمر خوابیده بودند.

اما آیا باید خانم ها به سمت طرفین بخوابند؟ دکتر Saade پاسخ می دهد: نه الزاما. او اشاره می کند موقعیت خوابیدن به طور بالقوه می تواند در پا ها منجر به ایجاد لخته خون شود.

دکتر Saade ادامه می دهد: خانم ها باید در موقعیتی که احساس راحتی در آن دارند بخوابند.

اما اگر خانمی درباره موقعیت خوابیدن خود احساس نگرانی دارد، باید با پزشک خود در این باره مشورت نماید.

این آزمون در 8 ژانویه در ژورنال آن لاین زنان و زایمان منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1393/01/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه