بر اساس تحقیقات و گزارشات جدید هاروارد، دخترانی که مقدار زیادی نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند ممکن است زودتر وارد مرحله بلوغ خود شوند.

در سال های 1996 تا 2001 حدود 5600 دختر 9 تا 14 ساله مورد بررسی قرار گرفتند و بر اساس این تحقیقات، محققین دریافتند دخترانی که بیش از 1.5 وعده نوشیدنی های شیرین در روز مصرف می کنند، 2.7 ماه زودتر از کسانی که نوشیدنی کمتری در هفته مصرف می کنند، وارد چرخه بلوغ می شوند.

 

این یافته ها مستقل از شاخص توده بدن دختران است (نسبت قد و وزن که چربی بدن را اندازه گیری می کند)، همچنین مقدار غذایی که آنها می خورند و این که ورزش می کنند یا نمی کنند نیز ارتباطی به این روند ندارد.

محقق ارشد این پروژه Jenny Carwile، فوق دکترا از دانشگاه هاروارد در رشته بهداشت عمومی در بوستون عنوان می کند که شروع قاعدگی زودرس فاکتور خطری برای ابتلا به افسردگی در دوران نوجوانی و ابتلا به سرطان سینه در دوران بلوغ است، بنابراین این یافته ها حاکی از پیامدهایی دارد که فراتر از شروع زودرس عادت ماهانه است.

محققین دریافتند که متوسط سن دختران برای اولین عادت ماهانه در دخترانی که نوشیدنی های شیرین زیاد مصرف می کنند 12.8 سال است و برای دختران که مقدار حداقلی از این نوشیدنی ها را استفاده می کنند، 13 سال است.

او ادامه می دهد: علت این که چرا این نوشیدنی ها بر روند شروع اولین قاعدگی اثر می گذارد مشخص نیست اما تصور ما این است که این از عوارض مصرف غذاهای بسیار شیرین است.

او توضیح می دهد که دختران هر سال درباره آن چه که می خوردند با جزئیات پرسشنامه ای را تکمیل می کردند. با توجه به این داده ها محققین قادر بودند تا مقدار شکر به دست آمده از نوشیدنی ها را از شکر موجود در سایر مواد غذایی جدا کنند.

دکتر Carwile گفت نوشیدنی های شیرین حاوی ساکارز، گلوکز یا شربت ذرت است که با افزایش وزن ارتباط دارد و این آزمون جدید نشان داد این نوشیدنی های شیرین اثرات منفی دیگری نیز دارند و این هم یکی دیگر از مضرات سودا است.

این گزارش در 28 ژانویه در ژورنال علمی پژوهشی باروری انسان (journal Human Reproduction) منتشر شده است.

Karin Michels استادیار دپارتمان زنان وزایمان در دانشگاه پزشکی هاروارد عنوان کرد که این یافته یکی دیگر از دلایلی است که در راستای کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین می توان مطرح کرد.

این نوشیدنی ها شامل سودا، آب میوه های شیرین شده و انواع چای های شیرین شده است.

دکتر Carwile متذکر شد که سودا و آب میوه ها بدون هیچ تفاوتی با سن شروع اولین قاعدگی ارتباطی ندارد.

دکتر میشل هشدار داد که در این آزمون نمی توان رابطه علت و معلولی بین مصرف نوشیدنی های شیرین و بروز اولین عادت ماهانه پیدا کرد، همچنین تمام مکانیسم هایی که در دست داریم بر اساس حدس و گمان است.

او عنوان کرد نوشیدنی هایی که دارای شیرین کننده افزودنی هستند در مقایسه با نوشیدنی های طبیعی مانند آب میوه ها، شاخص گلایسمیک بیشتری دارند. غذاهایی که قند بالایی دارند منجر به افزایش سریعی درغلظت انسولین در بدن می شوند و این می تواند منجر به افزایش هورمون های جنسی شود که با بروز قاعدگی و بلوغ زودرس مرتبط است.

فقدان یافته های محکم در این آزمون از جمله نگرانی هایی است که توسط انجمن نوشیدنی های آمریکا مطرح می شود.

این انجمن طی بیانیه ای عنوان کرد، این آزمون نشان نمی دهد که نوشیدنی های شیرین در بروز اولین قاعدگی تاثیر داشته باشد، تنها چیزی که وجود دارد این است که دختران نوجوانی که نوشیدنی های شیرین بیشتری مصرف می کنند زودتر از سایر همسالان خود به بلوغ می رسند، اما هیچ توافق علمی در این مورد وجود ندارد.

سامانتا هلر متخصص تغذیه ارشد بالینی در دانشگاه Langone در نیویورک عنوان کرد که نوشیدنی های شیرین مانند سودا ارزش غذایی ندارند. او افزود مواد ویتامینی، مینرال و پروتئینی که توسط این نوشیدنی ها جایگزین می شود می تواند منجر به بروز این مشکلات متابولیکی شود.

دکتر سامنتا افزود: با وجود دلایلی که در مورد بلوغ زودرس در دختران و نوشیدنی های شیرین مطرح است، دلیلی وجود ندارد که این نوشیدنی ها در هر سنی به طور مرتب استفاده شود.

تاریخ انتشار: 1394/01/19
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه