آفتاب و تابش اشعه خورشید همیشه باعث سرطان پوست نمی شود و تنها 10 درصد احتمال آن وجود دارد و پوست هایی بیشتر تحت تاثیر سرطان پوست هستند که دارای کک و مک، خارش و آفتاب سوختگی هستند و نمی توان گفت سیاه پوستان نسبت به سفید پوستان به خاطر تیرگی پوستشان کمتر در معرض سرطان پوست ملانوما می باشند.

دروانا:

بر خلاف آن چه که عموم مردم باور دارند پوست تیره محافظتی را علیه ملانومای مرگ بار (نوعی سرطان پوست) ایجاد نمی کند.

بر اساس گفته دکتر آرتور رودز این نوع از سرطان پوست می تواند بر اساس ژنتیک تحت تاثیر قرار گیرد و بسیار بعید است که در نواحی محافظت شده نسبت به نور خورشید در بدن افراد سیاه پوست، سفید پوست و حتی آسیایی ها ایجاد شود. دکتر آرتور رودز مدیر کلینیک Melanoma Surveillance در شیکاگو می باشد.

دکتر رودز طی اخباری عنوان کرد درک غلط آن است که نور خورشید را مسئول همه موارد ملانوما بدانیم مخصوصا در بین افرادی با رنگ های مختلف پوستی.

تنها 10 تا 15 درصد موارد ملانوما ناشی از مواجه بیش از حد با نور خورشید می باشد و معمولا این آمار مربوط به پوست هایی است که دارای کک و مک شدید می باشد و آسیب شدیدی در اثر تابش خورشید دیده اند.

در سال 2016 آکادمی درماتولوژی آمریکا دریافت در حالی که شیوع ملانوما در بین افراد سفید پوست بیشتر است اما نرخ مرگ ناشی از آن در بین افرادی با رنگ های پوستی دیگر بیشتر می باشد.

دکتر رودز عنوان کرد افراد سیاه پوست، اسپانیای تبار و آسیایی مبتلا به ملانوما به ما می گویند که آن ها باور داشته اند ملانوما تنها برای افراد سفید پوستی است که به دنبال خورشید هستند. اما صرف نظر از رنگ پوست ملانوما ممکن است در هر دو بخش محافظت شده و محافظت نشده از خورشید ایجاد شود. عدم توجه و نادیده گرفتن تغییرات جدید پوستی در بخش های محافظت شده از خورشید می تواند کشنده باشد.

تشخیص اولیه برای بقای ملانوما ضروری است. دکتر رودز تاکید دارد افراد ماهانه پوست خود را معاینه کنند و تمامی نواحی بدن را به لحاظ وجود خال های جدید یا تغییرات سایز در ضایعات، شکل و رنگ خال های موجود بررسی کنند.

دکتر رودز توضیح داد نیمی از بیماران مبتلا به ملانوم که غیر سفید پوست هستند در کف دست ها، پاها، غشاهای موکوزی، نواحی جنیتال و مقعد و سایر بخش های بدن به ملانوما دچار هستند که در معرض نور خورشید قرار ندارد و نواحی است که به سختی مورد معاینه قرار می گیرد و اغلب نادیده گرفته می شود.

ملانوما در بخش های پنهان می تواند بدون ایجاد علامت پیش رود و منجر به تاخیر در تشخیص سرطان می شود و می تواند ریسک مرگ را به دنبال داشته باشد مخصوصا در مورد آن هایی که غیر سفید پوست هستند.

بر اساس آن چه که دپارتمان درماتولوزی دانشگاه راش عنوان می کند فاکتورهای خطر برای ملانوما عبارت است از سابقه خانوادگی در ابتلا به ملانوما یا سایر سرطان های پوستی، داشتن خال های زیاد و غیر معمول، داشتن کک و مک و موی قرمز و چندین مورد آفتاب سوختگی.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه