شیوع کارسینوم سلول سنگفرشی پلک در انگلستان از سال 2000 بالا رفته است. محققان معتقدند که تغییرات رفتاری و پیشرفت های پزشکی زمینه ساز افزایش شیوع این نوع از سرطان هستند.

دروانا:

منتشر شده در مجله چشم پزشکی بریتانیا 23 ژانویه 2018

گزارش شده در مد اسکیپ

دکتر جیمز وارزینسکی از بیمارستان چشم Moorfields لندن و همکارانش بیش از 4000 بیمار مبتلا به سرطان پلک اولیه را در بازه 14 ساله مورد امتحان قرار دادند. آن ها دریافتند که شیوع آن شکل از این بیماری که می تواند مهلک و کشنده باشد سالیانه 2 درصد افزایش پیدا کرده است.

این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی پلک در هر دهه در افراد بالای 60 سال دو برابر می شود و مردان تقریبا دو برابر زنان در معرض خطر هستند.

محققان تاکید می کنند که این مطالعه تنها ارزیابی جامع اخیر از جمعیت بیماران سرطان پلک چشم در انگلستان در بیش از یک دهه است و نتایج نشان می دهند که شیوع کارسینوم سلول سنگفرشی پلک در انگلستان با خطر افزایش یافته در مردان مسن، در حال افزایش است.

ما دریافتیم که انتشار سرطان پوست پلک چشم شباهت های زیادی با انتشار کارسینوم سلول پایه ای پلک و کارسینوم سلول سنگفرشی پوست دارد؛ اما شیوع آن در مقایسه با ملانوم پوستی کمتر است.

با اینکه شیوع تمام کارسینوم های سلول سنگفرشی در طول 20 سال اخیر بالا رفته است و بین این انتشار و جنسیت مرد، سن، قرار گیری در معرض خورشید و وضعیت اجتماعی و اقتصادی ارتباطی وسیعی وجود دارد؛ اطلاعاتی در مورد بروز و عوامل مرتبط با SCC پلک وجود ندارد.

محققان به منظور شناسایی همه افرادی که در بین سال های 2000-2014 کارسینوم سلول سنگفرشی پلک در آن ها تشخیص داده شده، داده ها را بررسی کرد.

مطالعه بر روی 4022 نفر از بیماران که این نوع از سرطان به کمک نمونه برداری های بافتی در آنها تشخیص داده شد، انجام گرفت. محاسبات نشان می دهند که میزان بروز سنی استاندارد شده هر ساله افزایش می یابد و میزان خطر در مردان بالای 60 سال هر دهه دو برابر می شود.

ارتباطی میان بروز سرطان پلک و محرومیت اجتماعی-اقتصادی وجود نداشت.

تابش اشعه ماوراء بنفش و سرکوب ایمنی

محققین معتقدند که ارتباط میان افزایش ریسک سرطان پلک چشم و سن به علت قرار گرفتن تجمعی در معرض فاکتورهای خطر محیطی مانند پرتو فرابنفش و یا مصرف سیستمیک داروهای مهار کننده سیستم ایمنی در بیماری های خود ایمنی و پیشگیری از پس زده شدن اعضای پیوند شده، است.

 در مورد تفاوت میان زنان و مردان، محققان معتقدند که قرار گرفتن بیشتر مردان در معرض پرتو فرابنفش و احتمال کمتر مراجعه به پزشک به علت وجود ضایعه پوستی نقش مهمی در شیوع بیشتر این نوع از سرطان پوست در مردان دارد. این در حالی است که فاکتور های داخلی همچون اثر محافظتی استروژن بر کراتینوسیت ها موجب شیوع کمتر سرطان پوست پلک چشم در زنان می شود.

از سوی دیگر، عوامل رفتاری مرتبط با شیوع ملانوم پوستی با این عوامل در کارسینوم سلول سنگفرشی پلک متفاوت است. برای مثال ارتباط قوی میان وضعیت اقتصادی اجتماعی و بروز ملانوم پوست وجود دارد؛ در حالی که این ارتباط با سرطان های پوستی غیر ملانوم بسیار کمتر وجود دارد و در مورد SCC به طور کامل وجود ندارد.

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه