تحقیق بالینی امیدوارکننده بر روی داروی سرلوپیتنت برای درمان خارش پوستی در بیماران مبتلا به پسوریازیس

دروانا:

پسوریازیس یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است و بسیاری از بیماران دچار خارش های شدید پوستی می شوند که مشکل مهمی محسوب می گردد زیرا خارش مزمن بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر منفی گذاشته و بسیار آزار دهنده است به نحوی که می تواند باعث اختلالات خواب و خلق و خو شود.

نکته قابل توجه این است که درمان هایی که برای رفع ضایعات پوستی پسوریازیس انجام می شود تاثیر چندانی بر رفع خارش ها ندارند و داروی تایید شده ای برای رفع این مشکل آزار دهنده در دسترس نیست.

داروی جدید برای درمان خارش پسوریازیس

سرلوپیتنت Serlopitant یک داروی در حال بررسی است که احساس خارش را در بیماران مبتلا به بیماری پسوریازیس کاهش می دهد. این دارو در فاز دوم مطالعات بالینی قرار دارد.

این دارو یک آنتاگونیست گیرنده نوروکینین 1 است.

تحقیق بالینی بر روی داروی سرلوپیتنت

روش و نتایج تحقیق بشرح زیر است:

  • روش: در این تحقیق اطلاعات بیش از 204 بیمار بین سن 18 تا 84 سال جمع آوری شده است. میانگین سنی شرکت کنندگان 47.5 بود و 54.2 درصد از آن ها خانم و 85.2 درصد از آن ها سفید پوست بودند. نیمی از آن ها برای 8 هفته سرلوپیتنت 5 میلی گرم و نیمی دیگر دارونما دریافت کردند.
  • نتایج: تمامی بیماران شرکت کننده در آزمایش تا شش ماه قبل به پسوریازیس پلاکی و خارش شدید دچار بودند که برای 4 هفته به طول می انجامید. تنها داروهایی که استفاده از آن ها در دوران مطالعه مجاز بود مرطوب کننده ها بودند. میزان خارش در گروهی که داروی سرلوپیتنت را مصرف می کردند نسبت به گروهی که از دارونما استفاده می کردند، کمتر بود.
  • تحقیقات آینده: این نتایج موجب تداوم توسعه سرلوپیتنت به سوی یک استفاده درمانی جدید و در نهایت تاییدیه سازمان غذا و دارو می شود.

داده های ارائه شده برای میلیون ها نفر که از خارش مزمن ناشی از پسوریازیس رنج می برند بسیار امیدوارکننده است. مهم ترین علائم پسوریازیس تغییر ظاهر پوست و خارش است که البته نه همه افراد مبتلا اما 50 درصد از آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. آنتی هیستامین ها در رفع خارش ناشی از بیماری پسوریازیس در برخی افراد موثر هستند اما در صورت ادامه مطالعات برای بررسی ایمنی و کارآمدی داروی جدید، داروی سرلوپیتنت مورد پذیرش بیشتر بیماران مبتلا به پسوریازیس قرار خواهد گرفت.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه