یک مطالعه جدید به ارتباطی میان مصرف مکمل کلسیم در روز و افزایش خطر بروز پولیپ های کولون دست یافته است.

 دروانا:

گزارش شده از مجله Gut- 1 مارچ 2018

منتشر شده در 2 مارچ 2018

آیا مکمل های کلسیم مورد استفاده برای استخوان ها می توانند به کولون آسیب برسانند؟

پولیپ های کولون سرطانی نیستند اما در صورتی که برداشته نشودن برخی از آن ها ممکن است به طور ناگهانی به سرطان تبدیل شوند.

برای اثبات این یافته ها یه تحقیقات بیشتری نیاز است. اما محققین در زمینه پیشگیری و غربالگری سرطان کولون دریافتند اگر مکمل کلسیم موجب تشدید پولیپ ها شود، این مشکل عواقب زیادی را برای سلامت عمومی به دنبال خواهد داشت.

محققین اضافه می کنند که میلیون ها نفر در سراسر دنیا از مکمل کلسیم استفاده می کنند و هر خطر احتمالی باید در مقابل مزایای بالقوه آن در نظر گرفته شود.

این مطالعه که توسط دکتر ست کراکت از دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل هدایت می شود، 2000 نفر را در سنین بین 45 تا 75 سال مورد بررسی قرار داد که همه آن ها سابقه ابتلا یه پولیپ رادشته اند.

شرکت کنندگان در مطالعه به طور اتفاقی به گونه ای تقسیم بندی شدند که برخی مکمل روزانه کلسیم، مکمل روزانه ویتامین دی، هر دو آن ها و یا هیچ یک آن ها به مدت سه تا پنچ سال مصرف می کردند.

آن هایی که مکمل کلسیم به تنهایی یا ترکیب کلسیم با ویتامین دی را مصرف می کردند احتمال داشتن پولیپ در طول شش تا ده سال بعد از شروع این مطالعه بیشتر است. 

خانم ها و افراد سیگاری با مصرف مکمل کلسیم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پولیپ قرار دارند اما این حالت در مصرف ویتامین دی به تنهایی وجود ندارد.

محققین همچنین اظهار داشتند با این که مصرف مکمل کلسیم موجب افزایش خطر ابتلا به پولیپ کولون می شود، کلسیم جذب شده از غذاهای موجود در رژیم غذایی این مشکل را به دنبال ندارد.

دکتر دیوید برنستین یک متخصص گوارش در بیمارستان دانشگاه North Shore در منهست، N.Y. تاکید می کند در حالی که بروز پولیپ در افراد مصرف کننده مکمل کلسیم محتمل تر است، موردی برای ابتلا به سرطان کولون در شرکت کنندگان در این مطالعه مشاهده نشده است.

دکتر برنستین معتقد است طبق یافته های به دست آمده، مکمل کلسیم و ویتامین دی تنها باید برای یک دلیل درمانی مناسب مصرف شوند و برای آن هایی مکمل را برای یک دلیل پطکی خوب مصرف می کنند برای مثال ضعف استخوانی، انجام منظم تست کولونوسکوپی توصیه می شود.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه