درد پاشنه یک مشکل شایع است که علل احتمالی بسیاری دارد. عوامل مختلفی موجب درد پاشنه می شوند که مهم ترین آن ها در این مقاله بررسی شده است.

دروانا:

علل درد پاشنه

درد پاشنه یک مشکل شایع است که علل احتمالی بسیاری دارد. با این که درد پاشنه ممکن است در اثر یک بیماری سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس ایجاد شده باشد، اغلب یک وضعیت موضعی است که تنها پا را درگیر می کند. شایع ترین علل درد پاشنه شامل موارد زیر هستند:

فاشیت کف پا

فاشیت کف پا یک التهاب دردناک در نوار کف پا است؛ یک نوار فیبروزی بافتی در کف پا که قوس این ناحیه را حفظ می کند. فاشیت کف پا زمانی رخ می دهد که نوار کف پا وزن زیادی تحمل کرده یا بیش از حد کشیده می شود. تحمل وزن زیاد یا کشیدگی موجب پارگی های کوچکی در رشته های کف پا خصوصا در جایی که نوار به استخوان پاشنه می رسد، می شود. فاشیت کف پا ممکن است در همه افراد بروز کند اما به طور خاص در گروهی از افراد شایع است: افراد مبتلا به دیابت، افراد چاق، خانم های باردار، دوندگان، بازیکنان والیبال، بازیکنان تنیس یا افرادی که در ایروبیک استپ یا بالا رفتن از پله فعالیت دارند. این مشکل ممکن است با هل دادن یک وسیله بزرگ یا پوشیدن کفش های نامناسب نیز ایجاد شود. در ورزشکاران، فاشیت کف پا در اثر یک دوره تمرین شدید خصوصا در دوندگانی که برای دویدن در مسافت های طولانی آماده می شوند، ظاهر می گردد. افرادی که کف پای آن ها صاف است بیشتر در خطر ابتلا به فاشیت کف پا قرار دارند.

خار پاشنه

خار پاشنه رشد غیر عادی استخوان از نوار کف پا است که به استخوان پاشنه متصل می شود. خار پاشنه در اثر کشیدگی طولانی مدت در نوار کف پا و ماهیچه های پا خصوصا در افراد چاق یا دوندگان ایجاد می گردد. همانند فاشیت کف پا، کفش نامناسب موجب خار پاشنه می شوند. این ضایعه ممکن است موجب درد پاشنه نشود حتی در مواردی که در عکس برداری تشخیص داده شده است.

آپوفیزیت کالکانه

در این وضعیت، مرکز استخوان پاشنه در اثر پوشیدن کفش جدید یا فعالیت ورزشی زیاد آسیب می بیند. این درد در پشت پاشنه و نه زیر آن ایجاد می شود. آپوفیزیت کالکانه یک علت شایع درد پاشنه در کودکان فعال و در حال رشد بین سنین 8 تا 14 سال است. با این که همه دختران و پسران در این سنین درگیر این مشکل می شوند، کودکانی که ورزش هایی انجام می دهند که به پریدن زیاد نیاز دارد بیشتر در معرض خطر آپوفیزیت کالکانه قرار دارند.

بورسیت

بورسیت وضعیتی است که در آن بورسا دچار التهاب می شود؛ کیسه ای که بسیاری از مفاصل را پوشانده و امکان حرکت راحت تاندون ها و ماهیچه ها را هنگام حرکت مفصل فراهم می کند. در بورسیت پاشنه، بیمار در زیر یا پشت پاشنه درد دارد. در برخی موارد، بورسیت پاشنه در اثر مشکلات ساختاری در پا ایجاد می شود که موجب راه رفتن غیر طبیعی میگردد. در سایر موارد، پوشیدن کفشهایی با پاشنه نامناسب موجب بورسیت میشود.

اگزوستوز کالکانه خلفی

این وضعیت رشد غیرطبیعی استخوان در پشت پاشنه است. این مشکل بیشتر در خانم های جوان ایجاد می شود؛ در آنهایی که در اثر فشار ناشی از کفش، مدت طولانی است که دچار بورسیت شده اند.

کوفتگی های نقطه ای

همانند سایر بخش های پا، پاشنه نیز ضربه دیده و دچار کوفتگی می شود. آسیب جدی ناشی از قدم گذاشتن بر روی یک شی تیز هنگامی که فرد بدون کفش راه می رود، موجب کوفتگی عمیق در این ناحیه می گردد.

تاندونیت آشیل

در بیشتر موارد، تاندونیت آشیل (التهاب تاندون آشیل) موجب وارد آمدن فشار بر پاشنه خصوصا هنگام پریدن زیاد در فعالیت های ورزشی می گردد. با این حال، اگر کفش فرد نامناسب بوده و بخش پشتی آن به تاندون آشیل در پشت پاشنه فرو رود، تاندونیت آشیل رخ می دهد. در مواردی این تاندونیت در اثر یک بیماری التهابی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت فعال، نقرس یا آرتریت روماتوئید ایجاد می شود.

فشردگی عصب

تحت فشار قرار گرفتن یک عصب کوچک می تواند موجب درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پاشنه شود. در بسیاری از موارد، این فشردگی عصب با رگ به رگ شدن، شکستگی یا واریس ورید نزدیک پاشنه همراه است.

فرد می تواند با حفظ وزن متعادل، گرم کردن بدن قبل از ورزش و پوشیدن کفش هایی که قوس کف پا و بر آمدگی پاشنه را حفظ می کنند از بروز درد پاشنه پیشگیری نمایند. اگر فرد مستعد ابتلا به فاشیت کف پا باشد، ورزش هایی که موجب کشیدگی تاندون آشیل و نوار کف پا می شوند از بروز مجدد آسیب جلوگیری می کنند. ماساژ کف پاها با یخ بعد از فعالیت های ورزشی شدید نیز کمک کننده خواهد بود.

دکتر مهدی مینوسپهر

دکتر مهدی مینوسپهر

متخصص ارتوپدی
دكتر مهدي مينوسپهر متخصص ارتوپدی در مشهد، دکتر مهدی مینوسپهر فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دارای تجارب ارزشمند در زمینه درمان بیماری های استخوان و مفاصل می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مهدی مینوسپهر
برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه