گلودرد کودکان از جمله مشکلات شایع دوران کودکی است که تحت تاثیر عوامل باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. گلودرد ویروسی اغلب بدون درمان برطرف می شود اما درمان گلودرد کودکان که عامل باکتریایی دارد با آنتی بیوتیک ها انجام می شود. در ادامه با روش های درمان گلودرد کودکان آشنا می شویم. 

دروانا:

گلودرد کودکان مشکلی شایع در دوران کودکی است و در بیشتر موارد جایی برای نگرانی وجود ندارد. در بیشتر مواقع، گلودرد کودکان بخشی از سرماخوردگی در آن ها است، مشکلاتی را به دنبال نخواهد داشت و بدون نیاز به درمان برطرف می شود. در مواردی ممکن است گلودرد کودکان نشانه ای از مشکلی جدی باشد که به درمان پزشکی نیاز دارد. در ادامه با راه هایی برای درمان گلودرد کودکان آشنا می شویم.

درمان گلودرد کودکان

درمان گلودرد کودکان به علت آن بستگی دارد؛ گلودرد کودکان که از عامل باکتریایی ناشی شده با آنتی بیوتیک ها درمان می شود در حالی که گلودرد کودکان که عامل آن ویروس است با استراحت، مصرف داروهای مسکن و سایر داروها برای کاهش علائم درمان می گردد.

درمان گلودرد کودکان: گلودرد استرپتوکوکی

درمان گلودرد استرپتوکوکی در کودکان اغلب با آنتی بیوتیکی همچون پنی سیلین یا آنتی بیوتیک مشابه آن (آموکسی سیلین) صورت می گیرد. کودکانی که به پنی سیلین حساسیت دارند باید آنتی بیوتیک دیگری را برای درمان گلودرد دریافت کنند. آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد کودکان در فرم قرص یا مایع برای دو یا سه بار در روز تجویز می شود. اگر کودک قادر به مصرف داروهای خوراکی نیست، تزریق تک دوز آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد کودکان که عامل آن باکتری است توصیه می گردد.

کودکان مبتلا به گلودرد که آنتی بیوتیک دریافت کرده اند اغلب 24 ساعت بعد از آغاز درمان دیگر بیماری را منتقل نخواهند کرد بنابراین اگر کودک احساس بهتری دارد و دچار تب نمی شود یک روز بعد می تواند به مدرسه برود. در هر حال، کامل کردن دوره درمان گلودرد کودکان بسیار اهمیت دارد. اگر بعد از آغاز درمان گلو درد کودکان، کودک احساس بهتری نداشت و یا علائم تشدید شدند، کودک باید مجددا معاینه شود. در صورتی که کودک به علت گلودرد نمی تواند مایعات و مواد غذایی کافی دریافت کند، والدین باید علائم کم آبی بدن را در نظر داشته باشند.

درمان گلودرد کودکان: گلودرد ویروسی

گلودرد کودکان که از ویروس ناشی شده عموما چهار تا پنج روز به طور می انجامد. در این زمان، درمان گلودرد کودکان برای کاهش درد کمک کننده خواهد بود اما تاثیری بر از بین بردن ویروس ندارد. آنتی بیوتیک نقشی در درمان گلودرد کودکان که از ویروس ناشی شده ندارند. کودک مبتلا به عفونت ویروسی که برای 24 ساعت دچار تب نشده و احساس بهتری دارد می تواند به مدرسه بازگردد.

  • داروهای مسکن. گلودرد کودکان می تواند با مسکن های ضعیف مانند استامینوفن یا داروی ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن درمان شود. استامینوفن هر چهار تا شش ساعت تجویز می شود و استفاده بیش از پنج بار در روز جایز نیست. این دارو برای درمان گلودرد کودکان زیر سه ماه بدون تجویز پزشک منع مصرف دارد. دوز صحیح استامینوفن بر اساس وزن کودک محاسبه می شود. ایبوپروفن برای درمان گلودرد هر شش ساعت به کودک داده می شود و در کودکان زیر شش ماه منع مصرف دارد. دوز مناسب ایبوپروفن برای درمان گلودرد کودکان براساس وزن آن ها محاسبه می شود.
  • مصرف آسپیرین برای کودکان زیر 18 سال به علت خطر بروز سندرم ری ممنوع است.
  • بررسی کم آبی بدن. گلودرد کودکان ممکن است آن ها از خوردن و آشامیدن بازدارد. نوشیدن مایعات کمتر منجر به کم آبی بدن می شود. به منظور کاهش خطر دهیدراتاسیون در گلودرد کودکان، والدین می توانند مایعات گرم به کودک بدهند. نشانه ها و علائم کم آبی خفیف به دنبال گلودرد کودکان شامل خشکی دهان، تشنگی زیاد و کاهش دفع ادرار (خیس کردن یک پوشک در شش ساعت) هستند. علائم کم آبی متوسط تا شدید در کودکان شامل کاهش دفع ادرار (خیس کردن کمتر از یک پوشک در شش ساعت)، عدم ریزش اشک هنگام گریه کردن، خشکی دهان و چشم های گود رفته می باشد.
  • شوینده های دهانی. قرقره کردن محلول آب و نمک برای کنترل گلودرد کودکان به کار می رود. اثرگذاری این روش برای درمان گلودرد کودکان مشخص نیست اما ضرری نیز به دنبال ندارد. بیشتر متخصصین ¼ تا ½ قاشق چای خوری نمک در هر فنجان (240 میلی لیتر) آب گرم را توصیه می کنند. این محلول برای درمان گلودرد کودکان باید در دهان چرخانده شود و بلعیده نگردد. کودکان زیر شش سال معمولا نمی توانند به خوبی آب و نمک را داخل دهان خود قرقره کنند.
  • اسپری ها. اسپری های حاوی بی حس کننده های موضعی برای درمان گلودرد کودکان به کار می روند. در هر حال، این اسپری ها اثری چندانی ندارند. علاوه بر این، ماده موثره بی حس کننده بنزوکایین که عموما در ترکیب این اسپری ها به کار می رود موجب واکنش های آلرژیک می گردد. استفاده از اسپری های گلو برای درمان گلودرد کودکان توصیه نمی شود.
  • آبنبات گلودرد (lozenge). آبنبات های گلودرد با خاصیت دارویی برای درمان خشکی یا درد در گلودرد کودکان وجود دارند. در هر حال، این آبنبات ها عملکرد مناسبی بدین منظور ندارند. استفاده از آبنبات گلودرد برای درمان گلودرد کودکان توصیه نمی شود؛ خصوصا کودکانی که زیر پنج سال بوده و احتمال خفگی وجود دارد. مکیدن آبنبات های سفت نیز می تواند علائم گلودرد کودکان بالای پنج سال را که در معرض خطر خفگی قرار ندارند، تسکین دهد.
  • روش های دیگر. سایر روش ها برای درمان گلودرد کودکان نوشیدن نوشیدنی های گرم (چای عسل و لیمو، سوپ مرغ) و خوردن دسرهای سرد یا یخ زده هستند. دادن عسل به کودکان زیر 12 ماه به علت خطر مسمومیت بوتولیسم ممنوع است.
دکتر علی فرجی

دکتر علی فرجی

متخصص کودکان و نوزادان
دکتر علی فرجی متخصص اطفال در شریعتی - دکتر علی فرجی متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس اداره نظارت و بازرسی معاونت درمان دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علی فرجی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه