تغذیه نوزاد تازه متولد شده یک برنامه غذایی پر اهمیت است که می تواند در مورد نوزادان مختلف متفاوت باشد. تغذیه نوزاد تازه متولد شده علاوه بر تامین نیاز نوزاد به غذا و کمک به رشد و تکامل او، فرصتی برای برقراری ارتباط میان نوزاد و مادر است. در این مقاله به بررسی اصولی پیرامون تغذیه نوزاد تازه متولد شده می پردازیم.

دروانا:

غذا دادن به نوزاد تازه متولد شده یک عمل تمام وقت است. تغذیه نوزاد تازه متولد شده همچنین فرصتی برای آغاز برقراری ارتباط با جدیدترین عضو خانواده است. نکات زیر را در تغذیه نوزاد تازه متولد شده در نظر داشته باشید.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده: از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنید.

شیر مادر با در نظر داشتن برخی موارد خاص، ایده آل ترین غذای نوزاد تازه متولد شده است. اگر امکان تغذیه نوزاد تازه متولد شده با شیر مادر وجود نداشته باشد، از شیر خشک استفاده می شود. نوزادان سالم نیازی به مصرف آب، آبمیوه یا سایر مایعات ندارند.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده: تغذیه نوزاد تازه متولد شده را به اندازه نیاز انجام دهید.

بیشتر نوزادان در طول روز به 8 تا 12 بار (در حدود هر دو تا سه ساعات یکبار) غذا خوردن نیاز دارند. علائم اولیه گرسنگی همچون تحرک بیش از حد، مکیدن و حرکات لب را شناسایی کنید. هر چه سریع تر تغذیه نوزاد تازه متولد شده را آغاز کنید، ضرورت کمتری برای آرام کردن نوزاد وجود خواهد داشت.

زمانی که کودک مکیدن را متوقف می کند، دهان خود را می بندد و از سینه یا شیشه شیر دور می شود ممکن است سیر شده باشد و یا به استراحت نیاز داشته باشد. هر چه نوزاد بزرگ تر می شود مقدار شیر بیشتری را در هر بار مکیدن، می خورد.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده: از مکمل ویتامین دی برای نوزاد استفاده کنید.

در مورد مصرف مکمل ویتامین دی برای نوزاد با متخصص اطفال مشورت کنید خصوصا اگر تغذیه نوزاد تازه متولد شده با شیر مادر انجام می شود. شیر مادر ویتامین دی کافی که به جذب کلسیم و فسفر (مواد مغذی ضروری برای استخوان های قوی) کمک می کند را برای نوزاد تامین نمی کند.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده: منتظر تغییر در الگوهای تغذیه نوزاد تازه متولد شده باشید.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده در هر روز لزوما مقدار یکسانی نیست. در طول دوره های جهشی رشد اغلب دو تا سه هفته بعد از تولد و شش هفته بعد از تولد، نوزاد مقدار شیر بیشتری در هر بار شیردهی می خورد و یا اغلب تمایل به خوردن شیر بیشتری دارد. به علائم اولیه گرسنگی در نوزاد توجه داشته باشید.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده: به آگاهی های خود و نوزادتان اطمینان داشته باشید.

شما ممکن است نگران تغذیه ناکافی نوزاد خود باشید اما نوزادان معمولا می دانند به چه مقدار غذا نیاز دارند. بر روی مقدار، تعداد دفعات و نظم تغذیه نوزاد تازه متولد شده خود متمرکز نشوید. در عوض موارد زیر را در نوزاد بررسی کنید:

  • وزن گیری مداوم داشته باشد.
  • بین وعده های غذایی احساس رضایت داشته باشد.
  • در روز پنجم بعد از تولد، در روز حداقل شش پوشک خیس شده و سه بار یا بیشتر دفع مدفوع داشته باشد.

اگر نوزاد شما وزن گیری مناسبی ندارد، کمتر از شش پوشک در روز خیس می کند و یا تمایل کمی به غذا خوردن نشان می دهد، با متخصص اطفال مشورت کنید.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده: هر وعده شیردهی به نوزاد را فرصتی برای ارتباط با نوزاد بدانید.

در طول تغذیه نوزاد تازه متولد شده، او را در آغوش بگیرید. در چشم های او نگاه کنید. با صدای آرام با او صحبت کنید. از هر بار غذا دادن به نوزاد تازه متولد شده برای ایجاد احساس امنیت و راحتی در نوزاد استفاده کنید.

تغذیه نوزاد تازه متولد شده: در صورت بروز مشکل از متخصص اطفال کمک بگیرید.

اگر در شیردهی به نوزاد دچار مشکل شده اید، از متخصص اطفال کمک بگیرید خصوصا اگر هضم غذا برای نوزاد دردناک است و یا نوزاد وزن گیری ندارد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه