اختلالات خوردن در کودکان اصطلاحی است که برای خوردن نامناسب کودکان (ناکافی یا بیش از حد) به کار می رود. بی اشتهایی و بولیمیا از جمله اختلالات خوردن در کودکان هستند که در این مقاله علائم آن ها را بررسی می کنیم.

دروانا:

کودکان برای داشتن تکامل و رشد مناسب به خوردن مواد غذایی سالم و کافی نیاز دارند. اما بعضی کودکان ممکن است به خوبی غذا نخورند یا بسیار کم غذا بخورند و یا بعد از خوردن، غذا را بالا بیاورند. به خوبی غذا نخوردن کودکان را بیمار می کند. عدم خوردن غذای کافی یا خوردن و سپس بالا آوردن آن موجب بروز مشکلاتی در رشد و تکامل کودکان در طولانی مدت می شود. اگر این حالت برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، کودک به شدت بیمار شده و برای غذا خوردن باید در بیمارستان بستری شود تا مواد مغذی را از طریق لوله ای که به بینی متصل می شود دریافت نماید. هر فردی ممکن است به اختلالات خوردن دچار شود. در ادامه نمونه هایی از اختلالات خوردن در کودکان را بررسی می کنیم.

اختلالات خوردن در کودکان: بی اشتهایی

بی اشتهایی نمونه رایجی از اختلالات خوردن در کودکان است که در آن برخی در اثر خوردن ناکافی دچار کاهش وزن شده و یا بعد از خوردن بالا می آورند. بی اشتهایی به عنوان یکی از اختلالات خوردن در کودکان در بیشتر اوقات موجب غمگینی، عصبانیت، افسردگی یا احساس نگرانی در آن ها می شود. در صورت مشاهده این نوع از اختلالات خوردن در کودکان مراجعه به پزشک اطفال ضرورت دارد. در زیر به برخی از علائم بی اشتهایی در کودکان به عنوان یکی از اختلالات خوردن در کودکان اشاره می شود:

  • کاهش وزن زیاد
  • عدم احساس گرسنگی (کودک اظهار می کند که گرسنه نیست حتی اگر باشد)
  • فعالیت زیاد
  • کناره گیری از فعالیت های اجتماعی

اختلالات خوردن در کودکان: بولیمیا

در این نوع از اختلالات خوردن در کودکان، کودکان حجم زیادی از مواد خوراکی مختلف را مصرف می کنند و سپس آن را از طریق استفراغ کردن یا مصرف مسهل ها دفع می کنند. بولیمیا در کودکان حالتی است که در آن کودک نمی تواند کنترلی بر روی مواد خوراکی مصرفی خود داشته باشد که خود یکی از اختلالات خوردن در کودکان محسوب می شود. در برخی موارد این نوع از اختلالات خوردن در کودکان در اثر بروز یک استرس جدید در زندگی آن ها ایجاد می شود مانند مسافرت به یک شهر جدید یا طلاق والدین. در برخی مواقع تشخیص کودکان مبتلا به بولیمیا دشوار تر از بی اشتهایی در آن ها است؛ زیرا در این نوع از اختلالات خوردن در کودکان اغلب وزن آن ها در محدوده نرمال است. برخی از علائم بولیمیا در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بلافاصله بعد از غذا خوردن، به دستشویی می روند.
  • مقدار زیادی غذا می خورند بدون این که افزایش وزن داشته باشند.
  • از مسهل ها یا دیورتیک ها استفاده می کنند.
  • از فعالیت های اجتماعی کناره گیری می کنند.

اختلالات خوردن در کودکان: علل

علت دقیق اختلالات خوردن در کودکان مشخص نیست. بیشتر کودکان در سنین بین 11 تا 14 سال (در مواردی از 7 سالگی آغاز می شود) دچار بی اشتهایی به عنوان نوعی از اختلالات خوردن در کودکان می شوند و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. افسردگی و نگرانی و استرس پیرامون برخی مسائل نیز می تواند عاملی برای بروز اختلالات خوردن در کودکان باشند. در برخی موارد کودکانی که ورزش های خاصی را انجام می دهند، فکر می کنند که باید تغییراتی را در ظاهر بدن خود ایجاد کنند؛ این افراد بیشتر به اختلالات خوردن در کودکان دچار می شوند. علت بروز اختلالات خوردن در کودکان پسر در مواقعی می تواند انجام ورزشی باشد که بر روی وزن در محدوده خاصی تاکید داشته باشد. عوامل ژنتیکی از دیگر علل اختلالات خوردن در کودکان هستند؛ بدین معنی که اگر فردی در خانواده شما به یک نوع از اختلالات خوردن در کودکان دچار باشد، شما نیز در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارید. احتمال بروز اختلالات خوردن در کودکانی که والدین آن ها بسیار نگران ظاهر خود بوده و از آن شکایت می کنند، بیشتر است.

برگرفته از: وبسایت https://kidshealth.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه