6 تا 8 درصد از کودکان زیر سن مدرسه که به آلرژی غذایی دچار هستند، عموما دچار آلرژی به تخم مرغ، شیر و بادام زمینی می شوند. در موارد بسیار شدید آلرژی غذایی در کودک، والدین و خود کودکان می توانند آمپول اپی پن را به همراه داشته باشند.

دروانا:

آلرژی غذایی چیست؟

آلرژی غذایی یک واکنش ایمنی است که بلافاصله بعد از خوردن یک خوراکی خاص بروز می کند. حتی خوردن مقدار اندکی از غذای عامل آلرژی نشانه ها و علائمی مانند مشکلات گوارشی، کهیر یا تورم راه های تنفسی را به دنبال دارد. در برخی افراد، آلرژی غذایی موجب علائم شدید و یا حتی واکنش مهلکی به نام آنافیلاکسی می شود. آلرژی غذایی در کودکان به راحتی ممکن است با یک واکنش شایع تر به نام عدم تحمل غذا اشتباه گرفته شود. در حالی که عدم تحمل غذا وضعیتی با خطر کمتر است که سیستم ایمنی را درگیر نمی کند. آلرژی غذایی در کودکان 6 تا 8 درصد از کودکان زیر سه سال را درگیر می کند.

آلرژی های غذایی کودکان که شیوع بیشتری دارند کدامند؟

6 تا 8 درصد از کودکان زیر سن مدرسه که به آلرژی غذایی دچار هستند، عموما دچار آلرژی به تخم مرغ، شیر و بادام زمینی می شوند. آلرژی به شیر در کودکان حدود 2.5 درصد، آلرژی به تخم مرغ در کودکان 1.5 درصد و حساسیت به بادام زمینی در کودکان 1 درصد است.

سایر آلرژی های غذایی که در سنین مدرسه شیوع بیشتری در کودکان پیدا می کنند آلرژی به گندم و سویا، صدف، ماهی و مغزیجات هستند.

آلرژی غذایی در کودکان با بزرگ تر شدن آن ها برطرف می شود؟

در بیشتر کودکان با رسیدن به سن هفت سالگی، آلرژی به شیر، گندم و سویا برطرف می شود اما برخی دیگر از انواع آلرژی غذایی در کودکان مانند آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات درختی و آلرژی ماهی و صدف با افزایش سن برطرف نمی شوند. آلرژی های غذایی که با افزایش سن کودک برطرف می شوند را شناسایی کنید و همچنان که کودک بزرگ تر می شود برای اطمینان از واکنش ندادن آن ها به برخی خوراکی ها، مراقبت های درمانی را در نظر داشته باشید.

اگر کودک به نوعی آلرژی غذایی دچار است، چگونه می توان جایگزینی برای آن ماده غذایی یافت؟

به طول کلی، آلرژی به شیر و تخم مرغ در کودکان نسبتا قابل کنترل هستند. برای مثال، شما می توانید نیاز کودک به کلسیم را به کمک مکمل ها و آب پرتقال غنی شده با کلسیم جبران نمایید و در غذاهای خود از تخم مرغ استفاده نکنید. در صورت وجود آلرژی به سویا یا گندم در کودکان، جایگزینی آن ها با مواد غذایی دیگر دشوار است، زیرا این مواد در بیشتر خوراکی ها یافت می شوند.

آیا آلرژی به شیر در کودک به معنی عدم تحمل لاکتوز است؟

آلرژی به شیر در کودک بسیار متفاوت از عدم تحمل لاکتوز است. در بسیاری از کودکان با رسیدن به سن مدرسه آلرژی به شیر از بین می رود. در این میان، درمان حساسیت به شیر در کودکان از طریق حذف فرآورده های شیری مانند شیر، پنیر و بستنی از رژیم غذایی کودک است. بسته به نیاز کودک به پروتئین، استفاده از شیر خشک سویا و یا شیر خشک هیپوآلرژن در کودکان مبتلا به آلرژی به شیر (نوعی از آلرژی غذایی در کودکان) مناسب خواهد بود.

در صورت مصرف اتفاقی غذایی که کودک به آن آلرژی دارد چه باید کرد؟

در موارد بسیار شدید آلرژی غذایی در کودک، والدین و خود کودکان می توانند آمپول اپی پن را به همراه داشته باشند. اپی پن یک تزریق کننده خودکار آدرنالین است که بلافاصله می تواند شوک آنافیلاکسی ناشی از قرارگیری کودک در معرض غذای عامل آلرژی را برطرف نماید. این دارو تنها در کودکان که در گذشته دچار واکنش های شدید آلرژیک شده اند، کودکان مبتلا به آسم شدید و آن هایی که به بادام زمینی، مغزیجات، ماهی و صدف آلرژی دارند قابل استفاده است. اگر کودک شما به آلرژی به شیر مبتلا است و دچار واکنش های شدید ناشی از آلرژی غذایی نمی شود و به بیماری آسم مبتلا نیست، نیازی به آمپول اپی پن نخواهید داشت. در این موارد پزشک ممکن است داروهای آنتی هیستامین را برای کنترل علائم آلرژی غذایی در کودک تجویز نماید.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه